تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتخابات افغانستان به دور دوم کشید

تبریک احمدی‌نژاد هم چاره‌ساز نشد (AFP)

پس از گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، اعلام شد سرنوشت این انتخابات در دور دوم مشخص می‌شود.

از ۲۹ مرداد که دور اول انتخابات در افغانستان برگزار شد، یک ماه طول کشید که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتایج نهایی را اعلام کند. ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ این کمیسیون اعلام کرد حامد کرزی با کسب ۵۴ درصد آرا، پیروز انتخابات است.

اما این پایان راه نبود. بعد از آن، نوبت به کمیسیون رسیدگی به شکایات رسید که به بررسی ادعاهای تقلب در این انتخابات بپردازد و این کمیسیون پس از یک ماه رسیدگی، دیروز اعلام کرد که با ابطال چند صد هزار رأی، آرای آقای کرزی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و در نتیجه، او و نزدیک‌ترین رقیبش عبدالله عبدالله باید در دور دوم به رقابت با یکدیگر بپردازد.

آقای کرزی، امروز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سناتور جان کری، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا، و کای آیده، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان شرکت کرد و ضمن پذیرش این موضوع، آن را «گامی به جلو» برای دموکراسی افغانستان خواند.

این در حالی است که یک ماه قبل پس از اعلام نتیجه انتخابات، محمود احمدی‌نژاد در پیامی، انتخاب مجدد آقای کرزی را به وی تبریک گفته بود. اما به نظر می‌رسد برای مشخص شدن رییس‌جمهور آینده افغانستان، باید تا برگزاری دور دوم انتخابات و اعلام نتایج آن (و احتمالاً رسیدگی به ادعاهای تقلب) هنوز چند هفته‌ای صبر کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شما ایرانی ها آدم های عجیبی هستید. همه چیز دنیا را به ایران نسبت میدهید و فکر می کنید ایران کانون تحولات همه جهان و مهترین کشور جهان است.
اگر جایزه صلح نوبل را به اوباما میدهند، بالافاصله آن را به ایران و تحولات آن نسبت می دهید و می گویید اوباما نباید این جایزه را نمی گرفت، برای اینکه به نقض حقوق بشر در ایران بی توجهی کرده است.
انتخابات افغانستان هم که به دور دوم می رود، پیش از هر تحلیل و هر نظری، یاد احمدی نژاد تبریک او می افتید.
این شرح (تبریک احمدی نژاد هم چاره ساز نشد) به نظر من بسیار کودکانه است. مگر قرار بود تبریک احمدی نژاد، مشکل انتخابات افغانستان را حل کند؟

-- منصور از هرات ، Oct 21, 2009

منصورجان این عنوان در حقیقت نوعی طعنه به شخص احمدی نژاد و ادعاهایش در وهله اول بوده و در سطح دوم به این طرز تفکر خود محور بینی که گفتی به حساب می آید.
امیدوارم انتخاب پرشوری در پش داشته باشید!

-- مشهدی ، Oct 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)