رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ آبان ۱۳۸۸
گفت و گو با حامد درخشان، برادر حسین درخشان

«حسین گفت که با فشار از او اعترافاتی گرفته‌اند»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

خانواده حسین درخشان تا حدود یک سال بعد از دستگیری او، ساکت بودند. با این همه، حسن درخشان، پدر خانواده اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه از او خواستار تعیین تکلیف پسرش شد.

در این نامه تاکید شده بود که پدر حسین، با رسانه‌های خارج از کشور گفت و گو نمی‌کند. اما رادیو زمانه موفق شد نظر حامد درخشان، برادر حسین که در خارج از کشور به سر می‌برد را جویا شود.

Download it Here!

آقای درخشان! فکر نمی‌کنید واکنش اندکی دیر شما به بازداشت حسین، کمی جای تردید و سوال باقی گذاشته باشد؟

در درجه اول خواسته خود حسین بود، و بعد هم این که مدیریت این مساله با پدرم بود. در واقع اعتقاد هر دوی این‌ها هم این بوده که از طریق سیستم قضایی با مساله عادلانه برخورد می‌شود. اما متاسفانه الان خلافش ثابت شده و این مدت زمانی هم که گذشته به همین دلیل بوده است.

پدر شما تاکید کرده‌اند که با رسانه‌های خارج از کشور گفت و گو نمی‌کنند، چطور شد که شما قبول کردید خودسرانه با رسانه‌ها حرف بزنید؟

ایشان هنوز اعتقاد دارند که باید در یک جو آرامی با سیستم قضایی تعامل کنیم تا دستگاه قضایی بتواند کارش را انجام دهد. نامه را هم بر اساس همین سیستم نوشته‌اند. ولی من نه تنها نگران خود حسین، که نگران سلامت پدرم هم هستم. پدرم در طی این مدت مشکل قلبی پیدا کرده‌اند و دو بار در سی‌سی‌یو بوده‌اند. مادرم هم متاسفانه وضعیت روحی بدی دارند.

درست که سیستم دارد کارش را انجام می‌دهد، اما من معتقدم که باید اطلاع‌رسانی هم انجام گیرد.

یک سوال برای خیلی‌ها وجود دارد، آن‌هم این‌که بسیاری از مطالب حسین در وبلاگش، از نظر جمهوری اسلامی جرم محسوب می‌شود. حسین با اینکه حدس می‌زد دستگیر هم خواهد شد با چه تحلیلی به ایران بازگشت؟

اتفاقا قبل از اینکه حسین به ایران برود، وقتی با هم چت می‌کردیم به او گفتم که اگر به ایران برگردی، مطمئنا با مشکل برخورد خواهی کرد. اما حسین اعتقاد داشت که ما اگر بخواهیم کاری کنیم باید به ایران برویم.

حسین حتی مجازات احتمالی رفتن به اسراییل را هم پیدا کرده بود که چیست و آماده بود که با او برخورد هم بشود، البته در حد قانون، اما پیش‌بینی نمی‌کرد که کار به اینجا بکشد که یک سال بازداشت شود، بی‌آنکه تفهیم اتهام شود و مسوول پرونده‌اش هم مشخص نباشد.

حسین شهروند کانادا هم هست. بر اساس گزارش‌های غیر رسمی دولت کانادا گفته است که خانواده حسین خواستار عدم دخالت در پرونده حسین شده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

نظر خانواده به این مساله ربطی ندارد. فرض کنید شهروند یک کشور خانواده‌ای نداشته باشد، آیا دولت آن کشور نباید از حقوق آن شهروند دفاع کند؟ و یا باید حتما خانواده‌ای به آن‌ها مراجعه کنند تا اقدامی کنند؟

کانادایی‌ها با ما تماس گرفته‌اند، اما هیچ اقدام عملی نکرده‌اند. من هم عرض کردم، پدرم معتقد بودند که از داخل سیستم باید این کار انجام شود و همین راه را پیگیری کردند.


