رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آبان ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

شکست «بی‌سابقه» دموکرات‌ها
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بازگشت راست‌گرایان در آمریكا» در مورد نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و اقبال مردم چندین کشور به راست‌گرایان است.

در ابتدای این سرمقاله می‌خوانیم: «پیش‌روی‌های دو دهه‌ای چپ‌گرایان جهان در حال متوقف شدن است. در دهه‌های ١٩٩٠ و ٢٠٠٠، احزاب چپ‌گرای اروپایی، حزب دموكرات آمریكا و سوسیالیست‌های آمریكای لاتین تقریباً به صورت هم‌زمان مناصب اجرایی و تقنینی كشورهای خود را اشغال كرده بودند و جورج بوش، آنگلا مركل و نیكلا ساركوزی در تنگنای فشار چپ‌گرایان بودند. حتی ولادیمیر پوتین كه با شعارهای اصلاحی در روسیه به قدرت رسیده بود، حفظ انحصارات دولتی را به آزادی اقتصادی ترجیح می‌داد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «گویی سال ٢٠١٠ سال چرخش این روند است. در این سال محافظه‌كاران انگلیسی پس از ١٣ سال به قدرت بازگشتند. راست‌گرایان مجارستان، هلند و سوئد (كه سرزمین سوسیال دموكرات‌ها است) بر رقیبان چپ‌گرا فائق آمدند و سرانجام در آمریكا كه دموكرات‌ها دو سالی بیشتر نیست كه كرسی ریاست‌جمهوری را به كف آورده‌اند، دیروز از رقیبان راست‌گرا (حزب جمهوری‌خواه و حزب چای) شكست خوردند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «این چرخش‌های تقریباً همزمان، دلایلی مشابه دارند كه مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد ختم می‌شود. در اروپا، كاهش رشد اقتصادی و افزایش بیكاری، توجهات را به سوی مهاجران جلب كرده كه نوعاً رقیب كارگران بومی به شمار می‌روند. احزاب راست‌گرا با تمركز بر این موضوع و اتخاذ مواضع ضد مهاجران، به پیروزی رسیدند. اما در آمریكا موضوع قدری متفاوت است و بیش‌تر معطوف به تفاوت روش‌های اقتصادی و تا حدودی مسائل سیاست خارجی است.»

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد ادامه داده است: «اوباما با بسته‌های تشویقی و معافیت‌ برای بنگاه‌های ورشكسته كار خود را آغاز كرد. با این كار، هزینه‌های دولت را افزایش داد و بنگاه‌های ناكارآمد را از اصلاح روش‌های اقتصادی دور و به راه‌حل‌های آسان (یارانه دولتی) نزدیک كرد. این روش، امكان خروج قطعی اقتصاد از ركود را ضعیف كرد و جمهوری‌خواهان فرصت یافتند تا با نقد این برنامه‌ها، در مجلس نمایندگان به اكثریت دست یابند و شمار نمایندگان خود را در سنا افزایش دهند. در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریكا معمولاً احتمال شكست حزب حامی رئیس‌جمهور زیاد است اما شدت شكست حزب اوباما در این انتخابات در ٦٠ سال گذشته سابقه نداشته است و از این جهت می‌توان گفت باراک اوباما با همان شدتی كه از عرف اقتصادی آمریكا فاصله گرفت با همان شدت نیز از محبوبیت خود و حزب دموكرات كاست.»

متن کامل سرمقاله

ایستادگی در برابر آمریکا
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «كلید واشنگتن در تهران است» در مورد اشغال سفارت آمریکا در سال ١٣٥٨ و پیامدهای آن است.

در این سرمقاله آمده است: «١٣ آبان ١٣٥٨ گروهی از دانشجویان پیرو خط امام كه در خیابان در حال شعار دادن و رفتن به سمت دانشگاه تهران بودند، هنگامی كه جلوی در اصلی سفارت آمریكا رسیدند، مسیر خود را تغییر دادند و سفارت آمریكا را تسخیر كردند. این حركت، نخست ایران را و سپس دنیا را تكان داد تا همگان بدانند انقلاب اسلامی چیزی بیش‌تر از سقوط نظام سلطنتی در ایران را مطالبه می‌كند و خواهان برقراری عدالت و برابری جهانی و حذف خوی استكباری و خصلت ابلیسی ابرقدرت‌های شرق و غرب است.»

این سرمقاله افزوده: «اگرچه سیاست‌مداران آمریكایی ١٠ روز پس از این حادثه با تصویب قطعنامه‌ای در كنگره به بلوكه كردن اموال ایران و تحریم اقتصادی روی آوردند ولی هرگز نتوانستند خود را بازسازی كنند. مخصوصاً وقتی دسته دسته اوراق سازمان سیا در تهران منتشر شد، جهان مات‌و‌مبهوت ماند زیرا اطلاعات اسناد سیا در تهران بسی بیش‌تر و فراتر از ایران را در برمی‌گرفت و عملاً نبض فرماندهی سیا در منطقه قطع شده بود.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «هزینه هیمنه فرو ریخته آمریكا را باید كشورهای ضعیف بدهند تا آمریكائیان بتوانند همچنان به دنیا فخر غرور نداشته خود را بفروشند. از این جهت است كه ایستادگی در برابر امپریالیستی چون آمریكا برای همه كشورهای مستقل دنیا حاوی پیام دیگری بوده و هست و این چنین است كه ایران خود یک تنه توانسته سهم قابل توجهی در معادلات منطقه را به واسطه همین استقلالی كه از رهگذر انقلاب دوم (١٣ آبان) به‌وجود آمد، از آن خود سازد.»

سرمقاله افزوده است: «حضوری آن‌چنان موثر و فراگیر و دقیق كه بدون ایران و بدون خواست این كشور، بسیاری از معادلات منطقه، بی‌فرجام یا بدسرانجام خواهد شد. اما آمریكائیان گویی حافظه تاریخی ندارند و نمی‌دانند لااقل با ملت ایران نمی‌توانند از موضع قدرقدرتی به مكالمه بپردازند و به همین دلیل مدام روش‌های پوسیده را آزمایش می‌كنند و شكست می‌خورند. روزی كه این روش تغییر كند، آمریكا نیز تغییر خواهد كرد، آن وقت باب مكالمه گشوده خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «روابط ایران و هند و سفر اوباما»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «شوک به جامعه بدون پاسخ‌گویی»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «راز قوت دین در آمریكا و ضعف دین درفرانسه»

Share/Save/Bookmark