رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آذر ۱۳۸۵

متفرقات ناسیاسی: نخودهای چشم بلبلی در آمریکا اول شدند

گردآوری: داریوش رجبیان

روز سه شنبه (۲۳ نوامبر) "نخودهای چشم بلبلی" در لس آنجلس حسابی درخشيدند. منظورم البته نخودهای واقعی نيست، بلکه گروه معروف هيپ‌هاپ آمريکا "بلک آيد پيز" است که سه جايزه "موسيقی آمريکايی ۲۰۰۶" را به خودش اختصاص داد. در مراسم اعطای جوايز موسيقی آمريکايی ۲۰۰۶ اين گروه دو بار جايزه گروه محبوب را در رشته‌های رپ و هيپ‌هاپ و بلو به دست آورد و به خاطر آلبوم "مانکی بيزنس"جايزه بهترين آلبوم رپ/هيپ‌هاپ را هم با خودش برد.


گروه Black Eyed Peas

فقط نخودهای چشم بلبلی نبودند که در اين مراسم اين همه شانس آوردند. گروه "فلفل‌های داغ قرمز" يا "رد هات چيلی پپرز"، کلی کلارکسون، مری جی بلايج و راسکال فلتز هم هر کدام دو جايزه بردند. ولی مرايا کری واقعا هم بد شانسی آورد، چون با اينکه در سه گروه نامزد دريافت جايزه شده بود، در مراسم حضور نداشت و از نعمت جوايز بی‌بهره ماند.

عليرغم اين همه سر و صدایی که اطراف فيلم جديد "جيمز باند" (کازينو رويال) به‌پا شد، يک فيلم انيميشن راجع به پنگوئن‌ها در گيشه‌های سينمای آمريکا "جيمز باند" را شکست داده و همين حالا بر تارک جدول پرفروش‌ترين فيلم‌های آمريکا نشسته است. فيلم "پاهای خوشبخت" که در آن٬ اين جانورای جالب و زيبا تصوير شدند و اصلا قهرمان‌های داستان هم همان‌ها هستند. روی اين حساب، جيب شرکت "پلنت ارت" (سياره زمين) متعلق به بی‌بی‌سی یک باره پر شد. گفته می‌شود که ظاهر دوست داشتنی پنگوئن‌ها، نحوه راه رفتنشان و تصور آدمها در مورد مشترکات عاطفی پنگوئن‌ها با ما باعث شده که فيلم "پاهای خوشبخت" بيش از ۴۰ ميليون دلار فروش داشته باشد و "کازينو رويال" را از لذت صدرنشينی در جدول پرفروشترين فيلم‌های آمريکا محروم بکند. با توجه به عواطف تقريبا انسانی پنگوئن‌ها (بنا بر ادعای بعضی‌ها) مي‌شود تصور کرد که حالا دل پنگوئن‌ها چه قدر به حال جيمز باند می‌سوزه!


نورسلطان نظر بايف، رئيس جمهوری قزاقستان، طی ديدارش از لندن درباره فيلم "برات" اظهار نظر کرد. دراين فيلم "علی جی" (ساشا بارون کوهن)، کمدين معروف بريتانيايی در نقش يک خبرنگار بی‌عرضه و نفهم قزاق به آمريکا سفر می‌کند، تا دست آوردهای فرهنگی مردم آمريکا را بیاموزد و همان ارزش‌ها را به قزاقستان منتقل کند. آقای نظربايف گفت: "اين فيلم را یک کمدين ساخته، پس بايد به او خنديد! برخورد من همين جوريه!"

در فيلم برات از قزاقستان فرضی٬ تصاوير رعشه‌آوری را می‌بينيم و اگر آدم از اوضاع آن کشور آگاه نباشد، شايد باورش شود که مثلا مردهای قزاق با دستشويی فرنگی و نحوه استفاده از آن آشنا نيستند و اسب و سگ برایشان برتر از جنس لطيف است و مردها برای ازدواج با دخترهای محبوبشان بايد دختر را داخل کيسه‌ای بیندازند و بدزدنش... خلاصه، تصوير منفی از قزاقستان که تصور می‌رود پيشرفته‌ترين کشور آسيای ميانه باشد.

حالا رهبر قزاقستان با اظهار ترحم به "ساشا کوهن" معروف به علی جی مي‌گوید که حتی بدون اعتراض قزاقستان هم چندين نفر تا کنون دامنگير "برات" شدند و شايد کار برات در نهايت به دادگاه بکشد. آقای نظربايف از آقای کوهن خواست که به قزاقستان برود و واقعيت‌ها را از نزديک با چشم خودش ببيند و ديگر از آن کارها نکند. ولی فکر نمی‌کنم علی جی بعد از فيلم براتش جرأت ديدار از قزاقستان و مردمش را داشته باشد.

انتظار می‌رود در آينده قابل پيش‌بينی تلفن‌های همراه شبيه به یک کيف پول هوشمند شود. از همين حالا برای "کيف‌های هوشمند" نام خاصی هم پيدا کرده‌اند: "ان اف سی" يا "ارتباطات ميدانی نزديک" که اگر مثل من اهل فهم نباشيد، برای شما یک اسم بی مسما و مبهمی به نظر مي‌آید. به هر حال، "ان اف سی" ساده‌تر است و شايد جا بيفتد. قرار است "ان اف سی" يک تلفن همراه باشد با يک چيپ حاوی اطلاعات شخصی که در عين حال، بشود از آن به عنوان کليد ماشين، پول، بليط و کارت مسافرت هم استفاده کرد. شرکت‌های تلفن همراه که ۴۰ درصد بازار جهانی تلفن همراه را نمايندگی می‌کنند، از ايده "ان اف سی" يا "کيف پول هوشمند" حمايت کردند و اميدوارند به‌زودی به توليد انبوه معجزه تازه تکنولوژی بپردازند.

برنامه کامل را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark