رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ شهریور ۱۳۸۵

نژاد پرستي آمريكايي در جشنواره ويزا براي تصوير

  استنلي گرين 57 ساله، بيشتر عمر خود را صرف عكاسي خبري كرده است. او كه به خاطر عكس‌هاي تكان‌دهنده‌اش از جنگ چچن، شهرتي جهاني كسب كرده، در هجدهمين جشنواره «ويزا براي تصوير» كه از چهارم تا دهم سپتامبر در شهر پرپيونان فرانسه برگزار مي‌شود، عكس‌هايي از جنگ عراق و آمريكا و طوفان مهيب كاترينا كه در آمريكا به وقوع پيوست، به نمايش گذاشته است. اين عكاس خبري آمريكايي، بيست سال است كه كشورش را ترك كرده است.

  - عكس‌هايي كه شما از طوفان كاترينا انداختيد، به نوعي بازگشت به ريشه‌هايتان است؟

- اين فاجعه فرصتي را در اختيار من قرار داد تا به كشورم بپردازم و مي‌توان گفت كه بازگشت به ريشه‌هايم است. 

- اين عكس‌ها كه كاري گروهي است، بر موضوع نژادپرستي تأكيد ويژه‌اي دارد. چرا؟

- طوفان كاترينا كمك كرد تا نژادپرستي كه در آمريكا وجود دارد، آشكار شود. من اين نژادپرستي را حس كرده‌ام. براي عكاسي طوفان كاترينا خانه‌اي را از طرف مجله «تايم» اجاره كرده بوديم. من در ميان همكاران خبرنگار و عكاسم، تنها سياهپوست بودم و به همين دليل از دست پليس به ستوه آمده بودم. يك بار پليس كه مشغول بازرسي كارت‌هاي شناسايي ما بود، كارت شناسايي من را نگرفت و در مقابل همكارانم مرا به ديوار چسباند و گفت «به قيافه‌اش نمي‌آيد كه خبرنگار باشد.» نژاد پرستي در آمريكا مثل هيولايي است كه با كمترين مجال، از خواب بيدار مي‌شود.

 - تجربه كار گروهي در عكاسي اين حادثه برايتان چگونه بود؟

- هر يك از عكاسان هويت مستقل خودشان را دارند. عكس‌هاي مختلفي كه توسط ما گرفته شده هر كدام حقيقتي را آشكار مي‌كند و همه‌ آن‌ها با فيلمي را مي‌مانند كه به روايت اتفاقي مي‌پردازد. در نوشتن شرح عكس‌ها هم بسيار دقت شده است تا بتواند به خوبي راوي اين فاجعه باشد.

 - موانع عكاسي در كاترينا چه بود؟

- به حدي مأموران پليس زياد بودند كه اغلب مانع عكاسي مي‌شدند.

 - درباره عكاسي در جنگ عراق و آمريكا بگوييد.

- من اين جنگ را به اين دليل دنبال مي‌كردم كه نشان دهم تحجر دو رو دارد: الله اكبر و God bless you (خدا حفظت كند) كه هر دو در هنگام حمله گفته مي‌شود. اين دو فرق زيادي با هم ندارد. به نظر من مذهب چيز خوبي است، اما تا جايي كه توصيه‌هاي اخلاقي مي‌كند، نه آن جا كه وسيله‌اي براي انجام جنايت مي‌شود.

 - شما يك عكاس متعهد هستيد. نظزتان در مورد بي‌طرفي كار عكاسي چيست؟

- من بي‌طرف نيستم. من آن چيزي را نشان مي‌دهم كه اتفاق مي‌افتد، اما از ديد خاص انساني خودم و هيچ‌گاه با عكس‌هايم نمي‌خواهم دروغ بگويم.

 هجدهمين جشنواره بين‌المللي «ويزا براي تصوير» با حضور 270 آژانس خبري از سراسر جهان در حال برگزاري است. در اين جشنواره نمايشگاه‌ها و نشست‌هاي بسياري با موضوع عكاسي خبري برگزار مي‌شود. همچنين كتاب‌هاي متعددي در اين زمينه به چاپ مي‌رسد. سال گذشته 160 هزار نفر از 55 كشور جهان در اين جشنواره شركت كردند.

 سامان ايراني

irani_saman@yahoo.com  

Share/Save/Bookmark