تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

توریست

متفرقه ها مانا نیستانی توریست

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اون عکسی که مانا بهش گیر داده، مال اعدام یک قاتل زنجیره ای است. در امریکا، چین، هند و ژاپن هم قاتل ها رو اعدام می کنند. حالا شاید دار نزنند، ولی صندلی الکتریکی چه فرقی با دارزدن داره؟ این فرانسه ای که الان ادعای حقوق بشر داره، نسل ما یادش نمی ره که در الجزایر چه بر سر این مردم بیچاره آورد. بهتره یک کمی واقع بین باشید و دلتون رو به برج ایفل و تاج محل خوش نکنید.
---------------------
مانا: عصبانی نشید دوست من. شما منظور کارتون رو نگرفته اید. موضوع بر خلاف توضیحی که دوستمان در لینک بالاترین داده مقایسه جذابیت های توریستی کشورها نیست ، بی خیالی و بی تفاوتی این آدم است. هر چند، معتقدم اعدام هر شکل اش بی فایده و بی رحمانه است مخصوصا در ملا عام

-- a.m. ، Mar 26, 2010

بدون اینکه نشونی باشه از اسم کشور خیلی راحت میشه فهمید که هر تصویر مال کجاست.
متاسفم واسه کشورم که اعدام شناسه اونه.
------------
مانا: اعدام شناسه کشور ما نیست. این قابی است که توریست برای عکاسی انتخاب کرده و البته برای اش فرقی هم ندارد چه می گذرد

-- me ، Mar 26, 2010

عالی بود

-- ستاره ، Mar 26, 2010

اولین کار آقای نیستانی بود که پس از مشاهده در کامپیوتر ذخیره نکردم.
دگر ایشان دانند.
--------------------------------
مانا: ای واااااااااای بر من حالا چه کنم؟

-- ali ، Mar 26, 2010

فرق دار با ظناب و صندلی الکتریکی در توحش موجود در اونهاست. صندلی الکتریکی در کمتر از 2 ثانیه طرف رو میکشه اما دار مخصوصاً با جرثقیل طرف رو خفه می کنه؛ که طول میکشه و طرف رو زجر کش میکنه.
من نمیگم اعدام نکنن، اما وحشیگری هم حدی داره. هدف از اعدام چیه؟ حذف فیزیکی یک عضو مضر برای جامعه که امیدی به اصلاحش نیست؛ نه زجر کش کردن کسی. اگه کسی از اعدام کس دیگه "دلش خنک بشه"، فرق زیادی با اون کسی که مجرم هست نداره؛ حداقل از نظر فکری فرقی با هم ندارن. تنها فرقی که دارن اینه که مجرم فکرش رو عملی کرده و این یکی نکرده!

-- مهدی ، Mar 26, 2010

کامنت اول گفته در کشورهای دیگر هم اعدام هست چرا اینقدر به اعدام در ایران گیر میدید؟!!!

این هموطن عزیز باید بداند گیرم که در فلان کشور پیشرفته غربی هم اعدام باشد آیا دلیل میشود درایران هم اینگونه وحشیانه اعدام اجرا شود؟ اگر اینطور است پس چرا در کشورهای غربی آزادیهای فردی و رسانه ای گسترده وجود دارد چرا به این وضع موجود درایران اعتراض نمیکنید و کارهای بد دیگران را به رخ ملت میکشید؟
از این گذشته شکل و شرایط اعدام در ایران اسلامی بسیار وحشیانه تر و غیر انسانی تر از اعدام در کشورهای پیشرفته جهان است. قانون دادگاههای ایران قانون قرون وسطیی و انسان ستیز است و دادگاهها بدون هیئت منصفه و روال قضایی عادلانه برگزار می شود. قاضی اسلامی یک آخوند است که فقه و احکام خوانده و از حقوق مدرن بشری که بر اساس منشور کوروش است خبر ندارد.

بنابراین دوست عزیز شما صندلی الکتریکی رو با اعدام و سنگسار و مجازاتهایی که امروز در کشور کوروش اجرا می شود مقایسه نکن که مطلقا قابل قیاس نیست. پیشنهاد میکنم مطالعه بیشتری داشته باشی تا کم کم قدر آزادی در این مرزو بوم شناخته شود

-- پاسخ به کامنت اول ، Mar 26, 2010

عالی است.

-- بدون نام ، Mar 26, 2010

وای مانا این یکی شاهکار بود!البته از شما غیر از این هم انتظار نمی ره.

-- بدون نام ، Mar 26, 2010

هوشمندانه بود.

