خانه > زمتون > مانا نیستانی > قدرت باید پاسخگو باشد | ||
قدرت باید پاسخگو باشددموکراسی یعنی... مانا نیستانی قدرت باید پاسخگو باشد
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
خانه > زمتون > مانا نیستانی > قدرت باید پاسخگو باشد | ||
قدرت باید پاسخگو باشددموکراسی یعنی... مانا نیستانی قدرت باید پاسخگو باشد
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
اصولاً این حرف را ضعفا زده اند.
-- omid ، Sep 10, 2008یعنی چه که قدرت باید پاسخگو باشد؟
قدرت باید قدرت نمایی کند.
اگر قدرت دولت از مردم است مردم باید قدرت نمایی کنند.
اگر قدرت دولت از مردم نیست پس دولت باید قدرت نمایی کند.
با سلام.
-- سهند ، Sep 10, 2008مانا نیستانی و دموکراسی ؟؟؟ فکر کنم دموکراسی مورد نظر مانا میدان عمل آزاد برای اعمال فاشیستی است!
زمانی که سر کلاس : بعععع بعععع بععله
-- علی ، Sep 10, 2008زمانی که سوال از مفهوم دموکراسیه: بععععععععع
زمانی که میفهمه جاش تو چرخه غذایی(قدرت) کجاست: بع؟؟؟
زمانی که باید امتحان دموکراسی بده ( بره تو شکم حاج آقا..): نعع نعععععععع نععععععععع
همون زمان بقیه گوسپندا :بعععع بعععع بععله
زمانی که کار های مانا رو میبینند : بع بع بعله بع بع بعععععله بع بع بعله بع بع بع بع بعله بع بع بععععععععععععععععللههه بله
براوو، دقیقا تصویر دموکراسی اسلامی همین است. مرسی
-- بدون نام ، Sep 10, 2008دوست قدیمی
آقای امید نوشتند که:
-- نوید ، Sep 10, 2008«اصولاً این حرف را ضعفا زده اند.
یعنی چه که قدرت باید پاسخگو باشد؟
قدرت باید قدرت نمایی کند.»
میشود توضیح دهند که جمله ی "قدرت باید قدرت نمایی کند" به چه معناست؟ چه پشتوانه ی فکری-فلسفی پشت حرف ایشان است؟ آیا به تنهایی به این نتیجه رسیدند یا از کسی کمک گرفته اند؟ موقع ارائه ی این نظر روزه بودند یا شکم شان پر بوده؟
ایشان ادامه می دهند:
«اگر قدرت دولت از مردم است مردم باید قدرت نمایی کنند.
اگر قدرت دولت از مردم نیست پس دولت باید قدرت نمایی کند.»
می شود در مورد این نوع استدلال توضیح دهند؟ معمولاً شیوه ی استدلال آن است که از یک سری فرضیات به یک حکم می رسند. اگر آن فرضیات بر قرار نباشد آن حکم هم بر قرار نیست. مثلا می نویسند: "اگر شخصه الف مرد باشد باید در 15 سالگی روزه بگیرد اما اگر شخصه الف مرد نباشد باید در 9 سالگی روزه بگیرد" اما استدلالی که جناب امید کردند در هر دو صورت به یک حکم می رسد که از نظر منطقی غلط است و در دسته ی مغالطه ها یا سفسطه های معروف جای دارد. مثال معروفی از این نوع سفسطه که دین داران برای اثبات خدا از آن استفاده می کنند آن برهانی است که از طریق دعا کردن به وجود خدا می رسند (چه دعا مستجاب شود و چه نشود به امر خداست!)
----
جناب نیستانی واقعاً کاریکاتورهای بخش "دموکراسی یعنی..." شما بی نظیر از کار در اومده! عالی است! منتظر ادامه ی اونها هم هستیم. پیروز باشید.
چوپان سر ما را مي برد
-- عطا ، Sep 10, 2008گرگ تن ما را مي درد اين است سرنوشت گوسفند .
