رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۶

۱۱ فیلم ایرانی در جشنواره "مذهب امروز" ایتالیا

بیژن روحانی

رم- ۱۱ فیلم از ایران در نهمین دوره جشنواره بین المللی سینما و مذهب در شهر ترنتو(Trento) ایتالیا شرکت می‌کنند.

در این جشنواره بین المللی که با نام "مذهب امروز" از روز یازدهم اکتبر افتتاح می‌شود ۱۱۸ فیلم از سینماگران مختلف دنیا از جمله آمریکا، ایتالیا، سوییس، هند، آلمان،اسراییل، بوسنی، عراق و روسیه با موضوعات مذهبی به نمایش در می‌آیند.

پس از کارگردانان ایرانی که با بیشترین تعداد فیلم در این رویداد فرهنگی شرکت کرده‌اند، فیلم‌سازان یهودی نیز با ۸ فیلم حضور گسترده‌ای در این جشنواره دارند.
با توجه به بیانیه برگزارکنندگان، هدف این جشنواره کشف تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی از طریق زبان سینما و هنر و همچنین فراهم کردن امکانی است که دیدگاه‌های مذهبی متفاوت در کنار یکدیگر بتوانند به طرح معضلات کنونی خود بپردازند.

تمرکز نهمین دوره این جشنواره روی موضوع: "معجزه، آسمانی فراز زمین" خواهد بود. فیلم‌های شرکت کننده در مورد مذاهبی همچون مسیحیت، یهودیت، اسلام، هندو، تصوف و صوفی گری، بوداییسم، مذاهب شمنی و مذاهب بومیان قاره آمریکا ساخته شده‌اند.
این فیلم‌ها پس از نمایش در شهر ترنتوی ایتالیا به بیت المقدس خواهند رفت و در آنجا نیز به نمایش گذاشته خواهند شد.

"یک تکه نان" ساخته کمال تبریزی، "سفر" کاری از مجتبی راعی، "مه‌جبین" ساخته روح‌الله حجازی و "سینه سرخ" اثر پرویز شیخ طادی از جمله برخی آثار ایرانی شرکت کننده در این جشنواره هستند.

"سینه سرخ" ماجرای پسری است دوازده ساله از یک خانواده مسلمان که در حین یک بازی کودکانه به غفلت مسبب مرگ دوستش می شود و از آنجا که در مورد "دَم حیات بخش مسیح" چیزهایی شنیده به دنبال کسی می‌گردد تا دوستش را به زندگی باز گرداند.

سینمای ایران در این جشنواره تاکنون با اقبال خوبی روبه‌رو بوده است. سال گذشته فیلم "‌این‌جا چراغی روشن است" ساخته رضا میرکریمی برنده یکی از جوایز ويژه شد. همچنین فیلم "هیچکس شنبه نمی میرد" اثر کاظم انصاری نیز مورد قدردانی قرار گرفت. جایزه بزرگ سال ۲۰۰۳ این فستیوال نیز به فیلم "دخیل" ساخته داریوش یاری تعلق گرفته است. همچنین سال ۲۰۰۱ جمشید مجددی، توانسته بود جایزه بهترین فیلم مستند را به دست بیاورد.
جشنواره از سه بخش فیلم های سینمایی بلند، کوتاه و فیلم مستند تشکیل شده است.

فیلم‌های "برج خاموش" ساخته مصطفی منصوريان و "پيوند" اثر جمشيد مجددی آثاری هستند که از ایران در بخش سینمای مستند جشنواره شرکت می‌کنند. فیلم برج خاموش به زندگی و آیین‌های زرتشتیان ایران می پردازد.
هیئت داوران نهمین دوره جشنواره بین المللی سینما و مذهب، از شخصیت‌های فرهنگی مسلمان، یهودی و مسیحی تشکیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با تشکر فراوان.
معرفی و اخبار آثار بسیار عالی است.
ممنون میشوم اگر کمی بیشتر به معرفی عوامل آثار بپردازید.

-- MAJID DEHGHAN ، Jun 28, 2007 در ساعت 10:46 PM