-- شاهین ، Mar 26, 2010

متشکرم از کارتون ات. و البته متاسفم که بعضی از دوستان منظورت را نگرفتند و بر تو تاختند. راستی این توریست با این شلوارک، شکم گنده و لبخند احمقانه اش من را یاد گروه امریکای های گردن قرمز می اندازد که نسبت به دنیا بی تفاوت اند.
-----------------------------
مانا: به نظرم مقداری توضیحات لینکی که یکی از دوستان عزیز در بالاترین داده بود این پیشفرض را ایجاد کرده یا شاید دیدن چند منظره قاب شده از ایفل و پیزا و تاج محل موجبات این تصور شده که لابد من دغدغه توریسم دارم یا قصد مقایسه جذابیت های توریستی کشورها بوده و دیگران ایفل دارند و ما اعدام. حضور این کاراکتر و شکلک های اش هم لابد تزئینی است! خوشبختانه خیلی از دوستان دقیقتر دیده اند و نظر داده اند. از هر دو دسته هم ممنونم

-- رامین ، Mar 26, 2010

مانا جان فکر کنم با هر نظری در مورد این کارت باید یه توضیحی اینجا بدی، کارهات هوشمندانه است. 

-- جواد ، Mar 26, 2010

ایران دومین کشور دنیا در اعدام با اختلاف زیاد:

http://www.handsoffcain.info/bancadati/index.php?tipotema=arg&idtema=13000555

-- Azadeh ، Mar 26, 2010

گاهی دوستانی هستن که معتقدن اعدام باعث پیشگیری از جرم میشه! من صد در صد با چنین چیزی مخالفم. اعدام درصورتی هم که باعث پیشگیری از انجام جرم در مدت زمانی بسیار کوتاه بشه باعث تغییر رفتار نمیشه!

کافیه شما آمار و ارقام جرم رو با مجازات اعدام مقایسه کنی! پس با این حساب کشورهایی مثل سوئد، آلمان و کانادا باید بالاترین نرخ اعدام رو داشته باشن چون میزان جرم توشون کمتر از کشورهایی مثل کشورهای اروپایی یا اسیاییه.

بازم میگم اعدام باعث وحشت میشه ولی نه تغییر رفتار. یکم به این موضوع فکر کنید.

-- ناشناس ، Mar 26, 2010

همیشه عادت کردیم بچسبیم به حاشیه! آخه این کار چه ربطی به صنعت توریسم داره؟ آقای نیستانی عالی بود ممنون (:

-- mahsa ، Mar 26, 2010

سلام مانا جان،
۱:مرسی از کارهات.
۲: چند وقتی میشه که مشغول خوندن توکا هستم، دوست دارم بدونم کجا میشه شما رو پیدا کرد(خواند)؟ مرسی

حاشیه: یکی از خصلت‌های بزرگ مردم ایران سیاسی بودنشون و اینکه به همه چیز منظر سیاست نگاه میکنن هستش، از راننده تاکسی با مسافراش رو بگیرین تا خود جناب رفسنجانی...!؟
همه هم که خب البته درست میگن!؟
هنر شاید یکی از اون چیزهایی باشه که شدیدا نیاز یه قضاوت بی‌طرف داره
----------------------------------------
مانا: دوست عزیز
من هنوز وبلاگ یا چنین چیزی ندارم. کارهای ام را همین جا یا در فیسبوک می توانید دنبال کنید . البته مجموعا با نظر شما درباره سیاست زدگی نگاه ها موافقم اما درباره کارتون و کاریکاتور، پر بیراه هم نیست چون هنر خالص و انتزاعی نیست و معمولا نگاهی سیاسی و اجتماعی دارد. هرچند در مورد این کار خاص- و البته خیلی کارهای دیگر- من دید کلی تری داشتم

-- نازنین ، Mar 26, 2010

جالبه بعضی از دوستان گفتند که با اعدام مشکلی ندارند! ایران بعد از چین بیشترین تعداد اعدام رو در دینا داره پس رقم خیلی وحشتناکه. حتی اعدام یک نفر هم قابل بخشش نیست.
اصلا اهمیتی نداره که جرم طرف چیه. قاتله یا قاتل زنجیره ای. مهم اینه که جامعه نباید متوحش باشه و اعدام کنه

-- مهدی ، Mar 26, 2010

مانای عزیز زندگی به این سیاهی هم نیست.......
-----------------------------
مانا: انگشت گذاشتن روی نکته های سیاه به معنای سیاهی زندگی نیست

