رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ دی ۱۳۸۵

باران پاییز منتشر شد

سیزدهمین شماره فصلنامه‌ی «باران»، ویژه فصل پاییز منتشر شد.


سیزدهمین شماره مجله باران

طرح روی جلد باران این شماره، یکی از نقاشی‌های دلارا دارابی، دختر ۱۹ ساله‌ای است که به اتهام قتل در انتظار اجرای حکم اعدام در زندان رشت بسر می‌برد.

شماره جدید فصلنامه‌ی «باران» با سرسخن مسعود مافان تحت عنوان چند نکته، یادداشتی درباره‌ی زنده‌یاد عمران صلاحی با عنوان «من صدای تپش قلب تو را می‌شنوم» به قلم عنایت سمیعی؛ و دو خاطره از اورهان پاموک، برنده‌ی نوبل امسال با ترجمه‌ی مهدی استعدادی‌شاد و علی شفیعی آغاز می‌شود.

در این شماره هم‌چنین گفت و گویی با فرزند یک اعدامی در دهه‌ی شصت(شیوا اقبالی) منتشر شده است. چند مقاله در زمینه‌ی انقلاب مشروطه، دیگر عناوین سیزدهمین شماره‌ی فصلنامه‌ی «باران» را تشکیل می‌دهد: نقش اقلیت‌های مذهبی در جنبش مشروطیت(ناصرالدین پروین)، روشنفکران مشروطیت و خط فارسی(فروغ حاشا بیکی)، شعرنو؛ نوزاد ماندگار مشروطیت(منصور خاکسار)، بررسی نمایشنامه‌های فتحعلی آخوندزاده (بهروز شیدا)، میرزارضای شاه‌شکار(هما ناطق)، و میرزاده‌ عشقی و نخستین اپرای ایرانی(سولماز نراقی).

در بخش اندیشه، مقاله‌ی برزخ سنت و مدرنیته (احمد علوی)، در بخش نگاه خوانندگان، مازیار ثانی نگاهی دارد بر زندگی پر رنج و ستیز نجیب محفوظ و بخش نقد و نظر، مقالاتی چون: نامه‌ای به دوست زرین قلم (مهدی استعدادی‌شاد)، نگاهی به ادبیات فارسی در هند با عنوان «وقتی طوطیان هند شکرشکن شدند»(پاکسیما مجوزی)، نگاهی به سفرنامه‌ی دو نویسنده‌ی سوئدی به ایران تحت عنوان «شرقی‌سازی غربی!» (سعید مقدم)، نگاهی به کتاب نوشتن با دوربین گفت‌و‌گو با ابراهیم گلستان (شهرنوش پارسی‌پور)، و نقد داستان کوتاه چاه‌کن‌ها نوشته‌ی محمد بهارلو از مجموعه‌ی شهرزاد قصه بگو(سدا زنده‌رودیان) را در برگرفته و در بخش «تازه چه خبر؟»، از کارهای تازه عزت‌السادات گوشه‌گیر خبر داده شده است.

داستانی از ایوان بانین برنده‌ی نوبل سال ۱۹۳۳(با ترجمه‌ی مرضیه ستوده) و سه داستان کوتاه از کوشیار پارسی، محمد عقیلی و احمد خلفانی؛ و هم‌چنین اشعاری از یاشار احدصارمی، عباس صفاری، و هارولد پینتر با ترجمه بهزاد رعیت در بخش شعر و داستان این شماره منتشر شده است.

در پی مرور و معرفی کتاب در ماگادان کسی پیر نمی‌شود (خاطرات عطاء صفوی به کوشش اتابک فتح‌الله زاده) در شماره‌ی پیشین باران، در این شماره از شیوا فرهمند، ویراستار کتاب، پاسخ و توضیحی چاپ شده است.

سایت نشر باران

Share/Save/Bookmark