رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ مرداد ۱۳۸۵

فیلم 11 سپتامبر اشک آمریکایی‌ها را درآورد

 نیکلاس کیج، نقش اول فیلم در یکی از صحنه هافیلم جدید "الیوراستون" به نام مرکز تجارت جهانی ، در سینماهای آمریکا اکران شد تا خاطره تلخ آن روزها برای مردم زنده شود.
اکران فیلم در روزهای نزدیک به پنجمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر، این بحث را سر زبان منتقدان انداخته است که آیا مردم آمریکا برای بازبینی حادثه‌ای که در آن دوهزار و 749نفر کشته شده‌اند، آمادگی دارند یا نه.

آماده یا غیرآماده، رویترز گزارش داده که تماشاچیان از این فیلم خوششان آمده است.

این فیلم، ماجرای واقعی دو پلیس را تعریف می‌کند که برای نجات مردم وارد یکی از برج‌های تجارت جهانی می‌شوند اما زیر آوار می‌مانند تا 12 ساعت بعد، نیروهای امدادی آنان را نجات دهند. نقش پلیس اول را "نیکلاس کیج" بازی می‌کند.

پس از حادثه 11 سپتامبر که در ذهن آمریکاییان تاثیر بدی گذاشته، کارگردانان بزرگ هالیوود هم به این سوژه نزدیک نشدند. در برخی از فیلم‌ها، صحنه برج‌های دوقلو حذف شد. حتی در فیلم "مرد عنکبوتی"، قسمتی که قهرمان قصه قصد داشت از بین دو ساختمان عبور کند، بریده شد.

از طرف دیگر، بعضی از مسئولان و شهروندانی که مستقیم در جريان اتفاق‌های حادثه 11 سپتامبر بوده‌اند، از این فرصت استفاده کردند تا توجه دولت را به این نکته جلب کنند که بسیاری از بازماندگان این حادثه هنوز به کمک مالی نیاز دارند.

"کارولین ملونی" نماینده کنگره آمریکا دراین‌باره گفت:« قهرمانان این قصه از حادثه جان سالم به در بردند درحالی‌که بسیاری از افراد به خاطر ناتوانی یا مریضی نتوانستند خود را نجات دهند.»
بسیاری از بازماندگان حادثه 11 سپتامبر، هنوز به دلیل استنشاق گرد و خاک و گازهای مضر، وضعیت تنفسی مناسبی ندارند.

این روزها، بازبینی حادثه 11 سپتامبر و تاثیر آن در روحیه آمریکایی‌ها، حرف مهم محافل هنری است. شاید رسیدگی به وضعیت جسمانی بازماندگان هم از نتایج جانبی ساخته جدید "الیور استون" شد.

Share/Save/Bookmark