رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مهر ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

هزینه ٨٢٦ هزار تومانی
سرمقاله امروز مردم سالاری با عنوان «آماری برای تأمل» در مورد آماری است که روز گذشته هزینه متوسط خانواده‌های شهری را در ایران ٨٢٦ هزار تومان اعلام کرده است.

مردم سالاری در ابتدای این سرمقاله به اصل موضوع پرداخته: «مرکز آمار ایران روز گذشته اعلام کرد که متوسط هزینه یک خانوار چهارنفره در سال گذشته، حدود ٨٢٦ هزار تومان درماه بوده است. این آمار در شرایطی اعلام می‌شود که حداقل حقوق کارگران و کارمندان در سال گذشته بسیار کمتر از این میزان بوده است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «اگر این آمار برای سال جاری اعلام شود، حتی با در نظر گرفتن تورم تک‌رقمی اعلام شده توسط بانک مرکزی، بازهم بیش از آن ٨٢٦ هزار تومان خواهد بود. متوسط هزینه یک خانوار چهارنفره در سال گذشته در شرایطی اعلام شده که دولت‌مردان از اعلام خط فقر طفره می‌روند اما به راستی اگر هزینه متوسط یک خانوار در ماه، ٨٢٦ هزار تومان بوده، خط فقر چه میزان خواهد بود؟»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «اگر تورم را هم تک‌رقمی در نظر بگیریم، افزایش قیمت‌ها را انکار کنیم و بدون توجه به افزایش روزافزون اجاره مسکن، رکود مسکن را به عنوان عاملی برای عدم افزایش قیمت مسکن درحد اجاره در نظر نگیریم، بازهم نمی‌توانیم چشم خود را روی این آمار ببندیم؛ آماری که قطعاً در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود.»

نویسنده سرمقاله مردم سالاری ادامه داده است: «دولت‌مردانی که هدف خود را استقرار عدالت درجامعه عنوان کرده‌اند، تا چه حد به این آمار توجه دارند و برای کاهش شکاف طبقاتی چه کرده‌اند؟ بهتر است دولت‌مردان به عواملی که موجبات افزایش میانگین هزینه‌های خانوار را فراهم آورده، توجه دقیق‌تری داشته باشند تا اگر کسی از مشکلات زندگی و معیشت مردم سخن گفت، محکوم به سیاه‌نمایی و شبهه‌افکنی نشود. میانگین ٨٢٦ هزار تومان هزینه ماهانه برای هر خانوار چهار نفره ایرانی، آن هم در سال گذشته، آماری نیست که بتوان با بی‌تفاوتی از کنار آن عبور کرد.»

متن کامل سرمقاله

چاوز میانجیگری می‌کند؟
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «چاوز و اس ٣٠٠ روسی» در مورد واگذار نشدن سامانه دفاع ضدموشکی اس ٣٠٠ روسی به ایران و احتمال میانجیگری رئیس‌جمهور ونزوئلا بین ایران و روسیه است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «پس ازسفر هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به روسیه در روز شنبه ٢٤ مهر ماه و انعقاد قرار داد همکاری‌های جدید در امور انرژی هسته‌ای و خرید ادوات نظامی، رسانه‌های روسی از احتمال فروش سامانه دفاع ضدموشکی اس ٣٠٠ به ونزوئلا خبر دادند.»

این سرمقاله افزوده: «ایگور کوروتچنکو، مدیرمرکزمطالعات تجارت جهانی اسلحه به خبرگزاری ریانووستی گفت که سیستم‌های موشکی پدافند هوایی اس ٣٠٠ که قرار بود به ایران تحویل داده شود، ممکن است به ونزوئلا واگذار گردد.»

در ادامه سرمقاله آرمان آمده است: «روس‌ها که از اعلام خبر درخواست ایران برای پرداخت غرامت بابت بدعهدی‌شان حسابی برآشفته‌اند، با اعلام این خبر می‌خواهند نشان دهند هنوز اعتبار جهانی آن‌ها زیر سئوال نرفته و برای فروش سلاح‌های خود مشتری دارند. اما جالب است که او (ایگور کوروتچنکو) به‌صورت ناشیانه در ادامه سخنان خود گفته است: اکنون مسأله پیدا کردن خریدار برای پنج گردان اس ٣٠٠ به ارزش ٨٠٠ میلیون دلار که توسط ایران سفارش داده شده بود، در دستور کار قرار دارد و ممکن است ونزوئلا چنین خریداری باشد. بیان این مطلب یعنی آنکه روسیه برخلاف آنچه وانمود می‌کند، خریداران زیادی برای موشک‌های پدافندی خود ندارد.»

سرمقاله افزوده است: «رئیس‌جمهور ونزوئلا بامداد فردا به ایران می‌آید که این سفر بلافاصله پس از سفر چاوز به روسیه صورت می‌گیرد. در این زمینه سوال اساسی مطرح می‌شود که آیا چاوز در قرارداد فروش موشک‌های اس ٣٠٠ روسی واسطه می‌شود؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «ما روی زمین گیر افتاده‌ایم»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا ارز دونرخی می‌شود؟»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «جداسازی نهاد آماری از نهاد اجرایی»

Share/Save/Bookmark