رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ مهر ۱۳۸۹

«هدفمندی يارانه‌ها جراحی و خون‌ريزی دارد»

آيت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه گفت اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها يک حالت جراحی و خونريزی دارد که بايد تلاش شود آثار آن به حداقل برسد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، دبير شورای نگهبان در نماز جمعه امروز تهران در مورد اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: «من از دولتی‌ها خواهش می‌کنم خودشان کاری نکنند که مردم ناراضی شوند.»


جنتی افزود: «اخيرأ شنيده‌ام و از شهرهای ديگر به من گفته‌اند که قيمت برق را تا دو و سه و حتا چهار برابر بالا برده‌اند!»

وی اظهار داشت که در اين رابطه با وزير نيرو تماس گرفته اما جواب روشنی دريافت نکرده است.

جنتی: گفته‌اند که قيمت برق را تا دو و سه و حتا چهار برابر بالا برده‌اند!

خطيب نماز جمعه تأکيد کرد: «من به آن‌ها می‌گويم اين کارها را نکنيد و در واقع اقدامی انجام دهيد که مردم قانع شوند و نارضايتی به دنبال نداشته باشد.»

چهار روز پيش، محمد بهزاد معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی اعلام کرد دولت افزايش قيمت برق را تصويب کرده است.


وی افزود: «مردم نبايد نگران اجرای اين قانون باشند، چراکه با اندکی مديريت در مصارف خود می توانند از صندوق هدفمندی يارانه‌ها سهم بيشتری داشته باشند.»

سه روز پيش نيز مجيد نامجو، وزير نيرو گفت: «ما طرحی را به دولت ارائه داده‌ايم که بر اساس آن تعرفه برق تجاری و همچنين سه دهک بالای جامعه بايد ۸۳۲ ريال به ازای هر کيلوات ساعت افزايش يابد.»

برخی اين گرانی را به دليل در پيش بودن اجرای هدفمندسازی يارانه‌ها می‌دانند اما وزير نيرو می‌گويد: «چه يارانه‌ها هدفمند شود چه نشود اين طرح به اجرا در می‌آيد. به اين ترتيب قيمت برق آزاد ۸۳۲ ريال در هر کيلووات تعيين شده است.

وزير نيرو تيرماه گذشته نيز از افزايش ۳۰ درصدی قيمت برق بخش تجاری کشور خبر داد و اعلام کرد تعرفه جديد برق از ۱۵ تيرماه جاری اعمال می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران در شهريورماه گذشته علت افزايش بهای برق مصرفی برخی مشترکان را قانون پلکانی پرداخت بهای برق مصرفی دانست و گفت: «اين قانون پيش‌تر هم بوده، تصويب شده، اعلام هم شده است و در برخی جاها پشت قبض‌ها نوشته شده که قيمت‌ها پلکانی است.»

با اعلام اين‌که طرح هدفمند کردن يارانه‌ها از آغاز ماه آينده به اجرا گذاشته خواهد شد، گرانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی روز‌به روز افزايش می‌يابد.

مقامات ايران در روزهای اخير نگرانی خود را از «اختلال در روند هدفمند کردن يارانه‌ها» اعلام کرده و گفته‌اند با «فتنه‌گران اقتصادی» مقابله خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark