رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ آبان ۱۳۸۸

حمله به بهشتی در نمایشگاه مطبوعات

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

یکشنبه سوم آبان فضای نمایشگاه مطبوعات تهران با حضور علیرضا بهشتی، مشاور میرحسین موسوی به ناآرامی کشید شد. این در حالی است که پیش از این نیز حامیان محمود احمدی‏نژاد با حمله به مهدی کروبی، مانع از بازدید او از نمایشگاه شدند.
در گفت‏وگویی با محمد مبین، روزنامه‏نگار در تهران درباره‏ی فضای روز یکشنبه نمایشگاه پرسیدم:

Download it Here!

آقای علیرضا بهشتی امروز برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. حامیان آقای موسوی نیز به حمایت از ایشان شعارهایی سر دادند. در مقابل حامیان دولت نیز شروع به شعار دادن کردند و فضای نمایشگاه متشنج شد. زدوخوردهایی میان خود آقای بهشتی و حامیان دولت پیش آمد که سریع آقای بهشتی را از نمایشگاه خارج کردند.
رد و بدل کردن شعارها میان دو طرف ادامه پیدا کرد. هرچند به نظر می‏‏رسید تعداد طرف‏داران دولت در این مدت در نمایشگاه بیشتر بودند، اما طرف‏داران جنبش سبز نیز بودند. شعارهایی داده شد و در نهایت به تنشی خیلی جدی منجر شد که با خروج حامیان جنبش سبز از نمایشگاه، مساله حل شد.

در این چند روزه حامیان دولت در نمایشگاه زیاد بودند و در روزهایی که آقای موسوی و یا آقای خاتمی قرار بود برای بازدید از نمایشگاه بیایند، حضور جدی‏تری نیز داشتند.



پیش از این آقای کروبی با حمله‏ی حامیان دولت مواجه شد و گویا در میان آنان رییس خبرگزاری فارس نیز حضور داشته است. امروز نیز گفته می‏شد که برخی از فعالان سایت رجانیوز و دیگر مطبوعاتی‌ها در جبهه‏ی مخالف به آقای بهشتی حمله کرده‏اند...

روز بازدید آقای کروبی نیز من در نمایشگاه بودم. در این روز تعداد حامیان ایشان به مراتب بیشتر از مخالفان بود. در عکس‏هایی که روی سایت‏ها آمده بود و این‏جا در نمایشگاه هم دیدیم که تعدادی از خبرنگاران رجانیوز در این حمله حضور داشتند. یکی از چهره‏های اصلی که عکس‏اش هم در سایت آینده منتشر شده، از امروز صبح دیگر به نمایشگاه نیامده است.
در برخوردهای امروز هم، بر اساس نگاهی که ما به غرفه‏ها داشتیم، فعالان رجانیوز شرکت داشتند. حتی در بحث‏هایی که با مردم داشتند می‏گفتند: «این خط مشی ما است و ما در مقابل هرگونه بی‏احترامی به نظام و رهبری ایستادگی می‏کنیم. حتی اگر لازم باشد از کسوت رسانه‏ای خودمان خارج می‏شویم و به مردم می‏پیوندیم».

اما رییس خبرگزاری فارس را من می‏شناسم. روزی که آقای کروبی در نمایشگاه بود، من ایشان را ندیدم. شاید خبرنگارهایشان بوده باشند. کما این که در میان حامیان آقای کروبی، خبرنگاران روزنامه‏های اصلاح‏طلب نیز حضور داشتند.

در حمله‏ای که به آقای کروبی شد، بر اساس عکس‏هایی که موجود است، چند تن از این خبرنگارها در میان حمله‏ کنندگان حضور داشتند.

امروز هم حامیان دولت از رسانه‏ها بودند، ایستادگی می‏کردند و در کنار آن‏ها برخی افراد هم بودند که اسپری گاز اشک‏آور حمل می‏کردند. البته تا آن‏جایی که من شاهد بودم، از این اسپری استفاده نشد. آن‏ها دوری در نمایشگاه زدند، شعارهایشان را دادند و الان هم برای اقامه‏ی نماز عازم نماز‏خانه‏ی نمایشگاه شدند.

