تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کیش و مات

فرشتگان و شیاطین مانا نیستانی کیش و مات

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خيلي جالب است و استعداد معنايي بالايي دارد. لذت بردم و اين كارتون در خاطرم مي ماند. درود بر شما

-- ماني جاويد ، Oct 20, 2008

اگه فرشته درونت قوی باشه میدونه که باید نقاط حساس شیطان را بگیره تا نتونه تو رو مات کنه. با تشکر فراوان

-- ساسان ، Oct 20, 2008

قبلا این در ذهنم بود که چرا خوبی و بدی در دو بازی متفاوت با هم روبرو می‌شوند؟ مثلاً اگر قرآن را مطالعه کنید انگار از نظر آن چیزهای با ارزش اصلاً در این دنیا نیستند و انگار موضوع چیز دیگری است و رقابت بر سر چیز دیگری است. درحالی که این تصاویر برایم این موضوع را یادآوری می‌کرد یاد آهنگ کریس دی‌برگ هم بودم ولی چیزی از تقلب شیطان در اینجا به چشم نمی‌خورد و فقط در گوشه‌ای از ذهنم باقی ماند.

-- مهدی.غ ، Oct 20, 2008

من از این کاریکاتور خیلی لذت بردم!

-- لاله ، Oct 20, 2008

مانای عزیز.
آیا بهتر نیست که از این دنیای ایدالیستی فرشته و ... بیای بیرون و عنوانهای عینی تر را ملاک قلم توانایت قرار بدهی.

-- مهاجر ، Oct 21, 2008

قبلاً یک کاریکاتور راجع به کشتی تو المپیک ها کشیده بودی که طرف رو فتیله پیچ کرده بودن اینم باز کشتیه پس تکراریه. بسه این همه کار تکراری. تازه خیلی هم سرراسته. کاریکاتور که نباید انقدر مستقیم باشه. تابلوئه می خواد بگه فرشته همیشه شیطونو فتیله پیچ می کنه و دیو چو بیرون رود فرشته دراید و این حرفا دیگه. یه کم عمیق باش

-- مجید ، Oct 21, 2008

چرا دیگه به سوالات و کامنتها جواب نمیدید؟ به نظرم خیلی جالب بود
---------------------------
ممنونم. گاهی واقعاً جوابی در کار نیست یا لا اقل به ذهن من نمی رسد گاه هم کامنتگذاری نظرش را ابراز کرده. بهتر است راجع به آن فکر کرد تا جواب داد.

-- مژده ، Oct 21, 2008

مجید خان، اتفاقاً به نظر من این کاریکاتور اصلاً معنای سرراستی ندارد. شما احتمالاً از فرط عجله به قسمت پایینی و آن شطرنج توجهی نکرده‌اید.
مانا جان، من از طرفدارهای قدیمی کارهات هستم. مقطعی می‌خواستم در رابطه با یک کتاب استریپ همکاری کنم که متأسفانه نشد. با علاقه همه‌ی کارهاتونو دنبال می‌کنم. خسته نباشید.

-- اشکان ، Oct 21, 2008

خب این دو تا اصلن هیچ زمینه ی مشترکی ندارن که بخوان توی اون زمینه حتا مبارزه کنن. حالا با این حساب اصلن فکر گفتگو پشت یک میز را باید بالکل بی خیال شد. جالب بود مانا

-- جوجو ، Oct 21, 2008

"می خواد بگه فرشته همیشه شیطونو فتیله پیچ می کنه و دیو چو بیرون رود فرشته دراید و این حرفا دیگه. یه کم عمیق باش "