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

...
------------------
نظر شما متعصبانه و توهین آمیز بود پس درج نمی شود

-- ائــــــــلمان ، Mar 27, 2010

اون اقائی که اولین کامنت را داده مشگل ما مردم ایران با انهاست تا ...ها در مملکت هستند ما واقعا"مشگل داریم البته مثل رئیس جمهور...ایران هر موقع سئوالی از او میکند که چرا در ایران مثلا" چرا زندانی و شگنجه است او بدون منطق میگوید در امریکا و کشورهای اروپائی هم است پس اگر انها خلاف میکنند ما هم مجوز داریم بکنیم این منطق نظام با اون رهبر ... و دولت...است
-------------------------------------
دوست عزیز لطف کنید از واژه های تند و تیز استفاده نکنید

-- AMIR ، Mar 27, 2010

مانا جان من ، هم به کارتون هات توجه میکنم هم به نظرات بیننده ها و هم به جواب های خودت! گاهی تعجب میکنم که از نظر کسی کمی دلخور میشی، یا اینکه بعضی از دوستان به هم میپرند. همون طور که شما نظرت رو در قالب کارتون میگی و برخی میپسندند و برخی نه، دیگران هم نظرشون رو میگن. اگه توهین آمیز نباشه لزومی نداره به نظری که نمیپسندیم بپریم ، یا توهین کنیم یا تمسخر کنیم. من به شخصه از هوشمندی در این کارتون لذت بردم اما شاید اونقدری که دیگر کارتونهات حرف دل من رو میزد این یکی نزد. ولی مخالفتی با اینکه یکی همچین نظری بده ندارم. باید همه ی ما بیشتر تحمل نظر مخالف رو داشته باشیم.
--------------------------------------
نظری داده می شود، جوابی هم به این نظر داده می شود. البته بنا بر فلسفه همیشه حق با مشتری است انتظار جواب از من نمی رود اما نگاه من به مخاطبم نگاه فروشنده به خریدار نیست. من روی ایده ای فکر و کار می کنم و آن را با او به اشتراک می گذارم. او حق دارد نظرش را بدهد و کار خوب بطلبد من هم حق دارم از نقطه نظرم دفاع کنم و نگاه دقیقتر بخواهم. این یک رابطه کاملا متقابل است منافاتی هم با دموکراسی ندارد. البته نگاه دیگری هم هست که می گوید اساسا ولشان کن بگذار هرچه می خواهند بگویند مهم نیست. فکر کنم روش من ارزش بیشتری به مخاطب بدهد با این حال اگر همگان موافق با این شیوه دوم باشند منبعد بخش کامنت ها را دربست در اختیار مخاطب می گذارم. گاهی بعضی دوستان می آیند و در کمال محبت نقاضای اعدام من را به خاطر کارتون ایرانجمعه کودکان مطرح می کنند که حذف شان می کنم. لطفا تقاضاهای اعدام من را جمع کنید برای مدیریت رادیوزمانه یا مجامع بین المللی بفرستید، چون اینجا درج نخواهد شد

-- Mostafa ، Mar 27, 2010

بسیار عالی مانند سایر کاریکاتورهای مانا .

-- دوست ، Mar 27, 2010

نمی دونم واسه ایرانی ها چرا انقدر توریست ها پست و نفهم به نظر میان.. موجوداتی که فقط پول دارند و هیچ احساسی ندارن. شاید به خاطر ایزوله بودن ایران باشه
------------------------------
توریست در این کار یک مفهوم است، یک استعاره است. شاید انتخاب اسم انقدر باعث سو تفاهم شده. منظور نگاه با فاصله و توریستی به مسائل است اما نخواستم اسم کار را "نگاه توریستی و با فاصله" یا "بی تفاوتی" یا امثالهم بگذارم تا مفهوم در عنوان حقنه شود. عکس های توریستی را دیده اید که با فاصله از مکان های تاریخی با قدمت و ابهت گرفته می شود و بعد توریست محترم می خواهد با استفاده از خطای باصره بر آن محتوای عظیم غالب شود یا کوچک اش بشمرد؟ ایفل را در کف دست بگیرد، پیزا را کج کند یا تاج محل را از نوک گنبد بالا بکشد؟ این هم همان است. نه ربطی به توریسم دارد نه جاذبه های توریستی نه توریست ها را احمق فرض می کند. اگر بنده هم نسبت به فجایع دور و برم همین نگاه لانگ شات را داشته باشم شخصیت اصلی کارتون بالا هستم. پس الزاما ملیت هم ندارد

-- Eric Calabros ، Mar 27, 2010

با پوزش از فرستادن دوباره این کامنت به دلیل چند خطای ناجور در آن که مفهوم اصلی را به کلی مخدوش کرده بود:

مهدی گرامی، وقتی فرد را به دار می آویزند از خفگی نمی میرد بلکه پس از افتادن وزن تمام بدنش بر گردن، نخاع وی قطع می شود. برای این که این کار درست انجام شود و به صورت قطعی عمل کند نیز لازم است طناب را به شکل مخصوصی آماده کرده و به نحو درست و خاصی بر گردن محکوم قرار دهند که خود تخصصی است ویژه! معمولاً بین سی ثانیه تا سه دقیقه طول می کشد تا فرد اعدامی کاملاً بمیرد که به این ترتیب حرف شما تا حدی درست است و اگر صندلی الکتریکی درست عمل کند، فرد احتمالاً خیلی زودتر خواهد مرد.

