تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

قدرت باید پاسخگو باشد

دموکراسی یعنی... مانا نیستانی قدرت باید پاسخگو باشد

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصولاً این حرف را ضعفا زده اند.
یعنی چه که قدرت باید پاسخگو باشد؟
قدرت باید قدرت نمایی کند.
اگر قدرت دولت از مردم است مردم باید قدرت نمایی کنند.
اگر قدرت دولت از مردم نیست پس دولت باید قدرت نمایی کند.

-- omid ، Sep 10, 2008

با سلام.
مانا نیستانی و دموکراسی ؟؟؟ فکر کنم دموکراسی مورد نظر مانا میدان عمل آزاد برای اعمال فاشیستی است!

-- سهند ، Sep 10, 2008

زمانی که سر کلاس : بعععع بعععع بععله
زمانی که سوال از مفهوم دموکراسیه: بععععععععع
زمانی که میفهمه جاش تو چرخه غذایی(قدرت) کجاست: بع؟؟؟
زمانی که باید امتحان دموکراسی بده ( بره تو شکم حاج آقا..): نعع نعععععععع نععععععععع
همون زمان بقیه گوسپندا :بعععع بعععع بععله
زمانی که کار های مانا رو میبینند : بع بع بعله بع بع بعععععله بع بع بعله بع بع بع بع بعله بع بع بععععععععععععععععللههه بله

-- علی ، Sep 10, 2008

براوو، دقیقا تصویر دموکراسی اسلامی همین است. مرسی
دوست قدیمی

-- بدون نام ، Sep 10, 2008

آقای امید نوشتند که:
«اصولاً این حرف را ضعفا زده اند.
یعنی چه که قدرت باید پاسخگو باشد؟
قدرت باید قدرت نمایی کند.»
میشود توضیح دهند که جمله ی "قدرت باید قدرت نمایی کند" به چه معناست؟ چه پشتوانه ی فکری-فلسفی پشت حرف ایشان است؟ آیا به تنهایی به این نتیجه رسیدند یا از کسی کمک گرفته اند؟ موقع ارائه ی این نظر روزه بودند یا شکم شان پر بوده؟
ایشان ادامه می دهند:
«اگر قدرت دولت از مردم است مردم باید قدرت نمایی کنند.
اگر قدرت دولت از مردم نیست پس دولت باید قدرت نمایی کند.»
می شود در مورد این نوع استدلال توضیح دهند؟ معمولاً شیوه ی استدلال آن است که از یک سری فرضیات به یک حکم می رسند. اگر آن فرضیات بر قرار نباشد آن حکم هم بر قرار نیست. مثلا می نویسند: "اگر شخصه الف مرد باشد باید در 15 سالگی روزه بگیرد اما اگر شخصه الف مرد نباشد باید در 9 سالگی روزه بگیرد" اما استدلالی که جناب امید کردند در هر دو صورت به یک حکم می رسد که از نظر منطقی غلط است و در دسته ی مغالطه ها یا سفسطه های معروف جای دارد. مثال معروفی از این نوع سفسطه که دین داران برای اثبات خدا از آن استفاده می کنند آن برهانی است که از طریق دعا کردن به وجود خدا می رسند (چه دعا مستجاب شود و چه نشود به امر خداست!)
----
جناب نیستانی واقعاً کاریکاتورهای بخش "دموکراسی یعنی..." شما بی نظیر از کار در اومده! عالی است! منتظر ادامه ی اونها هم هستیم. پیروز باشید.

-- نوید ، Sep 10, 2008

چوپان سر ما را مي برد
گرگ تن ما را مي درد اين است سرنوشت گوسفند .

