رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ مهر ۱۳۸۵

روز ملی سینمای ایران در مجله فیلم

تصویر روی جلد ویژه نامه مجله فیلمماهنامه سینمایی فیلم شماره 351 خود را که 21 شهریور ماه منتشر شد، به ویژه‌نامه روز ملی سینما اختصاص داده است.
این دومین سالی است که فیلم ویژه‌نامه‌ای به مناسبت روز سینما منتشر می‌کند.

این شماره که در 260 صفحه منتشر شده، به سه موضوع اختصاص دارد: فیلم‌هایی که موضوع آن‌ها سینما است، گزیده عکس‌های سینمای ایران به روایت عکاسان سینما و دوبله فیلم‌ها به فارسی.

"فیلم در فیلم سینمای ایران" موضوع پرونده‌ای است که در آن نویسندگان و منتقدان این ماهنامه فیلم‌هایی را بررسی کرده‌اند که به نوعی به سینما و آدم‌های آن پرداخته‌اند.

در مقدمه این پرونده آمده است: «در بین حدود 80 فیلمی که در تاریخ سینمای ایران تا امروز به شکلی به سینما و آدم‌های آن پرداخته، «فیلم در فیلم» به مفهوم درست و دقیقش به عددی حدود بیست فیلم می‌رسد. از میان این فیلم‌ها هم فقط چندتایی قابلیت بررسی و تحلیل دارند و بقیه‌شان از انتخاب این قالب و مضمون منظورهایی داشته‌اند که ربط چندانی به سینما نداشته است. در این مجموعه سعی کردیم تا درباره این فیلم‌ها حرف بزنیم و با کنار هم قرار دادنشان بتوانیم تصویری – طبعا نه کامل و جامع – از این مقوله در تاریخ سینما به دست دهیم. . . »

در این پرونده مهرزاد دانش با مطلبی با عنوان «همه مردان سینما» به مروری بر حضور شخصیت‌های سینمایی در سینمای ایران پرداخته است. شخصیت‌هایی چون کارگردان، بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه کننده، فیلم‌بردار و منتقد که یکی از شخصیت‌های حاضر در داستان فیلم بوده‌اند.

«بگو مگوی سینما با خودش» عنوان مطلبی از طهماسب صلح‌جو است که به بیان تناقض‌های سینمای ایران به روایت فیلم‌های ایرانی می پردازد.

هوشنگ گلمکانی دبیر شورای نویسندگان ماهنامه فیلم درباره فیلم در فیلم کارنامه سینمایی محسن مخملباف نوشته است. عنوان مطلب او «مگر به اسب‌ها شلیک می‌کنند» است. احمد میراحسان نیز در تحلیل با تیتر «برداشت 1385» به فیلم در فیلم عباس کیارستمی پرداخته است.

«فانتزی انتقام‌جویانه و هجوآمیز استاد تقدیرگرا» عنوان مطلبی از امیرپوریا است که جلوه‌هایی از فیلم‌نامه فیلم در فیلم بهرام بیضایی و جلوه‌هایی از سینما در دیگر آثارش را بررسی کرده است.

ادامه این پرونده به بررسی فیلم‌های مختلف که سینما در آن حضور پررنگ داشته، اختصاص دارد. عباس بهارلو درباره «حاجی آقا- آکتر سینما» به کارگردانی «آوانس اوگانیانس» نوشته است.

نوشته مهرزاد دانش درباره «سرخ پوست‌ها» به کارگردانی «غلامحسین لطفی»، محسن بیگ‌آقا درباره «دو فیلم با یک بلیت» به کارگردانی «داریوش فرهنگ» و محمد شکیبی درباره «شرم» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» است که یادداشت پوراحمد را هم به همراه دارد.

همچنین نوشته تهماسب صلح جو درباره فیلم «ابر و آفتاب» به کارگردانی «محمود کلاری»، شهزاد رحمتی درباره «سفر به چزابه» ساخته «رسول ملاقلی پور»، سعید قطبی‌زاده درباره «جهان پهلوان تختی» به کارگردانی «بهروز افخمی»، شاپور عظیمی درباره «میکس» به کارگردانی «داریوش مهرجویی»، علیرضا محمودی درباره «شبح کژدم» به کارگردانی «کیانوش عیاری» از مطالب دیگر این شماره است.

پرونده فیلم در فیلم با گفت‌وگوی ماهنامه فیلم با کیانوش عیاری درباره شبح کژدم به پایان می‌رسد.

«ما هیچ ما نگاه» عنوان موضوع دیگر این ویژه‌نامه است که شامل گزیده عکس‌های سینمای ایران به انتخاب عکاسان سینمای ایران است. عکس فیلم و عکاسی فیلم از نگاه عکاسان سینمای ایران همراه با بیوگرافی عکاسان پرکار سینمای ایران و عکس‌هایی که آنان از فیلم‌های مختلف تاریخ سینمای ایران گرفته‌اند، موضوع یکی از مطالب این ویژه‌نامه است. همچنین گفت‌و‌گوی هوشنگ گلمکانی با مریم زندی به همراه عکس‌های او از سینما و گفت‌و‌گو با فریدون خسرویان عکاس دیگر سینمای ایران از مطالب دیگر ما هیچ ما نگاه است.

در بخش سوم این ویژه‌نامه که به دوبله اختصاص دارد، مطالبی چون نگاهی به نقش دوبله در اقتصاد سینمای ایران، درباره اهمیت دوبله‌های پس گردنی، نگاهی به دوبله مجموعه دایی‌جان ناپلئون، تک‌صداهای ماندگار دوبله به فارسی، مروری بر دوبله‌های شاخص و گوینده‌های تابت بازیگران مشهور، مطلبی از پرویز دوایی، گفت‌و‌گو با هوشنگ کاوه، روبیک زادوریان، زنده یاد حسین سرشار و ایرج دوستدار و همچنین مهین کسمایی به چشم می‌خورد.

ماهنامه سینمایی فیلم که صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن مسعود مهرابی است از 24 سال پیش هر ماه بدون وقفه منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark