رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ آذر ۱۳۸۵

متفرقات ناسياسی: جيغ سبز بروس لی

گردآوری: داریوش رجبیان


بروس‌لی

تقریبا همه جيغ بلند "بروس لی" رو شنیدن و با نام این هنرمند محبوب چینی آشنا هستند. مقامات چين گفته اند که می خواهند برای جاودانه ساختن خاطره هم ميهن بزرگ نامشان در زادگاه بروس لی پارکی بنياد کنند که شامل تنديس بروس لی، يک تالار يادبود و فرهنگستان هنر های رزمی خواهد بود. روزنامه های چينی قيمت اين پروژه را حدود 25 ميليون دلار برآورد کرده اند. مراسم پايه ريزی پارک بروس لی روز يک شنبه (26 نوامبر) در منطق "شونده" در حوالی هنگ کنگ با حضور "روبرت" برادر کوچکتر بروس لی برگزار شد. زنده و جاويد ماند هر که نکونام زيست...

زمانی فيلم های بروس لی جزء پرفروشترين فيلم ها بود. ولی اين روز ها يک کمدی تصويری (انيميشن) برای دومين هفته متوالی مقام اول جدول پرفروش ترين فيلم های آمريکا را به خودش اختصاص داده است. بله، همان "پاهای خوشبخت" يا "هپی فيت" که هفته گذشته هم سراغش را گرفته بوديم. دقيقا به همين دليل چيره دستی اش بر فيلم "کازينو رويال" از رشته فيلم های "جيمز باند". اصلا جيمز باند خودش هم حسابی سرگيجه گرفته که "آخه، چطور ميشه از پس اين همه آدم بر بيام و از دست يه مشت پنگوئن آوازخوان و رقصنده شکست بخورم؟"
بهر حال، ديشب (يک شنبه شب) که گيشه های سينمای آمريکا را بستند، يهو متوجه شدند که برای دومين هفته پی هم داستان کمدی پنگوئن ها "پاهای خوشبخت" با کمال خوشبختی و با حدود 38 ميليون دلار فروش به مقام نخست جدول لم داده، در حالی که فيلم "کازينو رويال" جيمر باند با تعجب تلخی و با تنها 31 ميليون دلار فروش يک پله پايين تر نشسته است.

البته، فيلم کازينو رويال در کشور های ديگری به مانند بريتانيا پر فروش ترين بوده، اما در بزرگترين بازار سينمای جهان که آمريکا باشد، اين مقام را به پنگوئن ها داده اند... گهی پشت زين و گهی زين به پشت.


پستر انیمیشن پاهای خوشبخت

ولی انصافا، "پاهای خوشبخت" ديدنی است. من که همه اش را نديده ام، ولی تکه هايی اش را که از طريق اينترنت تماشا کردم، خنده ام بی اختيار بود و يکی دو تا از همکارانم را نگران حالم کرد.

ضمنا، تماشای اينترنتی دارد حسابی کار دست دست اندر کاران تلويزيون می دهد. تازه ترين نظرسنجی ای که به سفارش بنگاه سخنپراکنی بريتانيا (بی بی سی) انجام شده، نشان می دهد که تعدادی از بيننده های تلويزيون از اردوگاه تلويزيونی ها انشعاب کردند و به اردوگاه اينترنتی ها ملحق شدند. بنا بر اين نظر سنجی، حدود 43 درصد از مردم بريتانيا که دستکم يک بار در هفته از طريق اينترنت يا تلفن همراه ويدئو تماشا می کنند، در نتيجه، کمتر از حد معمول به تلويزيون محبت نشان می دهند. اين در حالی است که بيننده های اينترنتی و تلفن همراه رو به افزايش است: سه چهارم کاربران گفتند که راههای جديد تماشای ويدئو را بر راه سنتی آن ترجيح می دهند.
اما به هر حال، دست اندرکاران تلويزيون نبايد يکباره از کارشان دست و دل بشويند. چرا که در حال حاضر فقط نه درصد جمعيت کشور اينترنتی ای به مانند بريتانيا از جمله کاربران وفادار خدمات ويدئوئی اينترنت و تلفن همراهند. و اما... چنان نبود و چنين نيز هم نخواهد ماند.

و باز هم در همين تارانه جادو (اينترنت) در آستانه روز بين المللی مبارزه با ايدز (يکم دسامبر) فهرست همه کشور های جهان چاپ شده، با توضيح اينکه در کدام کشور از چه سنی می توان وارد زندگی جنسی شد. افغانستان، به برکت ترتيب الفبای لاتين، هميشه در صدر جدول هاست. ولی سنی را نمی دهد، يعنی معلوم نيست که در اين کشور پارسيگو اعمال جنسی از چه سنی مجاز به شمار می آيد. در مورد روابط جنسی بين مرد و مرد و زن و زن، اين جدول در برابر "افغانستان" نوشته است: "غيرمجاز"، که چيز عجيبی نيست. در مورد ايران هم دقيقا همين طور، ولی چيزی که از افغانستان و بسياری ديگر از کشور ها فرق می کند، اين است که اعمال جنسی در ايران بايد تنها پس از ازدواج صورت بگيرد. اما در تاجيکستان قانون مشخص نکرده است که سن مجاز چه سنی است، روابط جنسی مرد با مرد ممنوع است، ولی تکليف روابط جنسی زن با زن معلوم نيست.

از جمله نکات جالب اين جدول يکی اين بود که در کانادا و زيمبابوه روابط جنسی از 12 ساله به بالا مجاز محسوب می شود و در ايالات مختلف آمريکا اين سن نوسان دارد. مثلا، در "ميسوری" از چهارده سالگی به بعد می شود اين کار را با اطمينان خاطر انجام داد، در حالی که در ايالت "ويرجينيا" حتما بايد 18 سال داشته باشی، وگرنه نمی دانم چه بلايی به سرت خواهند آورد. به هر حال، تا متفرقات ناسياسی آينده بلا دور و چشمتان پرنور!

برنامه کامل داریوش را اینجا بشنوید.

در همین‌باره:
متفرقات ناسیاسی یکشنبه: لب‌خوانی عاشقانه‌های هیتلر

Share/Save/Bookmark