رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ مرداد ۱۳۸۵

حال نجیب محفوظ نامساعد است

Naguib%20Mahfouz1.jpgنجيب محفوظ نويسنده مصري برنده جايزه نوبل به دلیل آسیب دیدگی سرش در بخش مراقبت‌های ويژه بیمارستانی در قاهره به سر مي‌‏برد.

اين نويسنده 95 ساله هنگام پیاده‌روی به زمین خورد و به خاطر آسيب ديدن سرش روز 19 جولاي به بيمارستان منقل شد. او که وضعيت سلامتي پايداري ندارد، پس از كاهش فشار خون به بخش مراقبت‌های ويژه منتقل شد.
محفوظ يكي از محبوب‌‏ترين نويسندگان خاورميانه است كه در سال 1988 برنده نوبل ادبيات شد.

يكي از مقامات بيمارستاني به آسوشيتدپرس گفته که محفوظ پس از انتقال به بيمارستان سريعا تحت عمل جراحي قرار گرفته است اما علي‌‏رغم بهبود‌‏ علايم حياتي وي پس از عمل شرايط جسمانی او همچنان ناپايدار است.
محفوظ در سال 1911 متولد شد و يكي از برجسته‌‏ترين نويسندگان و روشنفكران عرب به شمار مي‌‏رود . او در سال 1994 مورد حمله یک پیکارجوی اسلامی قرار گرفت. گفته می‌شود دلیل این حمله انتشار کتابی بود که نجیب محفوظ سی سال پیشتر منتشر کرده بود و بعضی از اسلامگرایان مصری معتقد بودند شخصیت‌های آن کتاب، مانند چهره های تاریخی اسلام هستند. محفوظ از این حمله جان سالم به در برد ولی از همان‌‏ وقت قابليت حركت دستانش را از دست داد و بينايي‌‏اش نیز كاهش يافت.

از او بيش از 50 رمان، داستان كوتاه، نمايش‌‏نامه‌‏، مجموعه آثار، مقاله، خاطرات و تحليل‌‏هاي سياسي منتشر شده که بعضی از آنها به 25 زبان ترجمه شده‌‏اند.

Share/Save/Bookmark