رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶

لپ‌تاپ‌های صد دلاری ساخته شد

تصویر سی ان ان از لپ تاپ های 100 دلاریپروژه تولید لپ‌تاپ‌های ارزان 100 دلاری برای استفاده کودکان فقیر دنیا، یک مرحله به اجرا نزدیک‌تر شد.قرار است در ماه اکبتر، 500 کودک تایلندی برای آزمایش موفقیت طرح و اشکال‌های سیستم، نمونه ساخته شده این لپ‌تاپ‌ها را دریافت کنند.

 

دولت تایلند، یک میلیون از این دستگاه را سفارش داده است. دانشگاه ماساچوست، مسئول ساخت این لپ‌تاپ‌هاست. لپ‌‏تاپ‌‏های ارزان و کم حجم ، بر اساس پروژه "هركودك، یك لپ‌‏تاپ" سازمان ملل طراحی شده است. طرح تولید این کامپیوترهای جیبی در آخرین اجلاس سران در جامعه اطلاعاتی تونس ارائه و از آن استقبال شد.

هدف از تولید لپ‌تاپ‌های صددلاری در واقع، کاهش شکاف اطلاعاتی میان کودکان کشورهای فقیر و غنی است که از اهداف سازمان ملل در هزاره سوم محسوب می‌شود.

 نیجریه، برزیل و آرژانتین کشورهای دیگری هستند که برای خرید لپ تاپ صددلاری سفارش داده‌اند. مجموع لپ‌تاپ‌های مورد نیاز این کشورها به همراه تایلند، 5 تا 7 میلیون دستگاه است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2007 آماده استفاده باشد.

در این لپ‌‏تاپ‌ها كه به ماشین‌‏های سبز معروف هستند به جای سیستم عامل‌‏های تجاری از سیستم عامل كدباز لینوكس استفاده شده است تا هزینه‌‏های آن به حداقل كاهش یابد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سایت شما خطاداره
تازه پنجره asp شما دیده می شودو این خیلی بد هست.

-- zahra ، May 1, 2007 در ساعت 04:25 PM