رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
خبرهای کانادا

افزایش بازجویی‌های سازمان اطلاعات و امنیت کانادا از مسلمانان

علی شریفیان
toronto@radiozamaneh.com

بنا بر گزارشی که چندی پیش هفته نامه" میرور" چاپ مونتریال منتشر کرده ، بازجویی ماموران سازمان اطلاعات و امنیت کانادا از مسلمانان به نسبت گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. این هفته نامه از قول اعضای گروه های مختلفی از مسلمانان مونتریال و سایر نقاط کانادا نقل کرده که ماموران این سازمان حتی به محل کار بعضی از مسلمانان و بویژه مسلمانان عرب تبار کانادایی رفته و آنها را در مورد کارشان و همینطور مسائل دیگر مربوط به جامعه مسلمانان مورد بازجویی قرار داده‌اند.

سامیر زبیر هماهنگ کننده شاخه کانادایی" شورای روابط آمریکا و مسلمانان " گفته است : " هر هفته تعدادی از اعضای جامعه مسلمانان کانادا با این شورا تماس می‌گیرند و در مورد این بازجویی ها اظهار نگرانی می‌کنند. "
باز جویی‌های سازمان اطلاعات و امنیت کانادا در محل کار افرادی که از آنها بازجویی کرده و می کند بویژه موقعیت شغلی مسلمانان را در معرض تهدید قرار داده است. نشریه " میرور " در گزارش خود شکایت ها و نگرانی های چند نفر را در این رابطه به عنوان نمونه منتشر کرده است.

برنامه ویژه ایران در جشنواره جهانی ادبیات در مونتریال

این جشنواره امسال برای نهمین سال از ۲۵ تا ۲۹ آوریل - ماه گذشته - با شرکت بیش از ۲۵۰ نویسنده ، روزنامه نگار ، شاعر و ناشر از کبک ، کانادا و چهارگوشه جهان برگزار شد. این جشنواره هر ساله ده ها هزار نفر را به برنامه های خود جلب کرده و به زبانهای انگلیسی ، فرانسه ، اسپانیولی و دیگر زبانها جلسات داستان خوانی و شعر خوانی و دیگر برنامه های هنری را به علافمندان آنها عرضه می‌کند.

امسال این جشنواره برنامه ویژه ای در باره ایران ارائه کرد . غروب روز 28 آوریل فیلم مستند " سلام ایران : Une Lettre Persanne " ( یک نامه فارسی ) به کارگردانی ژان – دانیل لافوند به نمایش درآمد و بعد از نمایش این فیلم سخنرانی هایی در باره ادبیات و هنر ایران به همت " انجمن بین المللی قلم ایرانیان " بوسیله شهرزاد ارشدی ، قادر عبدالله و فرید رید به زبانهای مختلف ایراد شد. علاوه بر این برنامه در دیگر روزهای این جشنواره حسین شرنگ شاعر ساکنمونتریال و چند تن دیگر برنامه های شعرخوانی از اشعار این شاعر و همینطور از دیگر شاعران ایرانی به زبان‌های مختلف ارائه کردند. این جشنواره بوسیله " بنیاد بلو متروپولیس " و با همکاری " انجمن قلم کانادا " برگزار می‌شود.

نامزدی یک ایرانی تبار برای نمایندگی مجلس انتاریو

آقای دکتر رضا مریدی معاون و دانشمند ارشد یک سازمان مستقل کانادایی تورنتو که در زمینه ایمنی محل کار و محیط زیست در مقابل تشعشعات رادیو اکتیو سالهاست مشغول به کار بوده ، همین یکشنبه ششم ماه می در یک گردهمایی به عنوان نامزد کاندیداتوری حزب لیبرال انتاریو برای نمایندگی مجلس قانونگذاری این استان شرکت خواهد کرد. بنا بر اطلاعات بدست آمده آقای دکتر مریدی در حوزه ریچموند هیل بی رقیب است و از سوی حزب لیبرال انتاریو در انتخابات آینده که دهم اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد ، کاندیدای نمایندگی مجلس خواهد بود. این فعال سیاسی و اجتماعی ایرانی تبار در میان ۱۰۷107 حوزه انتخاباتی انتاریو توانسته در حوزه ریچموند هیل بیشترین افراد تازه را به عضویت لیبرال درآورد. در ریچموند هیل شمار بسیاری از کانادایی های ایرانی تبار زندگی می‌کنند.

کنسرت گروه موسیقی لیان در کانادا

این گروه که در سال ۱۹۹۷ در لس آنجلس آمریکا تشکیل شده و تاکنون در زمینه موسیقی فعالیت های گسترده ای داشته ، روز جمعه 25 ماه می یک کنسرت در مونتریال و روز های شنبه ویکشنبه ۲۶ و ۲۷ ماه می دو کنسرت در تورنتو خواهد داشت. اعضای گروه لیان پیش از کنسرت های بسیاری در شهر های مختلف آمریکا و جهان داشته اند و این نخستین بار است که به کانادا می آیند.

این گروه با خوانندگان زیادی از جمله محمد رضا شجریان همکارهایی کرده و چند مجموعه از آثار خود را نیز بصورت سی دی منتشر کرده اند. در کنسرت این گروه در کانادا هومان پور مهدی ، مهشید میرزاده ، ضیاء طبیبیان ، مانی بلوری و پیرایه پورانفر شرکت خواهند داشت . سلیمان واثقی ، سلی ، خواننده مشهور پیش از انقلاب که هم اکنون حدود ۲۰ سال است که در تورنتو زندگی می‌کند ، همراه با با این گروه آواز می خواند.


این برنامه را می‌توانید اینجا بشنوید

Share/Save/Bookmark