رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ آذر ۱۳۸۵

متفرقات ناسیاسی: لب‌خوانی عاشقانه‌های هیتلر

گردآوری: داریوش رجبیان

نشانه تازه‌ای از برکت تکنولوژی این روزها آشکار شده است: نرم‌افزار رایانه‌ای جدیدی به ما این قدرت را می‌دهد که صدای فیلم‌های صامت را هم بشنویم. با استفاده از این نرم‌افزار کارشناسان توانستند تصویر رایش سوم، آدولف هیتلر را در نوارهای ویدیویی محرمانه‌اش لب‌خوانی کنند.

این نرم‌افزار به ما این امکان را می‌دهد که فیلم‌های صامت را صداگذاری کنیم و مثلا متوجه شویم که هیتلر با همسرش «اوا براون» در تفرجگاه کوهستانی‌شان با هم چه می‌گفتند. یا در یک فیلم صامت دیگر، می‌شود شنید که چطور هیتلر نوجوانان را به زندگی در ارتش تشویق می‌کند. در مواردی هم می‌توان شنید که چگونه هیتلر از نزدیک‌ترین دستیارانش انتقاد می‌کند و گهگاهی با اوا براون حرف‌های عاشقانه رد و بدل می‌کند.

پاره‌ای از این نوارها روز سه‌شنبه آینده در مستندی با نام «جهان محرمانه هیتلر آشکار می‌شود» در شبکه پنج تلویزیون بریتانیا نمایش داده خواهد شد. دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا.

به نظر می‌آید پس از سال‌ها مبارزه سرسختانه کلیسای کاتولیک رومی با کاندوم، یخ بینشان در حال شکسته شدن است و در واقع تغییر برخورد واتیکان با کاندوم یک تحول تاریخی خواهد بود. گفته می‌شود که مسئول مسایل بهداشتی واتیکان از پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان خواسته است که کوتاه بیاید و در موارد به‌خصوصی اجازه استفاده از کاندوم را به پیروان این کلیسا بدهد. چون به گفته او مثلا ایدز به‌مراتب بدتر از کاندوم است و باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد.
حالا قرار است که معادل اداره امر به معروف و نهی از منکر واتیکان در این موارد فکر کند و پاپ هم تأملی کند و بعدا تصمیم کلیسا در مورد کاندوم گرفته شود.

کلیسای کاتولیک معتقد است که هر نوع وسیله‌ای که مانع تولید مثل شود، حرام است. از جمله کاندوم. حالا ببینیم که واتیکان در واقع دست کیست: محافظه‌کاران ارتدوکس یا ارتدوکس‌های اصلاح‌طلب. فکر کنم در متفرقات ناسیاسی باید از این اصطلاحات سیاسی پرهیز کرد.


قایق دولفینی

قایق برای آب ساخته شده و دولفین هم برای آب. پس منطق این مجال را می‌دهد که قایق و دولفین را همنوع بدانیم. اما آیا هرگز قایقی را دیده‌اید که مثل یک دولفین باشد؟ البته من هم هنوز از نزدیک ندیدم.
یک شرکت کالیفرنیایی به نام «اینسپیس پروداکشن» قایق دولفین‌گونه‌ای ساخته است که می‌توان با آن راحت روی آب و زیر آب گردش کرد. حرکات این قایق هم دولفین‌گونه است: مثلا در حالی که غرق در زیبایی دنیای زیر آب هستید، می‌تواند یک‌باره جهشی کند و بر فراز موج‌ها بیاید. بعد هم دوباره شیرجه بزند به عمق آب.

برای تجربه این هیجان باید سری بزنیم به کالیفرنیا.


یک خبر از ستاره‌های مقیم کالیفرنیا: سرانجام٬ جنجال قضایی پردامنه بین مجله‌های سرگرمی «اوکی» و «هِلو» بر سر چاپ عکس‌های عروسی کاترین‌زتاجونز و مایکل داگلاس تمام شد. اما هنوز از رأی دادگاه خبری نیست. قرار است این حکم در اوایل سال ۲۰۰۷ صادر شود و بالاخره اعلام کند که ستاره‌های معروفی چون این جفت هالیوودی تا چه حد بر تصویرها و دنیای محرمانه و خصوصی خودشان کنترل دارند یا ندارند.
این ماجرا سال ۲۰۰۰ به دنبال چاپ بدون اجازه عکس‌های عروسی داگلاس و زتاجونز در مجله «هِلو» آغاز شد که به اعتقاد این زوج هالیوودی تصویر خوبی از آنها ارائه نمی‌کرد. به یک‌باره مجله «اوکی» از راه رسید و ادعا کرد که حق چاپ عکس‌ها منحصرا برای آنها بوده. چون برای این کار حدود دو میلیون دلار پرداخته‌اند.

سال آینده خواهیم دید که نتیجه دعوا چه شده است.

برنامه کامل داریوش را اینجا بشنوید.

در همین‌باره:

متفرقات ناسیاسی جمعه: بریتی اسپرز دنبال کلبه ۲۹ میلیون دلاری

Share/Save/Bookmark