رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مهر ۱۳۸۵

فیلم بهمن قبادی؛ نماینده عراق در اسکار

half%20moon.jpgفیلم سینمایی "نیوه مانگ"(نیمه ماه) به کارگردانی بهمن قبادی جایزه بزرگ پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی سن سباستین اسپانیا را از آن خود کرد در حالی که این فیلم نامزد جایزه اسکار از کشور عراق شده است.

"نیوه مانگ" شنبه هشتم مهرماه در مراسم پایانی جشنواره معتبر سن سباستین به صورت مشترک با فیلم فرانسوی "پسرم" به کارگردانی مارشال فوگرون برنده صدف طلایی شد.

قبادی سال 2004 هم با فیلم "لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند" صدف طلایی سن سباستین را برده بود و "نیوه مانگ" او امسال موفق شد جایزه بهترین فیلمبرداری را برای دو فیلمبردار خارجی اثر یعنی نایجل بلاک و کرایتن بون به ارمغان آورد.

بهمن قبادی و جایزه سن سباستین امسال هیئت داوران فیپرشی یا همان اتحادیه جهانی منتقدان به دبیر کلی کلاوس ادر هم جایزه خود را به بهمن قبادی برای "نیوه مانگ" اهدا کرد. مهدی عبداله‌زاده منتقد ایرانی مقیم سوئیس در فیپرشی عضویت داشت.
"نیوه مانگ" داستان گروهی از نوازندگان منطقه کردستان ایران است که برای یافتن راهی برای برگزاری یک کنسرت موسیقی در کردستان عراق تلاش می‌کنند. هدیه تهرانی سرشناس ترین بازیگر فیلم است که همراه قبادی برای حضور در جشنواره سن سباستین راهی اسپانیا شده بود.

این در حالی است که فیلم "كافه‌ترانزيت" ساخته كامبوزيا پرتوي هم که در روزهای گذشته به مراسم آكادمي اسكار معرفي شده بود، بزودي در آمريكا به نمايش عمومي درخواهد آمد.

پرتوي كه براي نمايش فيلمش در آمريكا احتمالا به اين كشور سفر خواهد كرد، هم‌اكنون مشغول نگارش فيلم‌نامه‌ي براي فيلم جديدش است.

"كافه‌ترانزيت" چهاردهمين فيلم ايراني است كه پس از "دايره‌ي مينا"، "باد صبا"، "زير درختان زيتون"، "بادكنك سفيد"، "گبه"، "بچه‌هاي آسمان"، "رنگ خدا، "زماني براي مستي اسبها"، "باران ، "من ترانه 15 سال دارم، "نفس عميق"، لاك‌پشتها هم پرواز مي‌كنند" و "خيلي دور خيلي نزديك" به اسكار معرفي شده است.

“كافه ترانزيت”‌ در جشنواره‌هاي تورنتو، نيويورك، شيكاگو، تسالونيكي و وريودوژانير اكران و تحسين شده است و چندي قبل در كازابلانكا نيز به نمايش درآمد.

Share/Save/Bookmark