رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸

اهدای جایزه به عبدالله مؤمنی و مجید توکلی

هم‌زمان با مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مستند «یک دنیا»، شب گذشته (چهارشنبه شب) جایزه حقوق بشری «هومو هومینی» سال ۲۰۰۹ در پراگ، پایتخت جمهوری چک، به آقایان عبدالله مومنی و مجید توکلی، دو فعال جنبش دانشجویی ایران و به شکل نمادین به جنبش دانشجویی ایران اهداء شد.

در مراسم اهدای این جایزه که در کلیسای تاریخی و مشهور «پراژزسکا کریژوواتکای پراگ» برپا شده بود، ابتدا مارک اسکوبودا مدیر بخش دموکراسی و حقوق بشر سازمان «پیپل این نید» به بیان هدف این سازمان از انتخاب این دو فعال دانشجویی ایرانی برای دریافت این جایزه پرداخت.


در ادامه مراسم آقای سیمون پانک مدیر سازمان غیردولتی «پیپل این نید» که خود در دوران دانشجویی از رهبران جنبش دانشجویی جمهوری چک بوده طی سخنان کوتاهی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کوشندگان راه دموکراسی و حقوق بشر در ایران به‌ویژه در ماه‌های اخیر حمایت و تقدیر کرد. ایشان افزود که اختصاص جایزه هومو هومینی به آقایان عبدالله مؤمنی و مجید توکلی به دلیل اهمیت فوق‌العاده جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز مردم ایران در جمهوری چک و به‌طور کلی افکارعمومی جهانیان است.

آن‌گاه سناتور «یارومیر شتیتنا» که اندکی پیش از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ مدتی در ایران به ‌سر برده و شاهد مبارزات مردم ایران در ۳۱ سال قبل برای دست‌یابی به دموکراسی بوده به تحسین تلاش‌های جنبش دانشجویی، جنبش زنان و سایر فعالان سیاسی و مدنی برای مبارزه با استبداد و دیکتاتوری در ایران پرداخت.


وی گفت: «من شخصا شاهد بودم که مردم در ۳۱ سال قبل چگونه شب‌ها بر روی بام‌ها الله‌اکبر می‌گفتند و روزها به خیابان‌ها می‌ریختند و علیه استبداد شاه شعار می‌دادند. به همین دلیل شاه خود شخصا سوار بر هلی‌کوپتر شد و این امواج خروشان مردم معترض را دید و کمی بعد ایران را برای همیشه ترک کرد اما حاکمان ایران با نادیده‌گرفتن معترضان هر روز سرکوب و خشونت را بیشتر می‌کنند و گویی نمی‌خواهند بخش اعظم مردم معترض ایران را ببیند.

سپس خانم گلناز اسفندیاری، روزنامه‌نگار ایرانی شاغل در رادیو اروپای آزاد به قرائت پیام خانواده آقای مجید توکلی پرداخت و آن‌گاه جایزه هومو هومینی توسط سناتور یارومیر شتیتنا به سراج‌الدین میردامادی روزنامه‌نگار ایرانی مقیم پاریس و از فعالان جنبش دانشجویی در سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۸ به نمایندگی از آقایان مؤمنی و توکلی تقدیم شد.


میردامادی پس از دریافت جایزه در سخنان کوتاهی به تشریح مبارزات مسالمت‌آمیز مردم ایران به‌ویژه فعالان جنبش دانشجویی برای تحقق دموکراسی و حقوق بشر در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی پرداخت و افزود: «مردم پس از تقلب بزرگ انتخاباتی و کودتای حاکمیت علیه منتخب واقعی ایشان، ابتدا فقط مطالبه رأی به تاراج رفته خود را کردند اما متأسفانه پاسخ حاکمیت بسیار خشن و سرکوب‌گرانه بود.

به همین دلیل در ادامه جنبش مطالبات عمده‌تری به خواسته‌های اولیه مردم افزوده شد. جنبش علی‌رغم فشارهای زیاد و کشتار و شکنجه و ارعاب از پیگیری خواسته‌های به‌حق خود دست برنداشته در نتیجه جنبش مردم ایران تا دستیابی به اهداف مشروع، مدنی و مسالمت‌آمیز خود همچنان زنده و پابرجا است.


پس از اهدای جوایز، مدیر سازمان «پیپیل این نید»، سناتور یارومیر شتیتنا، مارک اسکوبودا و مجری مراسم که یکی از هنرپیشگان مشهور سینمای جمهوری چک بود با به سر کردن روسری یاد مجید توکلی را زنده نگه داشتند و توطئه رسانه‌های جمهوری اسلامی برای تخریب شخصیت او را به سخره گرفتند.

در انتهای مراسم نیز «کامبیز توانا» تنبور نواخت و میترا حمدی به قرائت اشعار مولانا پرداخت. هم‌زمان نماهنگی توسط خانم هانه کولهانکووا و همکارش برای پاس‌داشت ندا آقا سلطان و سایر شهدای جنبش سبز به اجرا در آمد.


عکس‌ها از زمانه

لازم به ذکر است که هزینه‌های این جشنواره و مراسم اهدای جایزه هومو هومینی توسط دانشگاه اقتصاد پراگ پرداخت شده بود که در ابتدای مراسم رئیس این دانشگاه از فعالیت‌های آموزشی و حقوق بشری این دانشگاه در آسیا و افریقا گزارشی ارائه نمود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به امید آن روزی که آزادی بر فراز ایران سایه افکند.جای تاسفه که دولت فاشیست ایران زمین نمی تواند این همه درخشش آزاد مردان وآزاد زنان ایران را ببیند...

-- helen ، Mar 12, 2010 در ساعت 03:39 PM

درود بر ایندو مرد دلاور ایرانی که شجاعتشان درسیست تاریخی برای ایرانیان میهندوست.

-- اشک و خشم ، Mar 13, 2010 در ساعت 03:39 PM