رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ آذر ۱۳۸۵

ویکی پدیا و آمازون در ایران فیلتر شد

رابرت تيت گزارشگر روزنامه گاردين در گزارش تازه خود از تهران، خبر از فيلتر شدن برخی سايت‌های معروف اينترنتی توسط دستگاه قضائی ايران داد.

بر اساس گزارش گاردين، برخی سايت‌های مشهور و پرخواننده مثل آمازون و you tube به تازگی در ايران مسدود شده‌اند. همچنين دائره المعارف اينترنتی ويکی پديا و سايت سينمائی مشهورIMDB و سايت روزنامه نيويورک تايمز نيز در ميان سايت‌های مسدود شده قرار دارند.

به نوشته رابرت تيت، کسانی که به اين سايت‌ها مراجعه می‌کنند با اين نوشته روبرو می‌شوند:« صفحه مورد نظر شما قدغن شده است».
گاردين می‌نويسد که مسدود شدن اين سايت‌ها به دستور مقامات ارشد قضائی ايران و با انگيزه جلوگيری از اشاعه موسيقی و فيلم‌های فاسد کننده صورت گرفته است.

به نوشته گاردين، بر اساس گزارشی که در ماه گذشته از سوی گروه حقوق بشر خبرنگاران بدون مرز منتشر شده، ايران جزء ۱۳ کشور دشمن اينترنت در دنياست. منتقدان، ايران را متهم به استفاده از تکنولوژی فيلترينگ برای سانسور سايت‌ها می‌کنند و می‌گويند ايران از اين نظر بعد از چين در مرتبه دوم قرار می‌گيرد.

بر اساس گزارش گاردين، هدف حکومت، تا کنون بيشتر مسدود کردن سايت‌های مرتبط با گروه‌های مخالف حکومت و سايت‌های غير اخلاقی بوده است. به علاوه برخی سايت‌های خبری مثل سايت فارسی بی‌بی‌سی نيز مسدود شده‌اند.
رابرت تيت در ادامه گزارش خود از قول يکی از متخصصان ارشد کمپانی داتک که يک شرکت خدمات اينترنتی است، می‌نويسد:

« ما از قوه قضاييه که مسئول فيلترينگ سايت‌هاست در اين‌باره توضيح خواستيم اما تنها جوابی که تا کنون دريافت کرديم تاييد خبر مسدود شدن سايت ويکی پديا بوده است.»

بر اساس اين گزارش، مسدود کردن سايت you tube نيز به خاطر حساسيت مقامات رسمی نسبت به پخش فيلم‌های شخصی از اينترنت بوده. حساسيتی که بعد از پخش فيلم ويديويی سکسی يک بازيگر زن ايرانی از اينترنت افزايش يافته است.

به نوشته گاردين ايران با داشتن نزديک به هفت ميليون و ۵۰۰ هزار مصرف کننده اينترنت بعد از اسرائيل بالاترين ميزان استفاده از اينترنت را در خاورميانه دارد. گاردين تعداد وب‌لاگ نويسان ايرانی را نزديک به ۱۰۰هزار نفر تخمين زده و گفته است که بيشتر آنها منتقد جمهوری اسلامی‌اند. برخی از اين وب‌لاگ‌ها جايگزين روزنامه‌های توقيف شده اصلاح طلبان شده‌اند.

بر اساس گزارش گاردين هفته گذشته محمد تورنج، رئيس کميته فرهنگی دفتر اطلاعاتی به وب سايت‌های ايرانی درباره سخت‌تر شدن مقررات هشدار داده بود. وی گفت که ابتدا به صاحبان سايت‌ها هشدارهای رسمی داده می شود که موارد ممنوعه را پاک کنند. در اين خصوص توجه عمده معطوف محتوی سايت‌هایی است که تهديدی برای اتحاد ملی و يا توهين به نوشته‌ها و سمبل‌های مذهبی به شمار می‌روند.
رابرت تيت در پايان گزارش خود از قول دانشجويان و استادان دانشگاه ها می‌نويسد که اين اقدام حکومت فعاليت‌های پژوهشی آنها را محدود ساخته است.

گاردين قبلا نيز از سانسور وسيع کتاب و جمع آوری بشقاب‌های ماهواره‌ای در ايران گزارش‌هایی منتشر کرده است.

در همین‌باره:

گفت‌وگو با نماینده مجلس ایران: وبلاگم فیلتر می‌شود

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من فیلتر سایت ویکی پدیا را درچند روز پیش تایید می کنم ولی فعلا باز است

-- آریگا ، Dec 5, 2006 در ساعت 08:58 PM

با ISP سپنتا براي من همه ي سايتها ي مذكور باز ميشود غير از you tube

-- مرجان ، Dec 6, 2006 در ساعت 08:58 PM