تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

روایت گاردین از فضای انتخاباتی ایران

گزارش تصویری گاردین از انتخابات ایران

انتخابات دهمین دوره ریاست جهوری ایران، این روزها به یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌های جهان تبدیل شده است. مناظره‌های چالشی و راه افتادن کارناوال‌های حامیان کاندیداها، انتخابات این دوره را بسیار حساس و متفاوت با دیگر انتخابات برگزار شده در ایران کرده است. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی تصویری، مروری بر فضای انتخابات ایران داشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تساوی حقوق زن و مرد از اصول ۱۲ گانه‌ دیانت بهايی است.
عبدالبهاء حدود یک قرن پیش گفت:
«تا مساوات تامّه بين ذکور‌(مردان) و اناث(زنان) در حقوق حاصل نشود عالم انسانی ترقيّات خارق العاده ننمايد . زنان يک رکن مهمّ از دو رکن عظيمند و اوّل مربّی و معلّم انسانی زيرا معلّم اطفال خردسال مادرانند. آنان تأسيس اخلاق کنند و اطفال را تربيت نمايند»
و باز در جای دیگر:
« از جمله تعاليم حضرت بهاءاللّه وحدت نساء (زنان) و رجال (مردان) است. که عالَم انسانی را دو بال است يک بال رجال و يک بال نساء تا دو بال متساوی نگردد مرغ پرواز ننمايد. اگر يک بال ضعيف باشد پرواز ممکن نيست . تا عالَم نساء متساوی با عالَم رجال در تحصيل فضائل وکمالات نشود فلاح و نجاح چنانکه بايد و شايد ممتنع و محال»

-- بدون نام ، Jun 10, 2009

امروز خاتمی و موسوی نماد وحدت ملی و
احمدی نژاد نماد تفرقه در جامعه است.

-- Mitra ، Jun 10, 2009

امروز خاتمی و موسوی نماد وحدت ملی و
احمدی نژاد نماد تفرقه در جامعه است.
امیدوارم رهبر محترم جناب آیت الله خامنه ای
به این نکته مهم توجه کنند و جلوی تقلب در روز
22 خرداد را بگیرند.

-- مهدی ، Jun 10, 2009

در پاسخ به اولین عکس در بالا: اتفاقاً زن و مرد با هم برابر نیستند و حقیقت مطلب در آن است که زنان بر مردان رجحان دارند!

امیدوارم این حمل بر فمینیست بودن اینجانب نشود چرا که به عنوان یک مرد، اصلاً اعتقادی به فمینیسم، آنهم به صورت برتری جویانه ی آن نداشته و ندارم و نخواهم داشت. منظور من از "رجحان بانوان بر آقایان" همانا جایگاه ویژه ای است که زنان در هر اجتماعی به عنوان موجودی "ظریف" (نه ضعیف!) و "زاینده ی آدم و آدمیت" دارند و به همین خاطر تا هنگامی که اکثریت مردان جامعه، خود به این واقعیت نرسیده و به آن ایمان نیاورند و از درون به آشتی با نوع زن و احترام گذاشتن قلبی و مهر ورزی پاک و بی آلایش به او نرسند، وضعیت نابرابری میان زنان و مردان به همین منوالی خواهد بود که می بینیم.

در فرهنگ کهن و راستین بیشتر جوامع در دوران باستان، به ویژه در ایران زمین مقدس، زن با خورشید و حتی با خدای یگانه برابر بوده است و مورد پرستش مردان. (رجوع شود به اصطلاح "خورشید خانم" که هنوز هم در بیشتر زبانهای محلی ایران رایج است یا مثل معروف "خدا یکی، زن یکی!" که بعضی از مردان ایرانی در ازدواج به آن معتقد بوده و هستند.)

البته اغراق در این امر، به احتمال بسیار زیاد به ابتذال در پایان دوران مادرسالاری انجامیده
همانگونه که دوران پدرسالاری نیز هزاران سال است به وضعیتی مشابه دچار است.

به یاری حضرت حق، اینک که افراد بیشتری از ابنای بشر به آگاهی و سواد و معلومات اجتماعی و تاریخی رسیده اند و در خیلی از جوامع تعداد زنان باسواد و شاغل و زحمتکش و حتی در رأس امور از مردان نیز بیشتر است، و یک دوره ی کوتاه شبه-زنسالاری نیز در جوامع آزاد غربی طی شده و این دو جنس انسانی از فراز و نشیبهایی نسبتاً سخت گذر کرده اند، این امید هست که مردان از جایگاه و ارزش واقعی زنان آگاه شده و راه را برای آزادی و رشد راستین آنان باز کنند. بله، متاسفانه این امر بیشتر به دست مردان است که صورت پذیر خواهد شد اگر که قلباً به این نتیجه برسند و دست از خودخواهی و کوته فکری ها و رفتار کودکانه ی خود بردارند و زنان هم بتوانند دوباره احترام و ارزش از دست رفته ی خود را به دست آورند.

به امید چنان روزی و جامعه ای سالم ...

-- اهل حق ، Jun 10, 2009

اقبال مردم به انتخابات در اين دوره جداي از تلاش بخش دگرخواه و دموکراسي طلب جامعه براي جلوگيري از تکرار فاجعه‌ي احمدي‌نژاد، نماي زيبايي را به چشم‌ها آورد و آن ظرفيت دموکراسي اين جامعه است. در اين روزها در خيابان‌هاي شهر مي‌بيني که مردم و جوانان به حمايت از کانديداي نزديک به انديشه‌هاي خود مي‌پردازد بي آن که متعرض گروه رقيب شود (به استثناي بسيار افراد کمي که از ظاهرشان پيداست وابسته به توده مردم نيستند و از مراکز قدرت پشتيباني مي‌شوند و البته حامي احمدي‌نژادند). در اين روزها بچه‌هاي ايران بسيار هم هواي يکديگر را دارند و دختر و پسر چه قدر با احترام و دوستي به هم لبخند مي‌زنند و براي هم دست دوستي تکان مي‌دهند. به گمان من جامعه‌ي تشنه‌ي دموکراسي ايران، ظرفيت کافي براي دموکراسي دارد.
روزي بادا که شهامت يابد و اين ظرفيت را به شکل کامل خواستار شود

-- نيما ، Jun 10, 2009

زمان تاغوت رحمت الله علیه یک انگشت به کسی حواله می دادند. در نظام مقدس اسلامی هر چهار تا را! (عکس 3)

-- الهه ، Jun 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)