رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ بهمن ۱۳۸۵

نوجوان ايرانی با دو نوعروس

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


محمد داماد در میان دو عروسش

بگذارید متفرقات امشب را از ایران آغاز کنم. عکسی که دیشب در ماهنامه «نسیم هراز» دیدم، فک سفلایم را از فک علیایم جدا کرد. یک پسر نوجوان وسط دو عروس محجبه نشسته و از چشمایش برق شادی می‌پرد. دعوتنامه این عروسی هم خواندنی بود: «بنام او که مبدا کلام است. دوشیزگان فاطمه و الهام محفلی ساخته اند، همه از جنس بلور/ و حصارش همه تکرار صفا/ سايبانش همه نور/ مملو از لطف و وفا/ پیکرش جشن و سرور/ قلب ما را روشن کن/ تا ز شادی و ز شور/ جشن‌مان را به یمن قدم‌ات روشن کن.» (زمان روز شنبه، ۱۳/ ۸/ ۸۵ـ مکان کوه سرخ‌، روستای ده‌میان، منزل علی). علی پدر محمد داماد ۱۶ساله این دو عروس است که در توضیح این ازدواج عجیب گفته: «زوج اول محمد دخترعمه‌اش بود. او را برایش اختیار کردیم. اما محمد دنبال دومی را گرفت. او مجبورمان کرد که دومی را هم در کنار اولی برایش بگیریم. ما مخالف ازدواج محمد با دو دختر بودیم. اما مخالفت‌ ما فایده‌ای نداشت. بالاخره مجبور شدیم به این عمل ناخواسته تن بدهیم.».

محمد، مثل من، ته‌تغاری یک خانواده ۹نفره است و ظاهرا خیلی سماجت و نازپروردی به‌خرج داده و تهديدهای جورواجور کرده و سرانجام پشت یک میز با دو عروس نشسته است. جالب اینجاست که چه الهام و چه فاطمه (دو همسر محمد) با یکصدا می‌گویند: «آرزویم خوشبخت شدن بود، و حالا هم به آرزویم رسیده‌ام. اعتراضی هم به دیگر زوجه محمد ندارم.»! گزارشگر «نسیم هراز» چشمش به دسته‌گل نوعروسها افتاده است که زیر دستهایشان می‌لرزید. نمی‌دانم، از فرط صداقت کلام و شوق وصال بود یا از چیز دیگری، یعنی چيزی درست مقابل این دو احساس.

نوجوان محبوس آمريکايی
متاسفانه از سن و سال نوعروسها خبری در دست نیست. در حالیکه این نوجوانهای ۱۶ساله و شاید هم زیر ۱۶ساله در ایران صورتهای همدیگر را روی آینه عروسی تماشا می‌کردند، یک دختربچه ۱۳ساله در منطقه "اشکش" در ایالت ویسکنسون آمریکا توی یک اتاقک برای دوسال محبوس بوده است. گزارش شده که پدر و نامادری این بچه تنها برای خوردن غذا و یک دقیقه استفاده از دستشویی دخترشان را از اتاقک‌اش رها می‌کردند. روز سه‌شنبه گذشته "کلينت انگستروم" ۳۲ ساله و "لين انگستروم" ۳۵ ساله به یک فقره اتهام شررات یا واردآوردن لطمه روانی به کودک متهم شده‌اند. دادستان این منطقه رفتار پدر و نامادری با کودک و شرایط نگهداری از این دخترک را "ترسناک" توصیف کرد. بنابه کیفرخواست این جفت، این دختر ۱۳ساله بخاطر عدم رعایت آداب و بدرفتاری از ماه فوریه ۲۰۰۵ تا این اواخر در اتاق خوابش زندگی می‌کرده است. ۲۲ساعت زندگی‌اش در روز در این اتاقک می‌گذشت که در آن آژیر نصب شده بود و روی درش قفل سنگینی آویزان بود. زن و شوهر اکنون در اتاقکی مشابه، اما در زندانی واقعی بسر می‌برند. نخستین جلسه دادگاهشان هم روز ۲۵ ژانویه برگزار خواهد شد.


مارتین اسکورسیسی

شکست اسکورسيسی در چين
و یک خبر از جهان سینما که برای هالیوود خبر خوشایندی نخواهد بود. «Departed» یا «فرستاده» تازه‌ترین فیلم مارتین اسکورسیسی توی کشور پهناور چین روی پرده نخواهد رفت. چون مقامات چین این فیلم را نامناسب می‌دانند. این فیلم که در نقش‌های اصلی‌اش جک نیکلسون، مک ديمان و لئوناردو دیکاپریو بازی می‌کنند، تا حالا چندین جایزه برده و انتظار می‌رود در مراسم اهدای جوایز اسکار امسال هم بدرخشد. فیلم «فرستاده» دارودسته‌هایی را نشان می‌دهد که تلاش می‌کنند فناوری رایانه‌ای را به تبهکارهای چینی بفروشند. البته این اقدام مقامات چین خیلی شگفت‌انگیز نیست. چین سالانه تنها حدود بيست حلقه فیلم وارد می‌کند و این برای نخستین بار نیست که فیلم‌های هالیوود مورد بی‌مهری دولت چین واقع می‌شوند.

اگر مقامات چین بعدا به فیلم مارتین اسکورسیسی روی خوشی نشان دادند، حتما به شما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خبرهاي جالب وتكان دهنده اي بود مخصوصا راجع به نوجوان ايراني با دو نو عرس

-- اتوسا ، Jan 22, 2007 در ساعت 10:46 PM

واقعا برای این جور طرز فکر متاسفم(نوجوان ایرانی با دو نو عروس بیچاره)

-- ندا ، Jan 23, 2007 در ساعت 10:46 PM