رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷
درباره آهنگ «ما مرد نیستیم» از گروه تپش ۲۰۱۲

ما که از مردی مردیم، لااقل تو زن باش

Azadeh@radiozamaneh.com

آهنگ «ما مرد نیستیم» به جنبش زنان ایران تقدیم شده است؛ آهنگی که همراه با کلیپش یک ماه است از طریق ایمیل تبادل می‌شود و کلیپ آن در یوتیوب جزو پربیننده‌هاست.

این آهنگ حاصل کار گروه «تپش ۲۰۱۲» است که شعر یا ترانه آن از محدودیت‌های زنان و سختی‌هایی که زنان ایرانی برای زندگی اجتماعی و حتی خصوصی در پیش دارند، می‌گوید.

این گروه به زبان فارسی، آلمانی و انگلیسی معمولاً در مورد اوضاع فعلی ایران شعر می‌سرایند و در مورد شرایط اجتماعی و سیاسی جهان با طنز با سبک رپ ترانه‌سرایی می‌کنند.

شاهین نجفی گیتاریستی که از ۱۷ سالگی نوازندگی را شروع کرده، در ایران جامعه شناسی خوانده و سه سالی‌ست که در آلمان زندگی می‌کند. او که شاعر هم هست در آلمان با گروه «اینان» و عنوام «شر» همکاری کرده اما بعد از مدتی با آشنا شدن با سرپرست گروه «تپش ۲۰۱۲» در آلمان به این گروه می‌پیوندد.
شاهین معتقد است که واقعیت دنیای ما؛ واقعیت خنده دار و طنزآلودی است و دوست دارد این واقعیت را با طنز تلخ در شعرهایش نشان دهد.

اما آهنگ «ما مرد نیستیم» کار یک گروه ایرانی- آلمانی است. امید پور یوسفی ۲۲سالی‌ست که در آلمان زندگی می‌کند و در رشته صدابرداری و علوم سیاسی تحصیل کرده و سرپرست گروه «تپش ۲۰۱۲» است.

این گروه در دهه نود با خواننده‌هایی که از آمریکا به آلمان می‌رفتند، همکاری می‌کرد. اما در سال ۹۷ کار گروه تعطیل می‌شود و آن‌ها در آلمان شروع به کار می‌کنند.

با این حال دو سال است که «تپش» دوباره فعال شده و همین دو سال پیش بود که دولت آلمان برای اولین بار جایزه‌ای را برای موسیقی جهانی اهدا کرد و تپش ۲۰۱۲ موفق شد جایزه World Music را به خاطر کارهای صوتی و تصویری و موسیقی‌اش دریافت کند.

امید سرپرست گروه، این اواخر چندین بار به ایران سفر کرده تا وضعیت اجتماعی به خصوص شرایط زنان را از نزدیک حس کند و بعد از این سفرها بود که با همکاری شاهین «ما مرد نیستیم» متولد شد که در فضای رپ ایرانی اتفاق جدیدی محسوب می‌شود.

امید و شاهین هر دو پشت خط تلفن رادیو زمانه از شکل‌گیری این آهنگ می‌گویند و مسائل حاشیه‌ای آن.


Download it Here!

با آن‌ها در مورد جمله‌ای که در شروع کلیپ آهنگ ‌«ما مرد نیستیم» آمده صحبت می‌کنم؛ «تقدیم به جنبش زنان در ایران». از او می‌پرسم از جنبش زنان ایران چه می‌داند؟

شاهین می‌گوید: «چیزی که ما الان در ایران می‌شناسیم جنبش زیاد قدیمی نیست. اوایل انقلاب جریانی شروع شد ولی مسیر آن به سرعت عوض شد. ولی روند جدیدی که در ایران هست و و به نوعی با کمپین یک میلیون امضاء رابطه پیدا می‌کند، در نظر من نبود. من جنبش زنان را فقط به این حرکت و اسم مختصر نمی‌کنم؛ بلکه هر جنبش و حرکتی که در ایران وجود دارد و به خاطرش دستگیری‌هایی اتفاق می‌افتد، اهمیت دارد.»


از راست: شاهین نجفی؛ ترانه‌سرا و نوازنده و امید پوریوسفی سرپرست گروه

شاهین به یک مرزبندی درحرکت فعالان زن اشاره می‌کند: «هنوز اعضای جنبش زنان مشخص نکرده‌اند که نگاه انتقادی‌شان به بحث حکومت است یا اسلام؟ بخش‌‌های زیادی وجود دارد که اعضای جنبش هنوز مرزبندی خود را در این زمینه‌ها انجام نداده است.»