چنين معنايي از اين كارتون دريافت نكردم. به نظر من(و تاكيد مي كنم كه از ديد من اينطور است. و ممكن است كه معاني كاملن متفاوتي بدهد. خدايا اين سخنان داخل پرانتز را مورد فهم خوانندگان اين كامنت قرار بده. آمين)بحث بر سر دو دنياي متفاوت است. نبود فضاي گفتگوي مشترك. عدم توازن نيروها در يك راستا(فرشته با قدرت جسمي و شيطان با توان ذهني). مشخص نبودن برنده بازي. و من مي توانم اينقدر معنا در اين كارتون ببينم كه خود مانا هم نديده است. مثلن اينكه اصلن هيچكدام بر حق نيستند. بلكه هر كدام تنها دارند از توانايي بيشتر خود در جهت پيروزي استفاده مي كنند. فرشته چون زورش مي رسد فن كشتي مي زند و شيطان كه مي بيند نمي تواند از آن راه به مقابله بر آيد بازي او را به رسميت نشناخته و دارد در روي زمين با فكر خود او را مات مي كند(يا برعكس، يعني فرشته نتوانسته در شطرنج حريف شود بلند شده و دارد بازي را با زور به هم مي ريزد و اصلن حذف فيزيكي انجام مي دهد). خلاصه كه خيلي كارتون خوبي است. فقط يك نكته مي تواند جاي سوال باشد و تكراري . و آن ثنويت(دوگانگي نيروهاي جهان) مطرح شده است كه ماجراي همان سنت ديرينه زردشتي خودمان است. اما چنانكه گفتم در اينجا ديگر خير و شر مطلق مطرح نيستند. پس از اين نظر هم تكرار مكررات نيست. و مي شود به اين گفت دوگانگي مدرن. باز هم مي توانم پيرامون معناي اين كارتون سخن بگويم. ولي ديگر وقت ندارم. شاد باشيد
(فقط كارتونيست گرامي دوباره نگويد كه منظورم اين ها نبود. من به منظور شما كاري ندارم. به چيزي كه مي بينم كار دارم. در ضمن دوست گرامي من عامل قدرت يا قاضي حقيقت نيستم كه تفسيرم براي شما خطري داشته باشد. دليل كه در كارتون قبلي در پاسخ به من آوردي بجا نبود. اصلن من مي گويم شايد شما خودت نفهميده اي معاني را كه من مي بينم. لذا حتا اگر خطايي در كار باشد خطاي من مفسر است كه بد ديده ام. و اگر بنا باشد بخاطر تفسير اشتباه خلاق ِ هنرمند را مجازات كنند كه اول مجرم عالم خود خداست. چون تمام تفاسير از كارهايش اشتباه و ناصواب از آب در مي َآيد.)
-------------------------------
ممنونم از دقت نظری که به خرج دادی. منظور من شما به طور خاص نبودی. من از تجربه تلخی که داشتم گفتم که آن هم با تفاسیری آغاز شد که کاری به نیت و ایده من نداشتند. می پذیرم که یک ایده می تواند پتانسیل معنایی فراتر از ایده اولیه هنرمند را داشته باشد اما اگر چیزی کاملاً متفاوت با نظر خالق اثر برداشت شود از نظر من یک جای کار ایراد دارد ، دلایل و مثال های خودم را در نوشتار قبلی ام آوردم و نیازی به تکرار مکررات نیست .
اما تفسیر این بارت را دوست داشتم مانی عزیز!

-- ماني جاويد ، Oct 21, 2008

آقا دیگه طاقت ندارم! بمن چه که کسانی از تمجید یک مفهوم خوششان نمیآید و یا همه چیز رو یکدست می فهمند. به نظر من عالیه!
من یکی که شیطان رو خیلی دوست دارم. مثل فرشته ها متقلب و مجیزگو نیست.
فقط یک سئوال دارم. به نظر شما شیطان جنسیت داره؟ یعنی فقط نر است؟ من دوست دارم هم شیطان نر داشته باشیم و هم ماده. من که شیطان خودم رو معمولا نر می بینم. شاید باید شیطون جونم رو کمی تربیت کنم که برابری خواه بشه!
آسوده خانوم

-- بدون نام ، Oct 21, 2008

ببععله عرض کنم که این نقاشی چقدر سوال توشه من زبون بسته که عقلم نمرسه . این پهلوون فرشته هم همینطور بیدا مثل خودم فقطش ها ای آمو فرشته زورش زیاده تو بگو 2 کلاس سواد داره ؟ نه نداره که. اما به جاش اوو شیطون قیطون بد چک و پوزو میبینی؟ اون یک مخی داره تو بگو انیشتن همچی فزرتی این پهلوون فرشته گنده بک اسگل ما رو مات کرد. کلا حدیث و روایت انقذه زیاد ک فکر و عقل شیطانیه
اصلا ها آمو اینقدر تو این رادیو غصه مغز فراری نخورین برن آقا بهتر
بعدشم یادتون رفته؟ امام سی چه شطرنج رو حرام کرد خب همین دیگه نه

-- گوسپند عزیز ، Oct 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)