اما در مورد توحش، به نظر من جامعه ای که نتواند از نظر عاطفی و احساسی و بعد از آن اقتصادی و نهایتاً فرهنگی درست عمل کند (مثل اغلب جوامع از دیرباز تا کنون) آنگاه جنایت و نتیجتاً مجازات سنگین هم در آن دیده خواهد شد. چنان جامعه ای خود پدیده ای است متوحش که با اعضاء وحشی خود برخوردی وحشیانه می کند. (زنده باد زبان عربی با این همه امکان بازی با لغات که به انسان مدرسه رفته و درس خوانده می دهد!)

-- جلاد ، Mar 27, 2010

طبق معمول عالی بود
جناب نیستانی واقعآ به این ذهن خلاق شما حسودیم میشه

-- شراره.ایران ، Mar 27, 2010

طبق معمول عالی بود
جناب نیستانی واقعآ به این ذهن خلاق شما حسودیم میشه

-- شراره.ایران ، Mar 27, 2010

بد تر از اعدام، فرهنگ مردمی است که با دیدن صحنهٔ اعدامی سرگرم میشوند و تفریح میکنند. ضمنا آقای نیستانی عوامل رژیم به صورت بسیار زیرکانه ایی در این باره کامنت داده‌اند...

-- Reza ، Mar 27, 2010

تو کارات شجاع ولی تو جواب دادن به کامنت هات محافظه کار شدی. بی خیال بابا دیگه ایشالا سو تفاهم پیش نمی یاد :)

-- دوستدارت ، Mar 27, 2010

مانا عاشقتم..درود بر سبزی ذهنت

-- فاطمه سبز ، Mar 27, 2010

تصویری که توریست داره با حرکت پاش معماری pizza tower را زیر سوال می بره فوق العاده است ، شاید همین حرکت برای توصیف فکر ، هدف و روحیات یک توریست کافی باشه ، ما هنوزم بر سر اعدام آری یا خیر با هم در حال بحث و توریست ما هنوز هم با لبخند عجیبش داره از اتفاقات تلخ و شیرین این دنیا لذت می بره .

-- م.احمدی ، Mar 27, 2010

تصویری که توریست داره با حرکت پاش معماری pizza tower را زیر سوال می بره فوق العاده است ، شاید همین حرکت برای توصیف فکر ، هدف و روحیات یک توریست کافی باشه ، ما هنوزم بر سر اعدام آری یا خیر با هم در حال بحث و توریست ما هنوز هم با لبخند عجیبش داره از اتفاقات تلخ و شیرین این دنیا لذت می بره .

-- م.احمدی ، Mar 27, 2010

باید روزی میرسید که شکل و شمایل مرد نفتی در داروخانه را در آینه زمان ببینیم که دیدیم.

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

مانای عزیز، ممنون از پاسخت. قبول دارم وقتی برای نظر دیگران وقت میزاری و چند خطی مینویسی بهشون احترام گذاشته ای . من هم در نظری که نوشتم ایرادی به این کار نگرفتم. هرگز هم از نوشته ی بنده بر نمیاد که گفته باشم " ولشان کن بگذار هرچه می خواهند بگویند مهم نیست" . بنده فقط منظورم این بود که لزومی به پرخاش یا تمسخره نظر مخالف نیست. البته این نظر بنده است، شما و بقیه میتوانید مخالف باشد. بخش آخر یادداشت شما که نوشته اید "گاهی بعضی دوستان می آیند و در کمال محبت نقاضای اعدام من را به خاطر کارتون ایرانجمعه کودکان مطرح می کنند که حذف شان می کنم. لطفا تقاضاهای اعدام من را جمع کنید برای مدیریت رادیوزمانه یا مجامع بین المللی بفرستید، چون اینجا درج نخواهد شد" رو متوجه نشدم که به کجای نظر بنده مربوط میشه. من نه در مورد شما و نه کسی دیگه ای درخواست اعدام نداده ام و کلکسیونی هم از تقاضا ها ندارم که به مدیریت رادیو زمانه بدم. :) پاینده باشی و دست مریزاد.
--------------------------------
آن بخش از جواب کلی بود خواستم بگویم گاهی نظرها را حذف هم می کنم اما به این علت. به نظر کسی هم توهین نکرده ام . تعریف ما از توهین گاهی متفاوت است. در برابر بعضی نظرها شاید چندان کرنشگرانه جواب ندهم اما از نظر من این به معنای توهین نیست. پرخاش و تمسخر هم نیست. مشکل شاید از نوشتار باشد که لحن ندارد و شما با لحن پرخاشگر یا تمسخر آمیز تصورش می کنید. چنین نیست