-- عطا ، Sep 10, 2008

كارتون هاي شما جنبه جهاني دارد و من با اون ها موافق نيستم. چون به هر حال شرايط ايران و عربستان و كره شمالي و پاكستان و ... با ايالات متحده و هلند و فرانسه و آلمان و... بسيار و گاهي بسيار بسيار متفاوت است. ونمي شود قدرت را در همه جا به يك شكل ديد. به نظرم شما داريد در آزادي زندگي مي كنيد و با استفاده از اون به خودش توهين مي كنيد. و اين يعني اينكه آزاد هستي. تو ايران هم بودي جرات داشتي اين ها رو بكشي؟

من فكر مي كنم اسم اين سري كارتون رو بگذار دموكراسي در كشورهاي توسعه نيافته يا به هر حال يك طوري اين اسم عام رو محدود بكن تا مشخص بشود كه همه جا به اين شكل نيست. و اگر هست كه همين الان برگرد ايران.

ممكن است حرف من سفسطه تهديد به نظر بيايد ولي از واقعيت آن چيزي نمي كاهد.
------------------------------------------
ممنون که تهدیدم نکردید. این کارتون ها هیچ حکمی صادر نمی کنند. قرار هم نیست که تکلیف مفهومی مثل دموکراسی یا آزادی یا وضعیت سیاسی کشور یا کشورهایی با یک یا چند کاریکاتور روشن شود. اگر بردشت شما از کاریکاتور این است با نگاه من فرق دارد. کار من نمی تواندآنطور که منظور شما بوده "جهانی" باشد چون پرورده منطقه خاصی از دنیا هستم و این پرورش در شکل گیری نگاه و کارم نقش داشته. منظور از توهین به "آزادی" را هم نفهمیدم اما اگر به ایشان توهینی شده پوزش می خواهم. در ضمن اگر آشنایی قبلی با کارهایم داشته باشید احتمالاً می دانید که حدود 16 سال مشابه همین کارها را در ایران کشیده ام.

-- ماني جاوبد ، Sep 10, 2008

SALAM AVAL INKE KASH DAR CHARKHE DAR BALA AKSE GORG RA MIZASHTI CHON HAMOON GHODRATE HAKEMAN IRAN RA NESHAN BEDE DOVOM IN KE AGHAY NAVID SHOMA CHEGONE BE VOJOODE KHODA PEY MIBARID SHOMA AGHAY OMID RA BE SAFSATE MOTAHAM KARDID LOTFAN AZ MARAME KHODETAN BENEVISID TA MA NIZ BEDANIM

-- sasan ، Sep 11, 2008

نوید عزیز اینجا صفحه ی کاریکاتور است.
در صفحه کاریکاتور که انتظار نداری بنده از فلسفه نیچه و هگل صحبت کنم؟!
در ضمن در صحبت بنده هیچ گونه تناقض منطقی وجود ندارد.
لطفا هرکسی تناقض منطقی میبيند به منم بگه کجاش؟

-- omid ، Sep 11, 2008

در ادامه نیز باید عرض کنم که آقا نوید فرق سفسطه و استدلال را نمیدانند.
طبق گفته شما داریم :
اگر P آنگاه Q
P= کسی قدرتمند است
Q= بايد قدرت نمایی کند
این گزاره فقط و فقط در صورت صحيح بودن P و غلط بودن Q از لحاظ منطقی دچار تناقض است و لاغیر.
از جملات بنده موارد زير استدلال میشود
1- مردم قدرتمند هستند و نه دولت آنگاه مردم قدرت نمايی می کنند
2- دولت قدرتمند است و نه مردم آنگاه دولت قدرت نمایی می کند

حالا یکی به من بگه کجای این حرف سفسطه است؟
در صورتی که شما مخالف حرف بنده هستید میتوانید بگویید که گزاره مبنای (اصل موضوعه ی) شما را قبول ندارم و در اینجا بحث فرق میکنه.
من فقط در جواب میتوانم بگویم که از زمان آدم و حوای عزیز تا به امروز قدرت همواره قدرتنمایی کرده است. حالا این مطابق اصول دموکراتیک و سوسیالیزم نیست به من ربطی ندارد.

-- omid ، Sep 11, 2008

من حرف های آقای امید را قبول دارم، اصولا قدرت تا در هر زمینه ای قدرت نمایی نکند که در آن زمینه قدرت شناخته نمی شود، چون اصلا قدرتی دیده نشده فقط شنیده شده....