كارتون هاي شما جنبه جهاني دارد و من با اون ها موافق نيستم. چون به هر حال شرايط ايران و عربستان و كره شمالي و پاكستان و ... با ايالات متحده و هلند و فرانسه و آلمان و... بسيار و گاهي بسيار بسيار متفاوت است. ونمي شود قدرت را در همه جا به يك شكل ديد. به نظرم شما داريد در آزادي زندگي مي كنيد و با استفاده از اون به خودش توهين مي كنيد. و اين يعني اينكه آزاد هستي. تو ايران هم بودي جرات داشتي اين ها رو بكشي؟
من فكر مي كنم اسم اين سري كارتون رو بگذار دموكراسي در كشورهاي توسعه نيافته يا به هر حال يك طوري اين اسم عام رو محدود بكن تا مشخص بشود كه همه جا به اين شكل نيست. و اگر هست كه همين الان برگرد ايران.
ممكن است حرف من سفسطه تهديد به نظر بيايد ولي از واقعيت آن چيزي نمي كاهد.
-- ماني جاوبد ، Sep 10, 2008------------------------------------------
ممنون که تهدیدم نکردید. این کارتون ها هیچ حکمی صادر نمی کنند. قرار هم نیست که تکلیف مفهومی مثل دموکراسی یا آزادی یا وضعیت سیاسی کشور یا کشورهایی با یک یا چند کاریکاتور روشن شود. اگر بردشت شما از کاریکاتور این است با نگاه من فرق دارد. کار من نمی تواندآنطور که منظور شما بوده "جهانی" باشد چون پرورده منطقه خاصی از دنیا هستم و این پرورش در شکل گیری نگاه و کارم نقش داشته. منظور از توهین به "آزادی" را هم نفهمیدم اما اگر به ایشان توهینی شده پوزش می خواهم. در ضمن اگر آشنایی قبلی با کارهایم داشته باشید احتمالاً می دانید که حدود 16 سال مشابه همین کارها را در ایران کشیده ام.
SALAM AVAL INKE KASH DAR CHARKHE DAR BALA AKSE GORG RA MIZASHTI CHON HAMOON GHODRATE HAKEMAN IRAN RA NESHAN BEDE DOVOM IN KE AGHAY NAVID SHOMA CHEGONE BE VOJOODE KHODA PEY MIBARID SHOMA AGHAY OMID RA BE SAFSATE MOTAHAM KARDID LOTFAN AZ MARAME KHODETAN BENEVISID TA MA NIZ BEDANIM
-- sasan ، Sep 11, 2008نوید عزیز اینجا صفحه ی کاریکاتور است.
-- omid ، Sep 11, 2008در صفحه کاریکاتور که انتظار نداری بنده از فلسفه نیچه و هگل صحبت کنم؟!
در ضمن در صحبت بنده هیچ گونه تناقض منطقی وجود ندارد.
لطفا هرکسی تناقض منطقی میبيند به منم بگه کجاش؟
در ادامه نیز باید عرض کنم که آقا نوید فرق سفسطه و استدلال را نمیدانند.
طبق گفته شما داریم :
اگر P آنگاه Q
P= کسی قدرتمند است
Q= بايد قدرت نمایی کند
این گزاره فقط و فقط در صورت صحيح بودن P و غلط بودن Q از لحاظ منطقی دچار تناقض است و لاغیر.
از جملات بنده موارد زير استدلال میشود
1- مردم قدرتمند هستند و نه دولت آنگاه مردم قدرت نمايی می کنند
2- دولت قدرتمند است و نه مردم آنگاه دولت قدرت نمایی می کند
حالا یکی به من بگه کجای این حرف سفسطه است؟
-- omid ، Sep 11, 2008در صورتی که شما مخالف حرف بنده هستید میتوانید بگویید که گزاره مبنای (اصل موضوعه ی) شما را قبول ندارم و در اینجا بحث فرق میکنه.
من فقط در جواب میتوانم بگویم که از زمان آدم و حوای عزیز تا به امروز قدرت همواره قدرتنمایی کرده است. حالا این مطابق اصول دموکراتیک و سوسیالیزم نیست به من ربطی ندارد.
من حرف های آقای امید را قبول دارم، اصولا قدرت تا در هر زمینه ای قدرت نمایی نکند که در آن زمینه قدرت شناخته نمی شود، چون اصلا قدرتی دیده نشده فقط شنیده شده....