از دید او نه فقط جنبش زنان، بلکه روشنفکران مذهبی هم هنوز نتوانسته‌اند به این مساله جواب دهند. در آهنگ اخیر او به فعالیت اکبر گنجی روزنامه‌نگار معترض اشاره می‌شود که اگر رستم این روزها بود شاید مثل گنجی کمی‌ کانت و پوپر می‌خواند و اسلام را سکولاریستی تعبیر می‌کرد و قرآن را در هرمنوتیک تفسیر می‌کرد.

ویدیو کلیپ ما مرد نیستیم

امید پوریوسفی سرپرست این گروه قبل از شروع پروژه «تپش ۲۰۱۲» سه بار به ایران سفر کرده: «دوست داشتم خودم یک تصور داشته باشم و شرایط را تجزیه و تحلیل کنم. در همین شرایط بود که از نزدیک فعالیت بخش‌هایی از فعالان جنبش زنان را دیدم و متوجه شدم که زنان نقش بسیار مهمی در شرایط فعلی ایران ایفا می‌کنند.»

آهنگ «ما مرد نیستیم» تا امروز چه تاثیری داشته است؟ آیا واکنش خاصی از طرف بخش‌های مختلف و فعال جنبش زنان گرفته‌اید؟

شاهین لینک این آهنگ را برای اکثر کسانی که فکر می‌کرده ممکن است به این قضیه حساس باشند، فرستاده‌ است: «حالا فرض می‌کنم که ایمیل من را به هر دلیلی نگرفته‌اند. با این همه به جز کسانی که خارج از ایران هستند مثل نیلوفر بیضایی یا زیبا شیرازی، اصولاً کسانی که مستقیما در این رابطه فعال هستند واکنشی نداشتند و نظری نداده‌اند»

شاهین می‌گوید: «برای من جالب بود که احزاب سیاسی و گروه‌های مختلف فعال زنان، نسبت به این مساله هیچ واکنشی نشان ندادند، برخلاف رسانه‌های مهم که این کار را پخش کردند و در مورد آن صحبت کردند. به نوعی برای ما و به خصوص شخص من مشخص شد که ما با چه کسانی مرزبندی داریم، با کی داریم صحبت می‌کنیم و مساله چیست.»

او دلیل انعکاس کم این آهنگ را بین اعضای جنبش زنان در این می‌داند که این گروه ‌دست روی مسایلی گذاشته‌اند که شاید برای برخی از فعالان چندان جذاب نیست: «‌با آن‌که ما آقای گنجی را دوست داریم اما چون نسبت به ایشان انتقاد داریم، شاید اعضای جنبش زنان این مساله برایشان جالب نباشد. از طرف دیگر موضع‌گیری ما نسبت به مساله مذهب مشخص و روشن است. برخلاف سکولاریسم اخته‌ای که در داخل ایران صحبت می‌شود که فقط شکل است و محتوای درونی ندارد.»


گروه تپش ۲۰۱۲ در کنار گروه‌های پرآوازه اروپایی در سال ۲۰۰۷ برنامه اجرا کرد و جایزه فستیوال موسیقی جهانی را از آن خود کرد

یک آهنگ دیگر از شاهین نجفی‌ وجود دارد که تقدیم شده به «مطربان میهن فروش‌...» که البته بیشتر منظور اهالی موسیقی لس‌آنجلسی است.

‌ادبیات این شعر در این کار بسیار متفاوت است. درحالی که قرار است باز هم با یک نقد اجتماعی روبه‌رو شویم ولی کلمات رکیکی که در این آهنگ وجود دارد، باعث می‌شود چیزی از نقد درک نشود. از این کار در یوتیوب هم هیچ استقبالی نشده است.

شاهین که قبل از پیوستن به گروه تپش این آهنگ را کار کرده می‌گوید چندین ماه پیش این آهنگ را از سایت‌های مختلف حذف کرده و دیدگاهش در مورد روش نقد اجتماعی کاملا تغییر کرده است: «اگر بخواهم دوباره این کار را بکنم مطمئنم با یک شیوه دیگری این کار را انجام می‌دهم. با این همه همچنان این اعتقاد را دارم که ماهیت موسیقی لس‌آنجلسی منحرف است.»


