رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ آذر ۱۳۸۵
نگاهی به دوسالانه نقاشی جهان اسلام

رنگ‌های سردرگم

مهتاب سرابی


رنگ‌هایی كه در هم آمیخته‌اند و اشكال و تصاویر نامفهومی را به وجود آورده‌اند. این ویژگی شاید موثرترین عاملی بود كه آثار نقاشان ایرانی را از نقاشان دیگر كشورهای حاضر در چهارمین دوسالانه نقاشی جهان اسلام متمایز می‌كرد. البته یك ویژگی دیگر هم وجود داشت: آثار نقاشان ایرانی حاضر در چهارمین دوسالانه نقاشی جهان اسلام بزرگترین آثار حاضر در نمایشگاه از نظر ابعاد هستند. اما دست و دلبازی هنرمندان ایرانی در این زمینه باعث برتری آثار آنان در دوسالانه نشده است.


اثری از كریم خرباوی نقاش فرانسوی كه بر روی كاغذ و بدون قاب بر دیوار نصب شده است

چهارمین دوسالانه این روزها در مجموعه صبا متعلق به فرهنگستان هنر در سه بخش استادان، خیال شرقی و آزاد برپا شده است.
در بخش استادان عمدتا آثاری مربوط به داوران ایرانی نمایشگاه ارائه شده كه بیشتر آثاری هستند كه در نمایشگاههای دیگر نیز حضور می‌یابند.

در این بخش آثاری از میرحسین موسوی، محمد جوادی‌پور، حسین محجوبی، مینو اسعدی، احمد اسفندیاری، علی‌اكبر صادقی، حبیب‌الله آیت‌الهی، كوروش شیشه‌گران، كامران طلیعه، بهزاد شیشه‌گران، جلال شباهنگی، محمدابراهیم جعفری، گزیلا وارگا سینایی و... به نمایش درآمده، آثاری تكراری از نام‌هایی تكراری كه در بیشتر نمایشگاههای دولتی هنرهای تجسمی حضور دارند و نقاشی‌هایی را عرضه می‌كنند كه چندسالی از خلق آنها گذشته و برای مخاطب آشنا و تكراری هستند.


عروس اثر یوگنی كریشن از تركمنستان

در این دوسالانه آثاری از نقاشان ۳۵ كشور جهان اسلام حضور یافته است. كشورهایی مثل عراق، عربستان، امارات، اردن، بنگلادش، مراکش، ایتالیا، پاکستان، هند، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، فلسطین، سودان، الجزایر، مصر، کویت، قطر، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، بحرین، سنگاپور، تونس، عمان، آفریقای جنوبی، غنا، قزاقستان، مالزی، نروژ، نیجریه، یمن و ...


اثری از ایران

در بخش داخلی ۹۵۰۰ اثر از هزار و ۶۲۱ هنرمند ایرانی به دبیرخانه ارسال شده كه هزار و ۱۱۸ اثر از ۵۸۷ هنرمند پذیرفته شده است كه از این میان ۹۲۷ اثر متعلق به بخش آزاد و ۲۵۴ اثر متعلق به بخش خیال شرقی است. همچنین در بخش خارجی ۱۵۶۴ اثر از ۲۴۷ هنرمند ۳۵ كشور جهان به دبیرخانه دوسالانه ارسال شده كه در مجموع ۶۷۰ اثر از هنرمندان خارجی به دوسالانه راه یافته است.


اثر عمر الفیومی از مصر

داوران این دوسالانه متشكل از حبیب‌الله صادقی، محمدعلی ترقی‌جاه، ایرج اسكندری، مصطفی گودرزی است كه به همراه ۳ داور خارجی از كشورهای آفریقایی، آسیای میانه و كشورهای عربی آثار این دوره از دوسالانه را داوری خواهند كرد.

آثاری كه بر دیوارهای مجموعه صبا به چشم می‌خورند، به‌خصوص در بخش خارجی فاقد هرگونه دقتی در نصب آن هستند. برخی آثار حتی بدون قاب روی دیوارها قرار گرفته‌اند، برخی در قاب تاخورده‌اند و برخی دیگر به صورت كامل به دیوار نچسبیده‌اند.
این درحالی است كه سیدمهدی حسینی كه این دوسالانه را دبیری می‌كند، تاكید دارد كه آنها سعی کرده‌اند در چیدمان آثار کیفیت و شاخصه‌های زیبایی‌شناسی را در حد مطلوب رعایت کنند.


اثری از مرشد احمدلو از ایران

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه جدا از تكنیك، محتوای ضعیفی دارند كه نتیجه تقلید صرف از تكنیك‌های به كار رفته در نقاشی غرب است كه در قالبی دیگر ارائه شده است. هر بیننده عادی متوجه سطح ضعیف بیشتر آثار نمایشگاه می‌شود اما حبیب اله صادقی رییس موزه هنرهای معاصر و مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمین دوسالانه نقاشی معاصر جهان اسلام را نسبت به دوره‌های گذشته بی‌سابقه می‌داند و می‌گوید منتظر یك تحول بزرگ در جریان هنر معاصر ایران باشید.

Share/Save/Bookmark