-- امید (بغل دستی) ، Sep 11, 2008

مانای عزیز این کاریکاتور یه جورایی با مسخره ترین اصطلاح جهان (از نظر من) یعنی "دموکراسی اسلامی" ارتباط داره، فکر نکنم هدفت این بوده، ولی فکر کنم این اصطلاح قابلیت استفاده در این شوخی های تلخ تو رو داره....
ممنون از ایده های فکری زیبات (:

-- امید (بغل دستی) ، Sep 11, 2008

این چناب سهند یا مفهوم فاشیست رو نمی دونند یا فکر کردند بهترین روش دفاع کردن از چیزی چاقو کشیدن و کشتن مخالفها یا کسانیه که دلمون می خواد مخالف ببینمشون.

-- مژده ، Sep 12, 2008

ممكن است كه من در ديدگاه و نظرم اشتباه كرده باشم. به هر حال با ديدن اين كارتون و عنوان و موضوعش، اين به نظرم رسيد و گفتم. شاد باشي

-- ماني جاويد ، Sep 12, 2008

لازم مي دانم يك توضيح كوچك بدهم. و قبل از آن اينكه من مي دانم در ايران هم كارتون مي كشيدي؛ ولي اگر اوضاع فرقي ندارد چرا گريزان شدي؟ بگذريم! اصلن بحث من سر شخص شما نيست. بر سر عنوان و محتواي اين اثر هنري است. هيچ قصد توهين به شخص شما را نداشتم. اگر اينگونه از كامنتم برداشت شده عذر مي خواهم.
اشكالي كه من گرفتم اين بود كه مي توان اين كارتون را به طور كلي به دموكراسي و مردم سالاري منتسب دانست با عنوان:"دموكراسي يعني..." مشخص است كه اگر اينطور تعبير شود، توهين به شيوه اي است كه بيشرين آزادي ها اجتماعي را براي مردم فراهم مي آورد.

وگرنه جدا از اين تصور، كارتون شما به نظرم بسيار زيبا و پرمعناست
-------------------------------------------------
ممنونم. پیشتر توضیح داده بودم که کارتون ها تفسیر و ترجمان بصری عناوین نیستند. گرچه معتقدم حتی اگر این کار نقدی به سیستم دموکراسی بود - که نیست- باز توهینی به دموکراسی یا آزادی نبود که اساساً دموکراسی از نظر من یعنی همین: بیان نظریات مختلف، بی سلب حق دیگران

-- ماني جاويد ، Sep 12, 2008

ببخشید آقای نیستانی
میخواستم بدونم در حال حاظر شما در ایران هستید یا خارج از کشور؟

-- یوسف ، Sep 12, 2008

آقا شما با جای آقای نیستانی چی کار داری؟!

-- مهدی ، Sep 12, 2008

age tooy iran in tasavir ra bekeshi be jorme zediat ba khoda zediat ba eslam zediat ba rohanioon va chand chiz dige ehtemalan adam marhoom mishe

-- sasan ، Sep 12, 2008

We should notice the fact that:
Democracy is not the ideal solution for organization of society, it's the best known till now. And in fact it should be possible to come up with a better solution.
This is by considering it as:
equal rights for all.

-- siamak ، Sep 13, 2008

من با کامت امید درباره قدرت موافقم ولی باید عبارت معروف «قدرت باید پاسخگو باشد» را ترجمه کرد. دموکراسی یعنی قدرت از آن مردم. ولی در عین حال ابزار آن انتخابات و تقسیم قدرت به نسبت عده است حال معنی اش این نیست که هرکه زورش بیش زورش بیشتر. و معنی این نیست که هر کسی که رای آورد بقیه را بخورد!
در دموکراسی گاهی قضیه مزرعه حیوانات پیش می‌آید و به قول همان داستان «همه حیوانات باهم مساویند، اما برخی مساوی ترند!»
از این رو به نظرم همه دموکراسی‌ها همیشه در حال جنگیدن در راه رسیدن به دمکراسی هستند.

-- مهدی.غ ، Sep 13, 2008

JENABE AGHAY SIAMAK AZ NAZARE ZIBAY SHOMA SEPAS GOZARAM

-- sasan ، Sep 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)