حسین درخشان

بر اساس شنیده‌های ما، حسین الان وکیل گرفته است. چرا این‌قدر دیر برای گرفتن وکیل اقدام کردید؟

امضا گرفتن از حسین برای گرفتن وکیل در آخرین دیدار با او انجام شد. ما یک وکیل مشورتی داشته‌ایم که ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. این وکیل را از ماه‌ها قبل داشته‌ایم اما نتوانسته بودیم از حسین امضاء بگیریم. حتی حسین نتوانسته است ملاقاتی با این وکیل داشته باشد.

آیا از خانواده شما هم درخواستی شده که وثیقه‌ای برای آزادی موقت حسین آماده کنند؟

یک مدت بسیار طولانی‌ای هست که به ما گفته‌اند آماده باشید برای وثیقه گذاشتن، ولی عملا اتفاقی نیفتاده است.

آیا حسین در همین ملاقات‌های محدود توانسته به خانواده بگوید که چه اتهام‌هایی علیه‌ او مطرح شده است؟

حسین گفته که تحت فشار بوده که اقرار کند که با سازمان سیا و دولت اسراییل کار می‌کرده است. اعترافاتی هم از او تحت فشار گرفته شده است. در آخرین ملاقات گفت که این اعترافات را قبول ندارد و تحت فشار بوده است. ولی به‌طور رسمی گفته نشده که اتهاماتش چیست.

مدتی می‌گفتند که توهین به مقدسات کرده است، ولی در مطالبی که منتشر شده، اشاره‌هایی هم به جاسوسی برای اسراییل شده که باعث نگرانی است.

وقتی متن کیفرخواست متهمان دادگاه ۱۰۰ نفر از متهمان وقایع بعد از انتخابات منتشر شد، می‌شد دید که بخش بزرگی از آن کیفرخواست براساس نوشته‌های قدیمی حسین در وبلاگش بوده است. همان زمان این ایده مطرح شد که حسین در حال همکاری با دادستانی است. شما چه احساسی داشتید وقتی با این مساله روبرو شدید؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که موضوع جدیدی در متن کیفرخواست نبود و این‌ها همه مطالبی بود که در وبلاگ‌ها خوانده بودیم. یعنی من به هرحال نگران شدم که چرا دارد از این نوشته‌ها استفاده می‌شود که ربطی به الان ندارد.

متاسفانه از این نوشته‌ها سوء استفاده می‌شود. به هر حال آن نوشته‌ها در آن زمان نظر شخصی حسین بوده است، حالا تحقیقاتی انجام داده، چه درست و چه غلط! البته این قسمتش به من مربوط نیست.

این نوشته‌ها را قبلا برداشته بودند و جمله به جمله در کیفرخواست نقل می‌کردند، ولی نکته مهم آن، این بود که چیز جدیدی به آن اضافه نشده بود که کسی بخواهد فکر کند که این‌ها را در حال حاضر حسین نوشته است. اگر باتوجه به شرایط فعلی می‌خواست حرفی را بزند، حتما نکات جدیدی هم مطرح می‌کرد.

منابعی به رادیو زمانه گفته‌اند که با حسین، برخوردهای فیزیکی هم شده است. آیا خانواده شما در دیدارهای دوگانه با او، چنین برداشتی هم کرده‌اند یا خیر؟

چیز خاصی ندیده‌اند، اما حسین وضعیت روحی متفاوتی در تماس‌های تلفنی داشته است. در آخرین دیدار، که در حضور مامور و قاضی بود، حسین گفت که اعترافاتش تحت فشار بوده است.

شاید این حداکثر چیزی بود که توانسته در حضور مامورین بگوید. در واقع وقتی بگوید این اعترافات را قبول ندارد، مشخص کننده این مساله است که بازجویی‌ها عادلانه نبوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممنون نیک آهنگ عزیز. مصاحبه‌ی عالی و به جایی بود. به امید آزادی او.

