رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آذر ۱۳۸۵

متفرقات ناسیاسی؛ تب وبلاگ‌نویسی هم فرو می‌نشیند

داریوش رجبیان
dariusrajabian@gmail.com

برنامه کامل متفرقات ناسیاسی را اینجا گوش کنید یا بخوانید:

تب وبلاگ نويسی که زمانی همه را گرفته بود، آهسته آهسته حد ثابت خودش را پيدا خواهد کرد. کارشناسان مرکز تحليلی "گارتنر" پيشگويی می کنند که اين اتفاق در اواسط سال ميلادی آينده خواهد افتاد. به گفته آنها، تا اواسط سال ۲۰۰۷ تعداد وبلاگها به ۱۰۰ ميليون خواهد رسيد. همين شرکت می‌گويد که تا حالا ۲۰۰ ميليون نفر وبلاگ نويسی را کنار گذاشته‌اند. شرکت گارتنر پيشگويی‌های ديگر هم کرده است، مثل اينکه نرم افزار "ويستا" آخرين برنامه عمده "ويندوز" خواهد بود و اينکه قيمت رايانه تا سال ۲۰۱۰ نصف خواهد شد.

داريل پلامر"، يکی از کارشناسان گارتنر می‌گويد، دليل تثبيت ميزان وبلاگ‌نويسی اين است که همه آدمهايی که می‌خواستند وبلاگ‌نويسی را تجربه کنند، تا حالا اين کار را کرده‌اند و آنهايی که از اين کار خوششان آمد، وبلاگشان را حفظ کردند، در حالی که عده‌ای ديگر از وبلاگ‌نويسی خسته شدند و کنارش گذاشتند. همين کارشناس می‌گويد: "همه فکر می‌کنند چيزی برای گفتن دارند، تا زمانی که روی صحنه قرارشان بدهی و از ايشان بخواهی که گفتنی‌هايشان را بيرون بريزند." ماه گذشته شرکت ردخوانی وبلاگها موسوم به "تکنوراتی" گزارش داد که همه روزه ۱۰۰ هزار وبلاگ جديد روی شبکه می‌آيد و بيش از يک ميليون مطلب در روز روی وبلاگ‌ها می‌رود. "تکنوراتی" بيش از ۵۷ ميليون بلاگ را ردخوانی می‌کند و می‌گويد که از اين ميان فقط ۵۵ درصد فعال هستند و دست‌کم هر سه ماه يک بار به‌روز می‌شوند.



حيف که آزاده کنارم نيست، چون مشتاق شنيدن خبرهایی از جرج کلونی، ستاره هالیوود بود. ولی مطمئنم که شمار طرفداران اين هنرپيشه بنام اندک نيست. به هر حال، جرج کلونی هوس سياست کرده و اخيرا با وزير خارجه مصر ديدار داشته است تا با هم راههای رفع بحران بشری دارفور سودان را بررسی کنند. البته، توجه کلونی به دارفور چيز تازه‌ای نيست، ولی برای نخستين بار بود که جرج کلونی ۴۵ ساله در چارچوب کارزار استقرار صلح در اين منطقه جن‌گزده با يک وزير خارجه ملاقات می‌کند. او بعد از ديدارش با وزير خارجه مصر در قاهره به خبرنگاران گفت که اميدوار است گفتگوها درباره مسايل بشردوستانه هميشه جريان داشته باشد. اين ستاره هالیوود گفت که می‌خواهد راهی را برای مراقبت از دو و نيم ميليون آدم بی‌مکان در دارفور پيدا بکند. دستت درد نکند، جرج! کاش اين مرام را همه هم‌نامان‌ات داشتند.



ولی دردسر قضايی "برات" هنوز به سر نرسيده است. "برات" همان روزنامه‌نگار به اصطلاح قزاق است که گويا به آمريکا سفر می‌کند، تا از دست‌آوردهای فرهنگی آن کشور چيزهايی ياد بگيرد. همان کسی که نقشش را "ساشا بارون کوهن"، کمدين بريتانيايی بازی کرده است. اين بار يک آقا در ايالت کارولينای جنوبی عليه برات به دادگاه شکايت برده است و می‌گويد که هنگام قضای حاجت در يک دستشويی فيلمسازان "برات" از او فيلمبرداری کرده‌اند. اين تکه در گزينه اصلی فيلم نيست، ولی شبکه تلويزيون کابل آمريکا (کمدی سنترال) اين صحنه را نشان داده است و در اينترنت هم آن را می‌توان دید. حالا اين آقا می‌خواهد به خاطر "حقارتی" که متحمل شده است، فيلمسازان برات به او غرامت بپردازند و اينکه در لوح ويدئويی ديجيتال (دی‌وی‌دی) اين فيلم اثری از آن صحنه نباشد. قرار است دی‌وی‌دی برات به‌زودی وارد بازار شود. اگر اين صحنه در آن بود و جنجال‌های تازه‌ای آفريد، خبر خواهيم داد، در متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

در همین‌باره:

متفرقات ناسياسی: مشکل موی اضافی و راه حلی ديگر

Share/Save/Bookmark