رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ شهریور ۱۳۸۵

عصر، عصر بازی‌های آن‌لاین است

game2408.jpgيکی از مهم‌ترين نمايشگاه‌های بازی‌های کامپيوتری چهارشنبه این هفته، در شهر"لايپزيک" آلمان گشايش يافت .
دنیای بازیگران حرفه‌ای همین‌جاست. جایی که ساعت‌ها می‌توانند بنشینند و به صفحه نورانی مانیتور خیره شوند. این نمایشگاه، ایده‌آل آدم‌هایی است که بازی کامپیتوری را بخش مهمی از زندگی خود می‌دانند، مثل خواب و خوراک.

" تورستن هس" متخصص بازی‌های کامپيوتری درمصاحبه‌ای با شبکه اول تلويزيون آلمان از جذابيت و اعجاب اين بازی‌ها و مشکلات آنها می‌گويد.

او به اين پرسش که روند اين بازی‌ها به کجا می‌رود، پاسخ می‌دهد:«اين روند آشکارا به سوی آنلاين می رود. اينترنت برای بازيکنان بازی‌های کامپيوتری، معنای جدی پيدا کرده است. همه متخصصان کامپيوتر اتفاق نظر دارند که در سال‌های آينده بسیاری از بازی‌ها، از طریق اینترنت در دسترس است.»

از "تورستن هس "، مخترع انواع بازی‌های کامپیوتری پرسیده شد، چه آینده‌ای در انتظار کسانی است که با دستگاه‌های مخصوص، بازی می‌کردند؟

«آنها قطعا چيزی را از دست نمی دهند. می‌توانند همچنان بازی‌های مختلفی را بازی کنند در حالي‌که برای بازی‌های اینترنتی باید ماهانه پول پرداخت شود. اما به هرحال، دنیای بازی‌ها، به سمت بازی‌های اینترنتی می‌رود.»

بازی‌های آن‌لاين به وقت و پول زياد نیاز دارند. هنگامی که انسان‌ها در يک دنيای تخيلی به‌ سر می‌برند، می خواهند شخصيت خود را در آن دنيا تکامل بخشند؛ برای همين مرتب به بازی ادامه می‌دهند و وقتی که با افراد ديگر بازی می‌کنند، سعی می‌کنند در سطح آنان باقی بمانند.

اين موضوع در مورد خود "تورستن هس" باعث شده بود که روزانه 2 تا 4ساعت آن‌لاين باشد. البته 4 ساعت بازی آن‌لاین در مقایسه با خیلی‌های دیگر، زمان زیادی نیست.

سالخوردگان "گیم باز"

"هس" که 10 سال است اين زمينه کار می‌کند، درباره این‌که آيا شرکت‌های توليد کننده اين بازی‌ها در نظر ندارند گروه‌های تازه‌ای را مانند سالخوردگان به خود جلب کنند، می‌گويد:
مشکل اين است، کسانی که امروز 60 ساله هستند، تجربه کمی برای کار با کامپيوتر دارند وشايد هم به نوعی از تماس با کامپیوتر می‌ترسند. به همین دلیل، اين گروه سنی نمی‌توانند هدف طراحان باشند.اما کسی که امروز از کامپيوتر استفاده می‌کند، بی‌شک در 20 سال ديگر هم، بازی کردن را ادامه خواهد داد. اما با بالا رفتن تعداد سالخوردگان در جامعه، باید توليد کنندگان بازی، برای آن آماده باشند ، اتفاقی که تا کنون رخ نداده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، بازی‌های آن‌لاين در پنج سال آينده، بیشترین رشد را خواهد داشت.

"هس" این‌طور تعبیر می‌کند: « نمی دانم چه چيزی ممکن است بعد از تکميل و به کمال رساندن بازی‌های اينترنتی وجود داشته باشد .اين بازی‌ها به معنای غوطه‌ور شدن در يک دنيای تخيلی است و می‌بايست اين دنيا را هر چه بيشتر واقعی ساخت. احتمالا نتيجه اين خواهد شد که شرکت‌های کوچک از بين بروند و تنها شرکت‌های بزرگ امکان بقا بيابند. هزينه اين بازی‌ها خيلی زياد خواهد بود؛ چون مسئله تنها توليد اين بازی‌ها نيست بلکه باید به طور دائم بازی‌ها را نوسازی کرد. نگهداری ورسيدگی به اين بازی‌ها که به نوعی کارگردانی آنها محسوب می شود، هزينه زيادی دارد که تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند از عهده آن برآيند.»

این را هم باید در نظر گرفت که نگاه به آینده، نگاه به بازیکنان حرفه‌ای اینترنتی است، و در نظرگرفتن این نکته هم هزینه‌های بالایی دارد.

گزارش: ناهید کشاورز

Share/Save/Bookmark