رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آذر ۱۳۸۵

متفرقات ناسياسی: "شما ديوانه نيستيد، اگر..."

گردآوری از داریوش رجبیان

بونو، آوازخوان معروف گروه "يو تو" در آستانه روز جهانی مبارزه با ايدز، در محبوب‌ترين جستجوگر اينترنتی "گوگل" پيامی گذاشته است که در آن می‌گويد:
«بزودی روز جهانی ايدز است. در آن روز چيزی اتفاق خواهد افتاد. دقيقا چيزی که يک روز قبل از آن، دو روز و سه روز قبل از آن هم اتفاق افتاده است. پنج و نيم هزار تن، مرد و زن و کودک آفريقايی همه روزه بر اثر ابتلا به اين بيماری قابل پيشگيری و مداوا می‌ميرند. در حالی که نبايد اين اتفاق بيفتد. در ازای ۳۰ پنس در روز آنها می‌توانند دو قرص بخورند و زنده بمانند. دو قرص کوچولو که ما می‌توانيم از داروخانه محله‌مان بخريم. اين يک ديوانگی است. ولی اگر شما فکر می‌کنيد که می‌شود جلو اين روند را گرفت، ديوانه نيستيد. روز جهانی مبارزه با ايدز به جنبش "رد" يا "سرخ" بپيونديد. به سامانه "جوين رد دات کام" سری بزنيد. بونو از گروه يو تو.»

ولی يک ستاره ديگر موسيقی، "مدونا" حکم دادگاه در مورد نظارت بر روند پسرخواندگی يک کودک مالاويايی را پذيرفته است. يعنی قرار است يک ائتلاف گروههای مدافع حقوق بشر نظارت بکنند که چگونه مدونا يک کودک مالاويايی را رسما به فرزندی قبول می‌کند. اين ائتلاف مرکب از ۶۷ گروه مدافع حقوق بشر مالاويا است که اجازه شرکت در رسيدگی قضايی پسرخواندگی "ديويد باندا"ی يک ساله از سوی مدونا را خواهند داشت.

اين گروهها عمدتا معتقد هستند که افراد ثروتمندی مثل مدونا همه مراحل فرزند خواندگی را طی نمی‌کنند. اخيرا مدونا اجازه مراقبت موقت از ديويد برای ۱۸ ماه را دريافت کرد. اين حکم به مدونا امکان بيرون آوردن ديويد از مالاوی را داد. يک عده ديگر هم نمی‌توانند درک بکنند که چرا کار خير يک ستاره موسيقی بايد اين همه جنجال آفرين باشد.


جرج کلونی

آزاده از من خواسته بود يک خبر از "جورج کلونی"، ستاره هالیوود را هم در متفرقات ناسياسی زمانه جا بدهم که امروز اين کار را کردم. خبر اين است که جورج کلونی دو قرارداد بسيار مهم را با شرکت‌های فيلم‌سازی "وارنر براترز پيکچرز" و "وارنر ايندپندنت پيکچرز" امضا کرده است. قرار است که جورج کلونی اول فيلم "جاز سفيد" را بسازد و در آن نقش اصلی را هم بازی کند. "جاز سفيد" بر مبنای يک داستان "جيمز الروی" ساخته می‌شود. بعد از آن جورج کلونی به "جری واين تروب"، کارگردان فيلم "يازده يار اوشن" (اوشنز الون) ملحق خواهد شد تا فيلم "بچه‌های بلمونت" را برای "وارنر" ها بسازد. در فيلم "جاز سفيد" جورج کلونی نقش يک افسر فاسد پليس را بازی خواهد کرد. خوش به حال آزاده و ساير طرفداران جورج کلونی که صفحه رايانه‌شان را تصويرهای اين ستاره هالیوود پر کرده است.

تا "رايانه" گفتم، يک خبر مربوط به اينترنت دستم رسيد.
تازه‌ترين نظرسنجی در آمريکا نشان می‌دهد که دوستان اينترنتی يا روی خط ما به اندازه دوستان حضوری يا غير اينترنتی‌مان برای ما اهميت دارند. اين تحقيق را دانشگاه کاليفرنيای جنوبی طی شش سال انجام داده و در گزارش شش سالانه مرکز آينده ديجيتال وابسته به اين دانشگاه منتشر کرده است. "جفری آی کول"، مدير مرکز آينده ديجيتال با تکيه به اين پژوهش می‌گويد که "در ظرف بيش از ده سال اخير آشنايی عوام با اينترنت شاهد ظهور اينترنت به عنوان يک پديده شخصی و اجتماعی هستيم و اين چشم‌انداز از قبل برای ما روشن بود." در اين نظرسنجی ۲۰۰۰ خانواده آمريکايی شرکت کردند. پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيای جنوبی برای "جامعه اينترنتی" هم تعريفی وضع کرده‌اند: «جامعه اينترنتی گروهی است که ايده‌ها و انديشه‌ها و طرح‌های کاری مشترکشان را با استفاده از ارتباطات الکترونيک با هم در ميان می‌گذارند.»

آره، عجب نيست که شمار ازدواج‌های اينترنتی رو به افزايش است. در اين‌باره هم يک روز صحبت خواهيم کرد، در متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

متفرقات ناسیاسی را اینجا گوش دهید.

متفرقات ناسیاسی روز قبل:
رایانه‌هایی که گاز تولید می‌کنند

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اینکه با اکراه ( آزاده از من خواست . . .) خبری را می آورید/ هیچ خوب نیست . در ضمن نام فیلم هم يازده تن اقيانوس نیست بلکه اوشن نام جورج کلونی در فیلم است:يازده یار اوشن !!

-- reza ، Dec 3, 2006 در ساعت 06:00 PM

بابا خیلی باحالید
یعنی نمی دونستین که اسم این فیلم 11 یار اوشن است و نه 11 تن اقیانوس؟!

-- بدون نام ، Dec 4, 2006 در ساعت 06:00 PM