گروه تپش ۲۰۱۲یک گروه ایرانی- آلمانی است که دو سال است دوباره فعال شده

به او می‌گویم: وقتی از جامعه مردسالار گله داری و تمام بحث و حرفت همین هست که خانم‌ ما مرد نیستیم روی ما خط بکش؛ چرا در کاری مثل «مطربان‌...» از ده‌ها فحش و ناسزای ضد زن استفاده می‌کنی؟

شاهین می‌گوید: «من موافق نیستم با فحش دادن و این کار را هم باید‌ یک شوخی‌ فرض کنیم. ولی وقتی شما می‌خواهید فحش بدهید به فلانی به قول فیلم "مارمولک" نمی‌گویید که سلام مرا به مادرت برسان. فحش می‌دهید. ما نسبت به خیلی چیزها تابو داریم.»

با این همه او این کار را یک تابوشکنی نمی‌داند: «‌یک تجربه بود شاید فقط برای من. می‌خواستم امتحان کنم. ولی از آن دست امتحان‌هایی است که دوباره تکرارش نخواهم کرد.»

امید در این زمینه می‌گوید: «‌هنرمندان، یک تکامل را دنبال می‌کنند و شاهین حالا به این مرحله رسیده است و می‌داند از شعر و آهنگ چه می‌خواهد.»

شاهین نجفی معتقد است کار آخر آن‌ها «ما مرد نیستیم» شاقول و میزانی شده برای کارهای بعدی گروه «تپش ۲۰۱۲»: «‌حالا دیگر حد و اندازه مخاطبان و همچنین اندازه خودمان را می‌دانیم. اندازه خودمان را می‌دانیم. من به تکنیک و روشی دست پیدا کردم که سعی ‌کنم پنهانی‌تر مسائل را مطرح کنم و به هیچ عنوان در کارهای دیگرم فحش نخواهم داد.»



آهنگ «ما مرد نیستیم» در یوتیوب

نشانی وب سایت گروه تپش 2012

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

We are so happy that you are finally confessing

-- Naazi ، Jun 1, 2008 در ساعت 08:11 PM

براي سنجش كارهايتان از طرف عموم ؛لارم است كه يك سايت رسمي داشته باشيد..جناب! در ضمن كارتون به چشم بسيارجالب بود...دمتون گرم!

-- مينا ، Jun 1, 2008 در ساعت 08:11 PM

chetor mishe ba inha contact dasht?
hich websiti nadaran?

////
زمانه: در مای اسپیس می توانید با آنها تماس بگیرید
اینجا آدرس سایتشان است
http://www.tapesh-2012.com/

-- atefeh yousefi ، Jun 1, 2008 در ساعت 08:11 PM

besyar jaleb

-- ashegh ، Jun 2, 2008 در ساعت 08:11 PM

vagen daset dard nakone ,
kheili khob kardish to ghoti. neshon dad ke aslan bechizi ke mighe etegad nadare.
inha javon hai hastan ke ensejam nagerfete zehneshon

-- hasan ، Jun 2, 2008 در ساعت 08:11 PM

hasan jan dige az mano to gozashte sar besare ye mosht jawoon bezarim,,walah rast mige,,,haghe kasai mese mano toe ke fohsh bokhorim,,,mi duni chi migam ke,,,ma joz ghor zadan wa tamaskhor ke kari balad nistim

-- behruz ، Jun 2, 2008 در ساعت 08:11 PM

dar bin honar mandan irani honar mand agah be masayel ajtemaei ma kam darim be vigeh dar honar museghi va khanndegi kar tazeh shoma "ma mard nistim yk nemoneh kar khob va ba arzesh ast. omid varim karhaye baadi shoma mannd hamin kar ba tavajoh be moshkelat jamee iran be hamin sanjedegi edameh yabad .movagh bashid

-- khosro ، Jun 2, 2008 در ساعت 08:11 PM

لطفا لینک زیر را برای آقای شاهین نجفی ارسال کنید ممنون می شوم:
http://feministschool.net/22khordad.html

-- م. ، Jun 4, 2008 در ساعت 08:11 PM

very good

-- hamid ، Jun 5, 2008 در ساعت 08:11 PM

shahin janفقط نظرم رو با یه طرح بهت میدم نمی نویسم اگر بدانم روزی علفهای هرز دیگرنمی رویند راستی شاهین من از انزلی هستم و یکی از دوستاتو و من ریش دارم ریش دارم ریشه ام کو من هرز رفتم گندیدم چه بدبو

-- وحید ، Sep 11, 2008 در ساعت 08:11 PM