رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ شهریور ۱۳۸۵

معامله با گانگسترها برای برگرداندن تابلوهای مانش

تابلوی جیغ اثر ادوارد مانشچند روز قبل دو شاهکار هنری ربوده شده"ادوارد مانش" هنرمند نروژی توسط پلس نروژ پيدا شد.
رئيس پليس نروژ "يورو استنسرود" در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اين آثار در وضعيت بهتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، قرار دارند.

پليس محل پيدا شدن اين آثار را فاش نکرد اما به گفته آنها اين آثار از نروژ خارج نشده بودند. به گفته رئيس پليس نروژ برای پيدا شدن اين آثار، هيچ‌گونه باج يا مژدگانی پرداخت نشده است .

دو سال قبل در ساعات عادی کار نمايشگاه هنری "مانش" در نروژ دو مرد مسلح در حالي‌که ماسک به چهره داشتند در برابر چشمان تماشاگران دو تابلو از کارهای مانش را ربودند. بعد از آن هيچ اثری از تابلوهای با ارزش و معروف " فریاد" و " مدونا " در دست نبود.

هر چه بيشتر از زمان ربودن تابلوها می‌گذشت نگرانی ازاينکه سارقان برای از بين بردن آثار جرم اقدام به نابودی آنها بکنند بيشتر می‌شد. محکوميت سه نفر از کسانی که در اين سرقت دست داشتند، به چهار تا هشت سال زندان هم نتوانست به يافتن تابلوها کمکی بکند.

تابلوی مدونا اثر دیگر ادوارد مانش بنا به گزارش های هفته گذشته "داويد توسکا" سارق بانکی که به 19سال زندان محکوم شده است، حاضر شد برای يافتن تابلوهای مسروقه به پليس کمک کند . اين همکاری در صورتی اتفاق می‌افتد که او از کم شدن مدت زندان خود اطمينان پيدا کند. او درخواست کرده بود که عليه دومين سرقتش شکايتی صورت نگيرد.

کارشناسان آثار هنری در اين رابطه اظهار می‌دارند که از ابتدا معلوم بود که سارقان علاقه‌ای به خود تابلوها نداشتند و می‌دانستند که فروش غير قانونی آنها هم امکان ندارد.

تمام ماجرای سرقت تابلوهای مشهور"مانش" به واقع مانوری بوده است برای اين‌که عمليات دزدی ديگری تحت الشعاع قرار بگيرد. "توسکا" به عنوان عامل اصلی سرقت "نوکاس" بزرگترين سرقت مسلحانه تاريخ نروژ، متهم شناخته شده بود. دو سال قبل بعد از سرقت از موزه اسلو بازپرس پرونده به توسکا برای دخالت در اين سرقت مظنون شد و احتمال داد که او با سرقت نوکاس توجه پليس را به خود جلب کرده است .

چهارماه قبل از سرقت از موزه مانش در يک عمليات سرقت مسلحانه در "نوکاس"، 13 مرد مسلح موفق شدند هفت ميليو ن يورو را به سرقت ببرند . در اين عمليات يک پليس به قتل رسيد.

" توسکا " به عنوان رهبر باند در بهار سال 2005 در اسپانيا دستگير شد. از زمان دستگيری او کارشناسان با کنجکاوی منتظر بودند که آيا محل تابلوهای سرقت شده در برابر کم شدن جرم " توسکا" مورد معامله قرار می‌گيرد .

مطابق حکم دادگاه "توسکا" به بالاترين حد مجازات که 19سال حبس بود، محکوم شد. او عليه اين حکم تقاضای فرجام داد احتمالا با احتساب معامله با دو تابلو مانش.

طی ماه‌های گذشته، مذاکراتی در جريان بوده است که در طی آن‌ها "توسکا" خواهان کم شدن مدت محکوميت خود شده بود. اما در اين رابطه پليس اظهارنظر ی نکرده است.

به‌هرحال به‌زودی دو اثر معروف "فریاد" و "مدونا" در محل اصلی خود در موزه" مانش" آويخته خواهند شد. رئيس موزه مانش گفته است که کارشناسان در حال بررسی خسارت‌های وارده به اين آثار هستند، اما اين صدمات در حدی نيستند که به چشم تماشاگران بيايد. ترميم تابلوها ماه‌ها طول می‌کشد.
آثار سرقت شده روز اول سپتامبر توسط پليس به محل امنی منتقل شدند.

ناهید کشاورز

Share/Save/Bookmark