-- Mostafa ، Mar 27, 2010

زدی به هدف آفرین نیگا چقدر نظر دادن هه هه مثل اینکه به خیلی ها بر خورده ! خوبه اما حالا چه از اعدام دفاع کنین یا از گوانتانا مو شکایت کنین ! این تصویری هست که یه شهروند کره زمین از کشور شما داره ؛ اگر ناراحتتون کرده سعی کنید یه کاری کنین غیر از اون جفنگیات که مموتی و آقاش ۳۱ ساله میگن چون او حرفا هیچ فایده نداشته تا حالا هیچ!!!

-- nobody ، Mar 27, 2010

نمی دونم چرا ولی دیگه اون تلخی سابق رو نداری من قهوه تلخ رو به شکلات شیرین ترجیح میدم!
------------------------------
مانا: از این تلخ تر؟

-- محسن ، Mar 27, 2010

عالیییییییی!

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

این کار را می شود بسادگی نگاه ازبیرون به درون هم خواند. چهارقاب ازچهار کشور؛ وامروز، بدون ارتباط به حق وناحق دیروز. همین.
اگرکسی قاب بهتری سراع دارد از ایران درسی سال گذشته روکند. بهمین سادگی. یا...هو

-- بدون نام ، Mar 28, 2010

ماناجان این تلخی نیست! این خندیدن به یک مسئله تلخ است. به نظر من تفاوت است نگاه تلخ انداختن به مسائل و خندیدن به مسائل تلخ.

-- محسن ، Mar 28, 2010

اعدام در ملا عام یعنی اعدام فرد+اعدام انسانیت تماشاگران

-- بدون نام ، Mar 28, 2010

این خسانند که باشند بر خاک
جسته دیوند برون از بند مغاک
روز نزدیک که آیم منِ پاک
ضرب شستم ببیند خاشاک


چون نبشتند مغان وندیداد
من بخواندم، بگفتم ای داد
همه مردانگی ایزد در من زاد
خسرو پاک نهادم منِ راد


حق من تاج جهان داشتن است
تخت زرینِ روان داشتن است
خلق را بهره به جانباختن است
روز موعودِ مرا ساختن است

متورم‌الدوله نیک نهاد

-- بدون نام ، Mar 29, 2010

در مورد کامنت اول
توی کشورای بدبخت اورپایی وامریکا یک گروه 10 نفری شاهد اجرای حکم اعدام هستن نه توی جماعت برای بچهای خرد سال این مراسم برای ترسوندن مردمه
در ظمن نظرت در مورد سنگسار چیه اونم یک نوع اعدامه

-- homayoun ، Mar 30, 2010

مرسی به خاطر جواب هات

-- بابک ایرانی ، Mar 30, 2010

سلام

من قبل از این که نظرات آقای نیستانی رو این بالا بخونم و بدون این که سری به بالاترین زده باشم این برداشتو از کارشون کردم که یه آدم توی کشورهای مختلف چه قابی رو واسه عکسش میتونه انتخاب کنه و حس کردم یه مقدار بی‌ انصافی هستش اینجور مقایسه

-- روزبه ، Apr 1, 2010

آقای جلاد محترم (کامنت گذار)
ظاهرا مدتی است در ایران کار نکرده ای چون به هیچ عنوان در دار زدنها افتادن و قطع نخاع در کار نیست چون طناب با جرثقیل به بالا کشیده می شود و خفگی و زجری اقلا 5 دقیقه ای است تا بیهوشی و پس از آن خفگی که 10 دقیقه دست کم به طول می انجامد

-- امی ، May 10, 2010

جلاد جان مدت ها است که در ایران اعدام به صورت وحشیانه ای اجرا می شود یعنی طرف را ناگهانی از روی صندلی آویزان نمی کنند بلکه به آرامی از روی زمین با جرثقیل بالا می کشند! در یوتیوب ویدئوی تکان دهنده ای از اعدام یک خانم هست نگاه کن اگر دلش را داری.

-- یلداسبزپوش ، Sep 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)