رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ شهریور ۱۳۸۵

فرهنگستان چکناواریان

چکناواریان در حال هدایت گروه نوازندگانساختمان سیمانی سه طبقه فرهنگستان چکناواریان روبه‌روی هتل رودکی فرار دارد. همان هتلی که میزبان مرد 69 ساله موسیقی ایران در زمان‌هایی نه چندان دور است. همان هتلی که او در آمد و رفت‌های قبلی‌اش در آن جا ساکن می‌شد.

او یک سال و نیم پیش به سوی برآورده شدن آرزویی بزرگ قدم برداشت. با اهدافی بزرگ که یک از آن در یادها ماندن و زنده بودن همیشگی‌اش بود. همان آرزویی همه انسان‌ها ، همه به دنبال آب حیات بودند و او نیز پس با سرمایه‌گذاری بسیار فرهنگستان موسیقی چکناواریان را برپا کرد.

مسئولان وقت به او گفتند که فرهنگستان را که ساختی مجوز هم می‌دهیم. او خیلی سریع بنا را بازسازی و یک مدرسه موسیقی مچهز بر پا کرد.

ساختمان سه طبقه با دو در بزرگ آهنی کرم رنگ. یک در کوچه باز می‌شود و دیگری کمی با در تالار وحدت فاصله دارد.
انگار مکانش به آنان که برای یادگیری آمده‌اند، پیامی آسان می‌دهد شما تنها چند قدم با آرزوهایتان فاصله دارید.

اما انگار مسئولان دوست نداشتند آرزوهای او به آسانی برآورده شود، اعطای مجوز یک سال طول کشید.

دیپلم فرهنگستان

چکناواریان خبرنگاران را جمع کرده بود تا مژده دهد که فعالیت‌های فرهنگستان آغاز شده است. اولین گام هم انتخاب اعضای ارکستر خواهد بود.

او یک ماه دیگر در 6 و 7 ماه مهر از همه علاقه‌مندان امتحان خواهد گرفت. اعضای ارکستر از میان کسانی انتخاب می‌شوند که حداقل یک موومان از یک سونات یا کنسرتو را به خوبی اجرا کنند.
از اواسط مهر ماه فعالیت ارکستر جدید آغاز می‌شود . قرار است با گردآوری نوازندگان حرفه‌ای، ماهیانه کنسرت‌هایی را در داخل یا خارج کشور اجرا شود.

آنان که انتخاب می‌شوند یک سال آموزش داده می‌شوند و در این مدت هر هفته سه بار تمرین می‌کنند و در ماه یک بار اجرا خواهند داشت. در پایان نیز دیپلم فرهنگستان را دریافت خواهند کرد. در آن هنگام است که آنان در ارکستر سمفونیک حرفه‌ای فرهنگستان می‌توانند حضور داشته باشند.
آنها در این مدت آثار موتزارت، بتهوون، شوبرت و هنرمندان ایرانی را تمرین می‌کنند.

مرد ارمنی موسقی ایران که با پیراهن سرخ میزبان خبرنگاران شده بود در پشت خود پارچه‌ای آویزان کرده بود که با رنگ سرخ آغاز فعالیت فرهنگستان و ارائه مدرک از یک کالج موسیقی انگلستان را خبر می‌داد.

چکناواریان آرزوها و اهداف زیادی دارد که می‌خواهد با این فرهنگستان آنها را عملی کند؛ اهدافی مانند کشف استعدادهای جوان، آموزش هم نوازی، اجرای رپرتوارهای ایرانی و جهانی و تشکیل ارکستر مجلسی حرفه‌ای و ...هدف از نظر او تنها تشکیل یک ارکستر نیست بلکه همان شناخت استعدادها و به کارگیری تجربیات آنان در ارکستر است.

ارکستر کودکان

او این فرهنگستان را برای آموزش به نسل جدید جوانان ایرانی بنا نهاده است، به زودی او آموزش موسیقی را در این مکان برای سه گروه سنی آغاز می‌کند از کودکان سه تا 7 ساله، کودکان 7 تا 13 ساله و گروه بزرگسال می توانند در این فرهنگستان به مانند یک هنرستان موسیقی آموزش ببینند.
چکناواریان آرزو کرد آغاز فعالیت فرهنگستان یعنی سه‌شنبه برای او و علاقه‌مندان یک روز تاریخی باشد .

می گویند او برای این فرهنگستان بیش از یک میلیارد هزینه کرده است. چندی قبل که شرایط دریافت مجوز برای کنسرت بسیار مشکل شده بود و چکناواریان هم چنان برنامه اجرا می کرد، مورد پرسش‌های بسیاری قرار گرفت. اما او پیرتر از آن بود که با این سخنان رنجیده شود. او گفت من پشتکار دارم اگر در را به رویم ببندم از پنجره می روم تو ، نه یک بار و نه 10 بار جواب منفی می گیرم و باز برمی گردم.

چندی پیش شنیده شد قرار است برای 70 سالگی او جشنواره موسیقی برگزار شود که او گفت هنوز یک سال و نیم تا آن زمان باقی مانده است. به او گفتند قرار است در همین ایام به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی قطعات انرژی هسته‌ای را بنوازد که او باز هم اعلام بی خبری کرد. منظور همان قطعه 9 دقیقه‌ای بود که یکشنبه شب فرهاد فخرالدینی آن را در تالار وحدت برای احمدی نژاد نواخت.

به هرحال چکناوریان در این 50 سال حضور در عرصه موسیقی با حرف‌ها و حدیث‌های گوناگونی روبه‌رو شده است. اما همه اینها سبب نشده است که پا پس بکشد او اینک با انرژی در این عرصه حضور دارد او به غیر از پیدا کردن رمز آب حیات اینک رمز رهبری ارکستر را نیز پیدا کرده است.

او می گوید: یک رهبر ارکستر خوب کسی نیست که فقط دست‌هایش را تکان دهد ، بلکه او باید قدرت خواندن یک باره خطوط پارتی تور را داشته باشد فقط یک نگاه به صفحه باید سبب شود که او بتواند رهبری سازهای گوناگون ارکستر را با چشم خود دریابد.

Share/Save/Bookmark