رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ مهر ۱۳۸۵

نگراني «اكو» از تهديد نويسندگان ايتاليا


امبرتو اکو نویسنده و زبان شناس ایتالیایی

«امبرتو اكو» نويسنده و زبان‌شناس شهير ايتاليايي حمايت خود را از يك نويسنده هم‌وطنش كه به مرگ تهديد شده است، اعلام كرد.

روبرتو ساويانو، نويسنده ۲۸ساله، اخيرا كتابي با نام «گومورا» (Gomorra) نوشته و در آن به مافياي «كامورا» (Camorra) در شهر ناپل پرداخته است.

وي پس از انتشار كتابش از سوي اين مافيا به مرگ تهديد شد. اين كتاب كه نويسنده در آن، مردم را به شورش عليه دار و دسته «كامورا» دعوت كرده، طي پنج ماه گذشته جزو پرفروش‌هاي بازار كتاب ايتاليا بوده است.

امبرتو اكو گفته است: «نبايد بگذاريم كه روبرتو ساويانو مثل فالكون و بورسلينو –دو نويسنده‌اي كه پس از تهديد شدن به قتل رسيدند- تنها بماند.»

نويسنده رمان «نام گل سرخ» يكشنبه شب در مصاحبه‌اي كه با يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني ايتاليا انجام داده، اضافه كرده است: «من نمي‌خواهم كه نويسندگان را به يكپارچگي و اتحاد در برابر اين موضوع دعوت كنم، بلكه اين وظيفه دولت است كه كساني را كه تهديد مي‌كنند و ما آن‌ها را مي‌شناسيم، دستگير كند. دولت در اين زمينه بايد مداخله كند و در يك اقدام پيشگيرانه به اين پديده خاتمه دهد.»

ساويانو هفته گذشته در هفته‌نامه ايتاليايي «لسپرسو» خبر داده بود كه پس از انتشار كتابش نامه‌ها و تماس‌هاي تلفني تهديدآميزي از افراد بدون نام داشته است.

روز دوشنبه شوراي امنيت شهر ناپل يك پليس را به عنوان محافظ به خدمت «روبرتو ساويانو» گمارد. همچنين وزير كشور ايتاليا اعلام كرده است كه شخصا به اين پرونده رسيدگي خواهد كرد.

Share/Save/Bookmark