رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۶

نمایشگاه نقاش ایرانی در باشگاه روزنامه‌نگاران پاریس

ایرج ادیب‌زاده-پاریس

برای نخستین بار آثاریک هنرمند جوان ایرانی به نام وانشا رودبارکی، در باشگاه مطبوعات فرانسه پاریس به نمایش درآمد.

باشگاه روزنامه‌نگاران فرانسه با بیش از دو هزار عضو، نخستین باشگاه در اروپا و دومین در جهان است.
در شب گشایش نمایشگاه تابلوهای نقاشی وانشا رودبارکی، شمار زیادی از روزنامه‌نگاران فرانسوی، منتقدان نقاشی و ایرانیان مقیم پاریس، حاضر بودند.

بیش از ۳۰ تابلوی رنگ و روغن روی بوم به سبک اکسپرسیونیسم در این نمایشگاه که تا ۲۲ دسامبر ادامه دارد، نمایش داده می‌شود.


وانشا رودبارکی نقاش مقیم فرانسه در کنار یکی از تابلوهایش

وانشا رودبارکی نوامبر ۱۹۶۶ در شهر رشت متولد شد. تحصیلات ابتدائی٬ متوسطه و دانشگاهی را در ایران به پایان رساند. سال ۱۹۹۱ با هدف کسب تجربه و ادامه تحصیلات به اروپا مهاجرت کرد.
او کار نقاشی را از سال‌ها پیش در زادگاهش رشت آغاز کرد. به دلیل استعدادی که در این رشته دارد در حال حاضر از چهره‌های آشنا در نقاشی فرانسه است.

میشل فرنه، رئیس باشگاه روزنامه‌نگاران فرانسه که از برپایی نمایشگاه این هنرمند ایرانی خشنود است٬ تابلوهای وانشا را بسیار شادی‌آور توصیف می‌کند.

آقای فرنه به زمانه می‌گوید: «وانشا چیزی رابا رنگ بیان می‌کند که در آن جنبه‌های مختلف فرهنگ وطنش را نشان می‌دهد. در فرانسه ما همیشه احتیاج داریم که استعدادها را کشف کنیم. وانشا صاحب یکی از بهترین استعدادهاست. علاوه براین وانشا در زمینه‌های علوم و ریاضیات نیز اطلاعات دارد. تاثیر این دانش چند بعدی را در نقاشی‌های او می‌توان به‌خوبی دید. به همین دلیل بود که من خیلی زود مجذوب نقاشی‌های او شدم و این من بودم که به او پیشنهاد کردم نمایشگاهی در این‌جا داشته باشد. این اولین باری است که درهای باشگاه خود را به روی یک هنرمند نقاش ایرانی باز کرده‌ایم.»

وانشا رودبارکی عقیده دارد ریاضیات محور نقاشی ایرانی است. او تز دکترای دانشگاهی‌اش را به همین موضوع اختصاص داده است.

حالا پس از ۱۴ سال کار، در فرانسه به یک چهره مطرح در نقاشی مبدل شده است طوری که کارت پستال‌هایی که از تابلوهای او تهیه شده در فرانسه به فروش می‌رسد. باشگاه روزنامه‌نگاران فرانسه ۲۵ تابلوی او را برای سالن‌هایش خریداری کرده است.

حرف آخر تابلوهای نقاشی وانشا رودبارکی بیشتر پای درفرهنگ سرزمینش ایران دارد. تولد میترا، در انتظار ارش، زورخانه، دماوند سر بلند، همه نشانه‌هایی از ایران و فرهنگ آن دارند.
فرهنگ، همیشه عنصر جدایی‌نا‌پذیری است از یک ملت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب است

-- بدون نام ، Feb 22, 2008 در ساعت 07:19 PM