-- امید (بغل دستی) ، Sep 11, 2008مانای عزیز این کاریکاتور یه جورایی با مسخره ترین اصطلاح جهان (از نظر من) یعنی "دموکراسی اسلامی" ارتباط داره، فکر نکنم هدفت این بوده، ولی فکر کنم این اصطلاح قابلیت استفاده در این شوخی های تلخ تو رو داره....
-- امید (بغل دستی) ، Sep 11, 2008ممنون از ایده های فکری زیبات (:
این چناب سهند یا مفهوم فاشیست رو نمی دونند یا فکر کردند بهترین روش دفاع کردن از چیزی چاقو کشیدن و کشتن مخالفها یا کسانیه که دلمون می خواد مخالف ببینمشون.
-- مژده ، Sep 12, 2008ممكن است كه من در ديدگاه و نظرم اشتباه كرده باشم. به هر حال با ديدن اين كارتون و عنوان و موضوعش، اين به نظرم رسيد و گفتم. شاد باشي
-- ماني جاويد ، Sep 12, 2008لازم مي دانم يك توضيح كوچك بدهم. و قبل از آن اينكه من مي دانم در ايران هم كارتون مي كشيدي؛ ولي اگر اوضاع فرقي ندارد چرا گريزان شدي؟ بگذريم! اصلن بحث من سر شخص شما نيست. بر سر عنوان و محتواي اين اثر هنري است. هيچ قصد توهين به شخص شما را نداشتم. اگر اينگونه از كامنتم برداشت شده عذر مي خواهم.
اشكالي كه من گرفتم اين بود كه مي توان اين كارتون را به طور كلي به دموكراسي و مردم سالاري منتسب دانست با عنوان:"دموكراسي يعني..." مشخص است كه اگر اينطور تعبير شود، توهين به شيوه اي است كه بيشرين آزادي ها اجتماعي را براي مردم فراهم مي آورد.
وگرنه جدا از اين تصور، كارتون شما به نظرم بسيار زيبا و پرمعناست
-- ماني جاويد ، Sep 12, 2008-------------------------------------------------
ممنونم. پیشتر توضیح داده بودم که کارتون ها تفسیر و ترجمان بصری عناوین نیستند. گرچه معتقدم حتی اگر این کار نقدی به سیستم دموکراسی بود - که نیست- باز توهینی به دموکراسی یا آزادی نبود که اساساً دموکراسی از نظر من یعنی همین: بیان نظریات مختلف، بی سلب حق دیگران
ببخشید آقای نیستانی
-- یوسف ، Sep 12, 2008میخواستم بدونم در حال حاظر شما در ایران هستید یا خارج از کشور؟
آقا شما با جای آقای نیستانی چی کار داری؟!
-- مهدی ، Sep 12, 2008age tooy iran in tasavir ra bekeshi be jorme zediat ba khoda zediat ba eslam zediat ba rohanioon va chand chiz dige ehtemalan adam marhoom mishe
-- sasan ، Sep 12, 2008We should notice the fact that:
-- siamak ، Sep 13, 2008Democracy is not the ideal solution for organization of society, it's the best known till now. And in fact it should be possible to come up with a better solution.
This is by considering it as:
equal rights for all.
من با کامت امید درباره قدرت موافقم ولی باید عبارت معروف «قدرت باید پاسخگو باشد» را ترجمه کرد. دموکراسی یعنی قدرت از آن مردم. ولی در عین حال ابزار آن انتخابات و تقسیم قدرت به نسبت عده است حال معنی اش این نیست که هرکه زورش بیش زورش بیشتر. و معنی این نیست که هر کسی که رای آورد بقیه را بخورد!
-- مهدی.غ ، Sep 13, 2008در دموکراسی گاهی قضیه مزرعه حیوانات پیش میآید و به قول همان داستان «همه حیوانات باهم مساویند، اما برخی مساوی ترند!»
از این رو به نظرم همه دموکراسیها همیشه در حال جنگیدن در راه رسیدن به دمکراسی هستند.
JENABE AGHAY SIAMAK AZ NAZARE ZIBAY SHOMA SEPAS GOZARAM
-- sasan ، Sep 13, 2008