رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۶
خبرهای کانادا

اخبار ایرانیان کانادا

علی شریفیان
toronto@radiozamaneh.com

تلاش برای طراحی نرم افزار سخنگو برای کاربران نابینای فارسی زبان کامپیوتر

جاوز Jaws نرم افزار سخنگویی است که حدود ۳۰ سال پیش بوسیله یک شرکت آمریکایی برای استفاده نابینایان انگلیسی زبان از کامپیوتر طراحی ، ساخته وبه بازار عرضه شده است.
اکنون باگذشت سه دهه این نرم افزار کامل و کامل تر شده و با کیفیتی عالی در دسترس نابینایان قرار دارد.

این نرم افزار به بیشتر زبانهای دنیا طراحی شده و نابینایان تقریبا تمام کشورهای جهان در کار کامپیوتر از آن استفاده می کنند اما جاوز هنوز به زبان فارسی وجود ندارد.

ابراهیم طلعت کارشناس وسایل کمکی ارتباطی برای نابینایان که خود نیز نابیناست ۱۵ سال پیش همراه با خانواده اش به کانادا مهاجرت کرده و ساکن تورنتوست .ابراهیم طلعت فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی است ولی در تورنتو به کار فروش وسایل ویژه کمک به نابینایان مشغول است . وی یک دوره دوساله ویژه این کار را هم در کالج موهاک در شهر هامیلتون انتاریو گذارانده است.

ابراهیم طلعت در گفت و گویی به رادیو زمانه گفت با وجود اینکه آمار دقیقی در دست نداریم اما در ایران ما حدود یک میلیون نابینا داریم که از این نرم افزار حیاتی محروم هستند. در مورد مخارج این نرم افزار توضیح داد اگر بخواهیم آنرا به شرکت‌هایی که کار برنامه نویسی و ساختن نرم افزار انجام می‌دهند ، سفارش دهیم حدود یک میلیون دلار هزینه خواهد داشت و در پاسخ این پرسش که آیا دولت ایران در این زمینه کمکی کرده و یا خواهد کرد ، گفت سال‌هاست تلاش کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم مقامات دولت ایران را متقاعد به پرداخت هزینه انجام اینکار کنیم.

اکنون خود وی چندی است که فراخوان داده و از متخصصان برنامه نویسی کامپیوتر ایرانی تبار در کانادا و تمام جهان درخواست کرده که برای تحقق این آرزوی بزرگ نابینایان فارسی زبان او را یاری کنند. ابراهیم طلعت در فراخوان خود اعلام کرده که مبلغ ۵۰ هزار دلار هم برای انجام این‌کار خواهد پرداخت.

رفتار تبعیض آمیز بانک رویال کانادا با ایرانیان

مدت‌هاست که این بانک بر خلاف قوانین بانکی کانادا سیاست‌های تبعیض آلودی با کانادایی‌هایی که در کشورهای ونزوئلا ، سوریه ،کره شمالی ، کوبا ، برمه و ایران بدنیا آمده اند در مقایسه با دیگر شهروندان کانادا اعمال می‌کند. این کشورها از جمله کشورهایی هستند که ایالات متحده آنها را یا تحریم اقتصادی کرده و یا تجارت با آنها را ممنوع اعلام نموده است.

چند ماه پیش ایرانیان ساکن شهر های مختلف کانادا از رفتار این بانک شکایت کرده و به نشانه اعتراض حساب‌های دیگر بانکی خود را در این بانک بستند ولی به رغم آنکه دولت کانادا هم این سیاست را غیر قانونی اعلام کرده اما این بانک همچنان رفتارهای تبعیض آمیز خود را ادامه داده و می دهد.

انتخاب دکتر رضا مریدی به عنوان کاندیدای انتخاباتی حزب لیبرال انتاریو
روز یکشنبه گذشته ، ششم ماه می دکتر رضا مریدی در گردهمایی مقامات حزبی و اعضای حزب لیبرال حوزه ریچموند هیل تورنتو بدون داشتن رقیب به عنوان کاندیدای انتخاباتی این حوزه برای شرکت در انتخابات عمومی آینده انتاریو که روز دهم اکتبر سال جاری برگزار می شود ، برگزیده شد.



راهپیمایی و تظاهرات سراسری علیه سیاست های پذیرش پناهجویان دولت کانادا

روز شنبه گذشته پنجم ماه می یک راهپیمایی و تظاهرات سراسری در راستای تلاش همه جانبه وملی برای قانونی شدن اقامت پناهجویانی که تقاضای آنها بوسیله اداره مهاجرت و هیئت بررسی درخواست پناهجویی رد شده ، در شهر های هالیفکس ، مونتریال ، کینگستون ، تورنتو ، وینی پگ و ونکوور انجام شد.
این راهپیمایی و تظاهرات بوسیله یک تشکیلات سراسری بنام Solidarity Across Borders "همبستگی بدون مرز" و تحت عنوان No one is illegal " هیچکس غیر قانونی نیست " علیه سیاست های پذیرش پناهجویان از سوی دولت فدرال کانادا برگزار شد.

یادآوری آنکه از حدود بیش از یک سال پیش که دولت محافظه کار در کانادا به حکومت رسیده در مورد پذیرش پناهجویان سخت گیری های بسیار انجام شده و تعداد زیادی از پناهجویان ، از جمله چند پناهجوی ایرانی بعد از رد شدن درخواست پناهندگی شان از کانادا اخراج شده‌اند.


این برنامه را اینجا گوش دهید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba salam,dar morede narmafzare farsi baray nabinayan,sherkate paktoos dar in zamine faal ast va karhaei ra anjam dade ast ke in dooste aziz mitavanand be site in sherkat morajee konand.

-- borna ، May 14, 2007 در ساعت 05:14 AM

اکرامگان دارد شماره تلفن اقای طلعت رازیر مقاله بنویسید تابا ایشان تماس کرفته شود فرزندان من بادامادم همه مهندس کامپیوتر وبرنامه نویسی هستند

-- فرهاد ، May 25, 2007 در ساعت 05:14 AM