تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بازگشت کاسترو

رستاخیز فیدل (AFP)

بالاخره تصویر فیدل کاسترو پس از ۵ ماه از تلویزیون کوبا پخش شد تا شایعه‌ی مرگ او بی‌ اثر شود. در تصاویری که از تلویزیون کوبا پخش شد، فیدل در کنار برادرش، رائول کاسترو و هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا دیده شد.
کاسترو که از سال ۱۹۵۹ رهبر کوبا بود، اوایل سال ۲۰۰۸، پس از یک عمل جراحی سخت، از قدرت کناره گیری کرد. هرچند برخی اعتقاد دارند که فیدل به‌واسطه‌ی برادرش، رائول هنوز قدرت اول کوباست.

نکته‌ی جالب در ویدیوی پخش شده از فیدل کاسترو، آرم شرکت آدیداس بر لباس اوست. کاسترو که طی حدود ۵ دهه، یکی از مخالفان اصلی آمریکا و سیستم سرمایه‌داری و کارتل‌های اقتصادی بوده، خود لباس یکی از همین شرکت‌ها را به تن کرده است. اگرچه پیش از این نیز او در فیلمِ «فرمانده» ساخته‌ی الیور استون، در حالی‌که کفش شرکت نایک را به پا داشت، رو به دوربین علیه اقتصاد سرمایه‌داری حرف می‌زد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس هرکس کفش نایک پوشید حق ندارد علیه اقتصاد سرمایه داری حرف بزند؟ این پرت و پلاها چیه آخه می نویسید؟

-- Qolang ، Jun 18, 2008

باز هم فایده ندارد. هیچ چیز بیرون از به قول شما "سیستم سرمایه داری" و "کارتل های اقتصادی" نیست. اتومبیلی که قیدل سوار می شود و دوربینی که مصاحبه او را ضبط می کند هم محصول "شرکت" ها هستند. با این منطق هیچ کس نباید از هیچ چی انتقاد کند. من هم نباید از گوگل استفاده کنم چون به سرمایه داری انتقاد دارم! آخه تو خود انصاف می کن اینکه فیدل گرمکن آدیداس پوشیده هم شد نکته سنجی؟

-- Qolang ، Jun 18, 2008

اصرارتان را بر نوشتن زیرنویس های پرت و نامربوط در زیر عکس ها نمی فهمم. چندبار خواستم در مواردی این را بنویسم، این بار دیگر پای این شاهکارتان نوشتم. آبرو و اعتباری برای خودتان نگه دارید.

-- بدون نام ، Jun 19, 2008

نه، لازمه که اشاره بشه تا بریم تو این خماری ، که بابا یه جای کار لنگه. یعنی یا سرمایه داری اونی نیست که برادر فیدل می گه یا اونایی که شعار مرگش رو می دن خیلی نباید منتظر مرگش باشن، حداقل نه فعلن(چون اگه نباشه، خیلی از امکانات مورد استفاده ی همین دشمنانش از بین می ره. در ضمن به شیوه ی لنینی و اسلامی با این تکه ی آخر این گونه برخورد نکنید که: ما ازشون کار می کشیم و آخرش هم کافه شون رو به هم می ریزیم.)
خوب این رو هم درنظر بگیرید که نایک و آدیداس این روز ها نماد لوکس گرایی و مد هستند (علاوه بر کیفیت قبلا معروف شان) و
این برای آدم پر ادعایی مثل آقای کاسترو که مقتدا و امام عدالت طلبی ی ما در جوانی بوده، خیلی فرق داره تا برای من و توی یه لا قبا.
هماهنگی پندار، گفتار، کردار شاخصی است که می تونه آدم رو جاودان کنه: نمونه: گاندی، تولستوی، .... (فارغ از درستی یا نا درستی ی باورهایشان). این هماهنگی گمشده ی همه ی اهل "اخلاق در عمل " است.
بازم حرف هست ولی این جا

-- امید ، Jun 20, 2008

(این کامنت رو لطفن اضافه کنید به کامنتی که در سطر آخر از هماهنگی ی پندار و گفتار و کردار و از تولستوی و ... اسم برده بود.)

در ضمن، در همین اروپای سرمایه داری، جنبش هایی به نام "لباس تمیز" و "غذای تمیز" راه افتاده که مثلن لباس نایک رو نمی پوشه، غذایی رو که استثمار علنی توش دخیل باشه نمی خوره. واین طبعا از آدم مدعی ای همچون جناب فیدل کاسترو بیشتر انتظار می ره که در این راه پیشگام باشه.

-- بدون نام ، Jun 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)