رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ تیر ۱۳۸۷

شب‌های بخارا؛ شب منوچهر طیاب

سعید شکیبا
Saeed@Radiozamaneh.com

در ادامه‌ی شب‌های فرهنگی-هنری مجله‌ی بخارا، شب منوچهر طیاب، مستندساز برجسته کشورمان با حضور دانشجویان و اساتید سینما، در مرکز هنرپژوهی نقش جهان برگزار شد.
در این همایش، محمد اینانلو، همایون امامی، اسعد نقش‌بندی، مسعود كازری و منوچهر طیاب به سخنرانی پرداختند و فیلم مستندی از منوچهر طیاب با عنوان «دریای پارس» به نمایش در آمد.

این همایش را از اینجا دریافت کنید. (مدت: 55 دقیقه)

Download it Here!

علی دهباشی، مسئول برگزاری شب‌های بخارا در ابتدای این مراسم گفت: منوچهر طیاب در سال 1316 در تهران به دنیا آمده، در دانشگاه وین اتریش به تحصیل در رشته‌ی معماری پرداخته و تا كنون بیش از هشتاد فیلم مستند و آموزشی ساخته است. سرپرست رشته سینماتوگرافی و عكاسی دانشكده علوم ارتباطات اجتماعی تهران، عضو هیئت داوران سازمان یونسكو در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كوتاه كراكو ، لهستان بوده است.


مراسم بزرگداشت منوچهر طیاب|عکس‌ها از سعید شکیبا

دهباشی در ادامه افزود: مطالعات و موفقیت‌های دانشگاهی یك بخش از زندگی ایشان را فرا می‌گیرد اما بخش مهم‌تر، تجربه‌های بسیار ارزشمندی است كه آقای طیاب در طول انجام كارهایش بدست آورده است. بدیهی است همه آنچه منوجهر طیاب نام دارد یكباره به‌دست نیامده است، بلكه ریشه در یك عشق و شور و شوقی دارد كه از همان نوجوانی ایشان را رها نكرده است. وجودی كه از نوجوانی هنگامی كه دوربین عكاسی به دست گرفت نوعی دیگر نگاه كردن را تجربه كرد و هنگامی كه اولین تجربیات شنیدن موسیقی را مزه مزه می كرد به دنبال اندیشه‌ای بود كه پس پشت آن می‌شنید.
مدیر مجله بخارا ادامه داد: این همه نوجوان را در معرض تفكراتی قرار داد كه دیگر نمی‌توانست به گذران عادی همسن و سال‌های خود دل ببندد. پس راه افتاد و در پدیده‌های اطراف خود با نگاهی پرسشگر نگریست و به تدریج راه خود را یافت. راهی كه تا به امروز در آن گام می‌زند.


علی دهباشی

پس از سخنان دهباشی، محمد اینانلو، همایون امامی، اسعد نقش‌بندی و مسعود كازری هر کدام از ویژگی‌ها و وجوه مختلف شخصیتی منوچهر طیاب به سخنرانی پرداختند. در پایان این مراسم، منوچهر طیاب ضمن تشكر از برگزاركنندگان و نیز سخنرانان فیلم مستند را در حقیقت سندی تصویری خواند و گفت: «امروز می‌توانیم با استفاده از این تصویر وقت بگذاریم و كشور خود را به جهانیان بشناسانیم. سینما این امكان را به ما می‌دهد كه نه تنها فرهنگ و جغرافیای ایران را برای خودمان روشن كنیم بلكه می‌توانیم وجوه آن را برای اروپاییان و در كل غیرایرانیان نیز روشن كنیم، چرا كه دیگر آن نگاه دشمن‌ خود به غیراروپاییان وجود ندارد و امروز اروپاییان می‌خواهند بیشتر درباره غیر خود بدانند. و ما امروز این فرصت را داریم كه بتوانیم با استفاده از این امكان سرزمینمان را به دیگران بشناسانیم و از مشكلات سر راه نترسیم و بكوشیم تا این مشكلات را تا آن حد كه می‌توانیم هموار كنیم.

Share/Save/Bookmark