تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جشن هشتاد و سومین زادروز احمد شاملو

حمید جعفری

عصر امروز به مناسبت سالروز تولد شاعر بزرگ معاصر، احمد شاملو مراسمی در مزار او برگزار شد که جمع کثیری از علاقه‌مندان شاملو و ادبیات معاصر ایران را به امام زاده طاهر کشاند.


مراسم زادروز احمد شاملو در کنار مزار او- زمانه

بر طبق برنامه‌ی اعلام شده قرار بود ساعت 14.30 بعد از ظهر مراسم شروع شود، اما علاقه‌مندان بامداد از ساعتی قبل گرد مزار او جمع شده بودند و طبق سنتی 7 ساله مشغول خوانش اشعار شاملو بودند.

دکتر بهروز صاحب اختیاری با شروع رسمی برنامه در حکم مجری مراسم از سیاوش شاملو دعوت کرد تا برای حضار چند دقیقه‌ای سخن بگوید.


سیاوش شاملو، فرزند شاملو

پسر ارشد شاملو در غیاب آیدا و زمزمه‌های اختلاف آن‌ها، پس از تشکر از علاقه‌مندان به خاطر حضور در این برنامه از اتفاقات و شایعاتی که در چند وقت اخیر بر سر زبان‌ها بود به عنوان بمباران تهمت و افترا یاد کرد و اختلافات خانوادگی را در هر خانواده‌ای طبیعی دانست. او سپس وعده‌های مهمی از جمله تاسیس موزه‌ی شاملو، تصحیح و چاپ آثار اولیه‌ی شاملو، چاپ برخی آثار چاپ نشده‌ی شاملو و پیگیری ادامه‌ی کتاب کوچه داد که در این قسمت با تشویق بی امان حاضران روبرو شد.


سیاوش شاملو خاطره‌ای از دیروز امام زاده طاهر تعریف کرد که وقتی برای سرکشی به مزار و تهیه مقدمات به آن‌جا آمده، مسئول امام زاده او را به دستور کلانتری به آن‌جا برده و از او کتبا تعهد گرفته‌اند که کسی کاری نکند که به قول سیاوش او را پخ پخ کنند. البته در گوشه و کنار عکس‌هایی از دانشجویان دربندT با شعار آزادی آن‌ها دیده می‌شد که در اواسط مراسم به دستور نیروی انتظامی همه‌ی آن‌ها جمع شد.


کشاورزی که تمام اشعار شاملو را حفظ است

اما جالب‌ترین بخش مراسم شعرخوانی شاعران جوان در این مراسم بود.

شاعران جوانی که از اهواز و سنندج و بقیه شهرها خود را به این مراسم رسانده بودند در جمع حضار شعر خواندند. سید موسی، کشاورز کهن‌سالی که تمامی اشعار شاملو را حفظ است چند شعر از خودش و شاملو خواند و با تشویق حضار روبرو شد.

بعد از پایان رسمی مراسم در 16.30، دوستداران بامداد شعر پارسی مطابق همیشه گرد مزار شاملو حلقه زده و ساعتی به شعر خوانی پرداختند.

نظرهای خوانندگان

جالب این جاست که نه از آیدا خبری هست نه از سیروس شاملو!!!

-- یه آدم متعجب ، Dec 13, 2007 در ساعت 07:57 PM

حد اقل این است که دم خروس پیداست!!!

-- آدم متعجب 2 ، Dec 23, 2007 در ساعت 07:57 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)