جو نمایشگاه مطبوعات امسال را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

نمایشگاه در دو سال گذشته بسیار نمایشگاه ساکت، آرام و بی‏حاشیه‏ای بود. اما نمایشگاه امسال کاملا رنگ و بوی سیاسی دارد. نکته‏ی جالب این است که بحث‏های طرفین با مسالمت فراوان ادامه پیدا می‏کند. فقط روزی که آقای کروبی و یا امروز که آقای بهشتی آمدند، فضا متشنج شد.
ولی جو عمومی نمایشگاه این‏گونه است که مخاطبین رسانه‏ها می‏آیند، صحبت‏هایشان را می‏کنند. غرفه‏های روزنامه‏های کیهان و جوان معمولا شلوغ هستند. مردم اعتراض‏هایشان را می‏کنند، آن‏ها هم پاسخ می‏دهند. حال معترضین قانع می‏شوند یا خیر.

نمایشگاه امسال جو بی‏نهایت سیاسی‏ای داشته است. در سال‏های گذشته، معمولا هنرمندان و ورزشکاران چهره‏های برجسته‏ی نمایشگاه بودند. امسال خود مردم چهره‏های برجسته‏تری هستند. از هر دو طیف در نمایشگاه حضور دارند.

طرف‏داران جنبش سبز نیز که بسیار پررنگ در نمایشگاه حاضر می‏شوند. سوال‏هایشان را خیلی شفاف می‏پرسند و عملا هم با نمادهای سبز به نمایشگاه می‏‏آیند.

نکته‏ی قابل توجه در جو نمایشگاه، مدارایی است که وجود دارد. طبیعتا هر طرف حرف‏های خود را می‏زند و معمولا هم هیچ کدام حرف‏های طرف مقابل را نمی‏پذیرد. اما بحث‏ها خوب پیش می‏رود. غرفه‏داران خوب برخورد می‏کنند؛ مخصوصا غرفه‏های سیاسی و حتی غرفه‏ی رجانیوز که معمولا غرفه‏ی پرحاشیه‏ای بوده است، برخوردش در نمایشگاه با مردم، برخورد مناسبی بوده است.

«شیرینی‏هایی» هم که با حضور آقایان کروبی و بهشتی در نمایشگاه ایجاد شد به شیرینی‏های مباحثی که وجود دارد اضافه شده است. بچه‏های مطبوعات برخوردهای این‏روزها را شیرینی‏های نمایشگاه نام گذاشته‏اند.

البته به عنوان یک مطبوعاتی، تاسف عمیق خودم را از رفتارهایی که با آقای کروبی و آقای بهشتی شد، اعلام می‏کنم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عده ای از حزب اللهی های دهه 60 در نمایشگاه مطبوعات فریاد میزدند صل علی محمد بوی بهشتی آمد! این ها گویا گمان میکنندکه مردم فراموش کرده اند که بنیان گذار سرکوب و دستگیری وآدمکشی و دروغگویی و تهمت زدن پس ازانقلاب همین آقایان بهشتی، رفسنجانی، خامنه ای، آیت و رفقایشان بوده اند. رهبرشان هم خوداقای بهشتی بود. خواهشمندیم دراین موقعیت دست ازاین گونه تبلیغ بردارند که با یاداوری آن چه که پس از انقلاب همین اقایان برسرکشور و مردم آوردند و امروز نتیجه اش را می بینیم، آن زخمها را تازه نکنند و از نو درگیری هایی را باعث نشوند که «دشمن» سو استفاده کند. آن چه اقایان کردند پاک شدنی نیست. واقیتهای تلخ گذشته با انکار و توجیه وتفسیر درست شدنی نیست.

-- baabak arian ، Oct 27, 2009 در ساعت 05:39 PM