رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ آذر ۱۳۸۵

متفرقات ناسياسی: نه جايزه موسيقی برای يک آوازخوان

داریوش رجبیان

شنیدن فایل صدا

ماری جی بلایج

"ماری جی بلايج"، آوازخوان موسيقی سول، روز دوشنبه نه جايزه بيلبورد را يکباره قبضه کرد، از جمله جايزه بهترين آوازخوان زن "آر ان بی" سال را. مراسم اعطای جوايز بيلبورد در لاس وگاس آمريکا برگزار شد. تازه ترين آلبوم اين آوازخوان 35 ساله زير عنوان "کامگاری" در صدر جدول پرفروشترين آلبومهای آمريکا قرار داشت. ولی جايزه بهترين آوازخوان زن سال نصيب "ريحانه" يکی ديگر از آوازخوان های محبوب شد. انتظار می رفت "بريتنی اسپيرز" و "پاريس هيلتون" ميزبان مراسم بيلبورد باشند، ولی بجای آنها شماری از مهمانان محفل را گردانندگی کردند.

دقيقا نمی دانم چرا "بريتنی اسپيرز" مراسم اعطای جوايز بيلبورد را گردانندگی نکرد. آخه، اين روز ها بريتنی کار بخصوصی انجام نداده و برای مدتی است که هيچ تک آهنگ يا آلبومی در نياورده است. شايد به خاطر مشغله های طلاق از شوهرش "کوين" است که بريتنی به کارهای ديگر کمتر می رسد. ولی با وجود اين، محبوبيت و شهرت بريتنی اسپيرز غلغله افکن باقی مانده است. تازه ترين بررسی ها نشان داده که در سال 2006 کاربرهای جستجوگر اينترنتی "ياهو" بيش از همه دنبال اطلاعات و عکس ها و آهنگ هايی از بريتنی اسپيرز گشته اند. يعنی بريتنی محبوبترين موضوع برای کاربرهای اين جستجوگر اينترنتی غول آسای آمريکا بوده است. اين موضوع ها شامل همه چيز و همه کس می شود. اما ستاره های زن صدر نشين اين جدولند. "شاکره" (شکيرا) در مقام سوم، "جسيکا سيمپسون" در مقام چهارم و "پاريس هيلتون" در مقام پنجم جدول محبوبترين چهره های کاربران جستجوگر "ياهو" قرار دارند.

تصاوير و آهنگ ها و عکس های اين ستاره ها از طريق تلفن های همراه هم رد و بدل می شود. ولی در ژاپن می خواهند برای "اس ام اس" يا پيام های نوشتاری تلفنی يک تکليف بدردبخورتر را رايج کنند. روزنامه "ژاپن امروز" گزارش می دهد که آژانس مديريت آتشسوزی و حوادث ژاپن در حال توزيع يک نرم افزار ميان هتل هاست تا بتوانند در صورت بروز آتشسوزی به مهمانانشان بی درنگ پيامهای تلفنی و الکترونيک بفرستند. ظاهرا منطق اين امر مبتنی بر اين برداشت است که مهمان های مسن هتل ها معمولا تلفن هايشان را روی "ويبراسيون" يا لرزش می گذارند و زنگ معمولی تلفن را نمی شنوند، ولی بطور تحت الذهنی پيوسته پيام های تلفنی يا اس ام اس هاشان را چک می کنند. البته، هنوز روشن نيست که آيا اين مهمان های سالمند هتل ها هم خواهند توانست به آژانس آتشسوزی پيام های امداد فوری بفرستند و جواب مثبت بگيرند يا نه.

ژاپنی ها را که می دانيد، هميشه به فکر راحت تر کردن زندگی شان اند. مثل يک گروه از شرکت ها و سازمان های ژاپنی که می خواهند به روبوت ها چشم بصيرت هم اهدا کنند تا اين موجودات آهنی بتوانند کار های بيشتری انجام دهند. شرکت "تويوتا" نيز جزء مبتکران اين کار است. هدف آنها قادر ساختن روبوت ها به ديدن است، تا مثلا، بتواند سطل پر از آشغال را از سطل های خالی تمييز دهد و بدون دخالت نوع بشر برود و سطل را برايتان خالی کند و برگردد. انتظار می رود سيستم توليد تجاری روبوت های بينا بعد از سال 2007 آغاز شود. يک عده با بدبينی تمام فکر می کنند که اين روبوت ها برای جايگزينی انسان ها در کارخانه ها ساخته می شوند، چرا که به ظن کارگران، کارفرما ها بر اين گمان اند (چه قدر پيچيده شد!) که کارگران غيرآهنی شان معمولا در حال چرت زدن هستند، تا کار.


توما ابتز

"توما ابتز"، يک نقاش آلمانی تبار مقيم لندن، به عنوان نخستين نقاش زن جايزه بيش از 45 هزار دلاری "تورنر" بريتانيا را برد. اين جايزه 22 سال پيش تاسيس شده بود. بانو ابتز در اين مسابقه رقيبان بنامی را شکست داد، به مانند "فيل کالينز" (هنرمند ويدئو)، "مارک تيچنر" (پوستر نويس) و "ربکا وارن" (پيکره ساز). داوران مسابقه گفتند که نقاشی های ابتز خيلی متفاوت است و تازه بعد از چندين سال پيچيدگی آثارش آشکار خواهد شد. اندازه همه نقاشی های توما ابتز 48 در 38 سانت است و در نگاه اول به نظر می آيد که تصاوير واهی ای بيش نيست. بيشترشان به آجر و تخته و نوار های مواجی می مانند در فضا پرت و پريشان اند. ولی اگر به حرف داوران باور کنيم، بايد منتظر ماند و ديد که از اين نقاشی های مبهم چه معانی بکری در خواهد آمد. اگر اين اتفاق افتاد، حتما به شما هم خبر خواهيم داد، در متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

Share/Save/Bookmark