رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ مرداد ۱۳۸۵

گونترگراس: آگهی ارتش نازی را دیدم، ثبت نام کردم

خاطرات گونترگراس از روزهای خدمت در ارتش نازی آلمان، قرار است ماه آینده منتشر شود.
گراس، برنده نوبل ادبیات و نویسنده کتاب ضد نازی "طبل حلبی"، با یک روزنامه آلمانی درباره کتاب جدیدش گفت‌وگو کرده و گفته است « در یکی از شاخه های ارتش نازی، در هنگ سوخت‌رسانی شهر درسدن خدمت کرده‌ام.»


تا چندی پیش تصور می‌شد که او تنها به عنوان یک سرباز عادی در آلمان بوده و پس از زخمی شدن، نیروهای آمريكايي او را دستگیر کرده‌اند.

 پیش از انتشار کتاب خاطرات گونترگراس از جنگ، او در مصاحبه‌ای گفت که سکوت آن سال‌ها، روی سینه او سنگینی می‌کند. « سکوت من درباره آن سال‌ها، يكي از دلایلی بود که باعث شد یادداشت‌های زمان جنگ را بنویسم.»

گراس، آن‌طور که خودش می‌گوید " بالاخره مجبور شده از این پوسته بیرون آید.

" گونترگراس 79 ساله را به عنوان نویسنده رک و راست و فعال ضد جنگ می‌شناسند که کتاب‌هایش خاطرات سال‌های جنگ را زنده می‌کند.


گزارش‌هایی درباره گراس وجود دارد که ادعا می‌کند، او پس از این که موفق نشد وارد نیروهای زیردریایی آلمان شود، در لشگر زرهی فراندزبرگ نازی استخدام شد.

 اس.اس آلمان در واقع به عنوان یک گارد شخصی برای حفاظت از "آدلف هیتلر"، رهبر حزب نازی آلمان، فعالیت خود را شروع کرد و بعدها گسترش یافت.فراندزبرگ از شاخه‌های نظامی اس.اس بعدها در 38 لکشر توسعه پیدا کرد. در دادگاه نورنبرگ که برای رسیدگی به جنایات سران نازی تشکیل شده بود، فراندزبرگ به عنوان یکی از نهادهای جنایت‌کار شناخته شد.

 گونترگراس، آن زمان، از عضویت در ارتش نازی شرمنده نبود اما آن‌طور که خودش به روزنامه آلمانی گفته است، بعدها از این اقدام خجالت می‌کشید. « این اتفاقی بود که برای خیلی از هم‌سن و سال‌های من افتاد. یک آگهی روی دیوار دیدیم و ثبت نام کردیم. بعد که وارد درسدن شدیم، فهمیدیم عضو اس.اس هستیم.»

Share/Save/Bookmark