رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ شهریور ۱۳۸۵

بزرگ‌ترين خواننده سوپرانوی قرن بيستم درگذشت

آستريد وارنی، خواننده سوپرانوی آمريكايی، چندي‌ پيش در سن ۸۸ سالگی در برلين درگذشت. وی كه سوئدی‌تبار بود، يكی از بزرگ‌ترين سوپرانوهای دراماتيك قرن بيستم و نماد عصر طلايی آواز واگنری كه در فستيوال بيروت ظهور يافت، به شمار می‌آيد.

وارنی در خاطراتش كه در قالب كتابي با نام «۵۵ سال در ۵ پرده» در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، اشاره می‌كند كه آواز برای او يك فعاليت خانوادگی بود. او ۲۵ آوريل ۱۹۱۸ در استكهلم و از پدر و مادری كه هر دو خواننده بودند و اهل مجارستان، به دنيا آمد. پدرش «الكساندر وارنی» خواننده و كارگردان و مادرش «ماريا جاور» خواننده سوپرانو بود.

اين خواننده در دوسالگی به همراه خانواده‌اش به آمريكا مهاجرت كرد و در اين كشور به يادگيری فنون آواز نزد مادرش و سپس «هرمان ويگرت» پرداخت. آستريد وارنی در سال ۱۹۴۴ با استادش، هرمان ويگرت ازدواج كرد.

ششم دسامبر ۱۹۴۱ بود كه وارنی در سالن اپرای نيويورك كار خود را با آهنگ‌های «ريچارد واگنر» آغاز كرد. آوازهای واگنری او در آمريكا با استقبال زيادی مواجه شد. آوازهای وارنی در اروپا اولين بار در سال ۱۹۴۸ در لندن و سپس در ايتاليا طنين‌افكن شد. اما در آلمان بود كه آستريد وارنی توانست برای خود اعتبار كسب كند.

سال ۱۹۵۱ وقتی وارنی در فستيوال بيروت خواند به اسطوره‌ای در دنياي موسيقی تبديل شد. آستريد وارنی كه از چهره‌ای جدی و منحصر به فرد برخوردار بود، خيلی زود توجه ويلاند واگنر، پسر ريچارد اگنر را به خود جلب كرد و او را در اجراهايش به كار گرفت و به منتقدانش می‌گفت كه «با وجود آستريد وارنی، هيچ نيازی به خوانندگان عرب ندارم».

طي هفده سال، يعني تا ۱۹۶۷ او هر سال در جشنواره بيروت می‌خواند. همچنين وارنی بارها در ميلان، وين، بوينس آيرس، شيكاگو و سانفرانسيسكو به اجرای اپرا پرداخت.

وفاداری اين خواننده به آواز سوپرانو، او را به بزرگ‌ترين خواننده سوپرانو عصر خودش تبديل كرد. وارنی تا سال ۱۹۸۸ در برلين به حيات خوانند‌گی‌اش‌ ادامه داد.

سامان ايرانی

irani_saman@yahoo.com

Share/Save/Bookmark