-- شیدا جهان بین ، Oct 23, 2009 در ساعت 08:37 PM

نیک آهنگ جان
بنده حسن نظر و نیت شما را درک می کنم
ولی همین تناقض گویی های خانواده ی درخشان نشان می دهد که کاسه ای زیر نیم کاسه است.
تا به حال که موضوع همکاری حسین درخشان با عوامل کودتا در نوشتن کیفرخواست برای متهمان وقایع اخیر افشا نشده بود خانواده ی او مطلقا سکوت کرده بودند ولی حالا با این نامه نگاری ها و صحبت ها قصد دارند نظرها را از مسئله ی اصلی دور کنند.
هر چقدر هم که جرم زندانی سنگین باشد بالاخره یعد از چند ماه تکلیفش مشخص می شود چرا که در این گونه موارد هدف رژیم استفاده ی تبلیغاتی است که پس از این مدت این هدف محقق خواهد شد. حالا شما پاسخ دهید چرا حسین درخشان را باید پس از اخذ اعترافات لازم و محیا شدن شرایط برای استفاده ی تبلیغاتی دلخواه بلاتکلیف در زندان نگه دارند؟
جز این است که جناب درخشان نه به عنوان مجرم و متهم در زندان بلکه به عنوان یکی از کارکنان ارگان کودتا مشغول به کار است و شواهد آن هم به روشنی نمایان؟

-- بهراد ، Oct 23, 2009 در ساعت 08:37 PM

خوب دلت خنک شد آقا نیک‌آهنگ کار هودر به تو افتاده خدا کار آدمو به دشمنش واگذار نکنه

-- sayna ، Oct 23, 2009 در ساعت 08:37 PM

هر چند آقای درخشان یک شهروند است و کاملا باید از حق او دفاع کرد و جمهوری اسلامی هم نشان داده است حقی برا یهیچ کس دیگری قائل نیست. اما واقعا می توان تشخیص داد که این پرونده حسین درخشان به پرونده شبیه فضلی نژاد بدل نشود یا مساله مثل ترانه موسوی برا یکوبیدن مخالفان بدل نشود.
مرز بسیار باریکی است بین دفاع از حقوق یک شهروند و امنیتی شدن همه چیز در یک نظام تمامیت خواه. ما کجا ایستاده ایم خدا می داند.

-- بدون نام ، Oct 23, 2009 در ساعت 08:37 PM

به نظر من حکومت نمی توانست بگذارد حسین درخشان راست راست دور بگردد چون توجیهی برای طرفداران فریب خورده اش نداشت. حالا داره خوش می گذرونه یا بد اون دیگه موضوعیه که مشخص نیست.

-- نادر ، Oct 23, 2009 در ساعت 08:37 PM

این پسرک همیشه از درون نظام بود. حالا هم باید دید چه کلکی در کار است وألا هودر آدم حسابی‌ و دمکراتیک نبوده و نیست.

-- mohsen ، Oct 24, 2009 در ساعت 08:37 PM

یادم می آید وقتی که رامین جهانبگلو در بند بود و آن "اعترافات" از وی پخش شد آقای حسین درخشان امکان اجبار و بکارگیری زور در اعترافات وی را نفی می کرد. حال خود در همان دستگاه تواب ساز گرفتار آمده.

-- امین شریعت زاده ، Oct 24, 2009 در ساعت 08:37 PM

حالا که رادیو زمانه نظرات رو منتشر نمی کند پس لطف کند این بخش نظر رو بردارد تا خوانندگان وقتشان را در نظر دادن هدر ندهند.

-- بهراد ، Oct 24, 2009 در ساعت 08:37 PM

هیچ فشار در کار نبوده و نیست. همه می دانند که درخشان جاسوس اسراییل و آمریکاست. سایت اش برای گردآوری اطلاعات روی ایرانیان بخصوص خارج از کشور دایر شده بودو این جاسوس با به "چپ" زدن از طریق کامنت ها اطلاعات گرد آورده را به سازمان سیا و موساد منتقل می کرد. کار او مانند کار دیگر سایت های سازمان های جاسوسی است از جمله .....

-- بدون نام ، Oct 25, 2009 در ساعت 08:37 PM

با آرزوی آزادی تمامی زندانیان سیاسی از جمله حسین درخشان

-- h ، Oct 25, 2009 در ساعت 08:37 PM

Hossein was married to his ex-wife by Khamenei. How many of us were so close to the power in Iran

-- بدون نام ، Oct 28, 2009 در ساعت 08:37 PM