رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ آذر ۱۳۸۹
رضا خندان:‌

«ستوده با گروه‌‌های تروریستی ارتباط نداشت»

رضا خندان همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران می‌گوید که وی «هیچ‌گاه با گروه‌های تروریستی در ارتباط نبوده و چنین اتهامی نیز در پرونده‌اش وجود ندارد.»

رضا خندان در گفت‌وگو با تارنمای کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران افزود: «مطمئنم که قاضی پرونده و دادستان نیز که کیفرخواست خانم ستوده را صادر کردند از اظهار نظرهای (محمدجواد)لاریجانی خیلی تعجب می‌کنند.»


لاریجانی، ستوده را به «ارتباط با گروه‌های تروریستی» متهم کرده است

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران روز گذشته در حاشیه «همايش بررسی حقوق بشر در دوران معاصر» به خبرنگاران گفت که نسرين ستوده به‌خاطر «تبليغات عليه اسلام و نظام» و همچنين «تماس با گروه‌های تروريستی» بازداشت شده است.

به گفته دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه، نسرين ستوده به‌عنوان وکيل مورد پيگيرد قضايی قرار نگرفته است. وی در توضيح اتهام اين وکيل دادگستری گفت: «بايد توجه داشت زمانی که فردی وکيل يک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اين‌که از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند. اين را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گويند.»

رضا خندان: وضعیت روحی نسرین ستوده خوب نیست و به سختی حرف می‌زند

اما همسر نسرین ستوده می‌گوید که در پرونده وی تنها دو اتهام «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و مصاحبه با رسانه های خارج از کشور» مطرح است.

رضا خندان همچنین خبر داده که نسرین ستوده روز ١٦ دی به اتهام «رعایت نکردن حجاب» محاکمه می‌شود.

وی افزود: «دو سال پیش خانم ستوده برای کمیته حقوق بشر ایتالیا که از آن‌ها جایزه گرفته بود، برای تشکر از اعطای جایزه‌اش، فیلمی را از همین جا ضبط کرد و فرستاد که در آن فیلم روسری به سر نداشته است. این فیلم البته در ایران پخش نشد. حالا برای این اتهام جدید ۱۶ دی ماه محاکمه می‌شود.»

رضا خندان در بحش دیگری از این مصاحبه گفت که وضعیت روحی نسرین ستوده «خوب نیست» و «به سختی حرف می‌زند.»

نسرين ستوده که عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را در ایران بر عهده دارد، ۱۳ شهريور ٨٩ پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوين زندانی است.

وی از ۱۴ آذرماه جاری برای بار دوم دست به اعتصاب غذای خشک زده است. «لغو کليه احکام ناعادلانه‌ پس از انتخابات»، خواسته اصلی نسرين ستوده برای پايان دادن به اين اعتصاب غذا اعلام شده است.

رضا خندان همچنین روز یکشنبه ٢١ آذر در گفت‌وگو با وب‌سايت تغيير برای برابری هشدار داد که مسئوليت سلامت روحی و جسمی همسرش با قوه قضائيه است.

وی گفت همسرش هيچ عمل مجرمانه‌ای را مرتکب نشده است و صحبت‌های ايشان با رسانه‌ها نيز در نهايت ادب، متانت و ملاحظات حقوقی بوده است.

١٠ مهرماه ٨٩، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل به همراه سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، کميسيون بين‌المللی قضات، فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر، ليگ ايرانی دفاع ازحقوق بشر، اتحاديه بين‌المللی وکلا، سازمان جهانی عليه شکنجه و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به ادامه بازداشت بدون اتهام و يا محاکمه نسرين ستوده در ايران اعتراض کرده بودند. آن‌ها خواستار آزادی سريع و بی‌قيد و شرط نسرين ستوده شدند.

Share/Save/Bookmark