رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ مهر ۱۳۸۹

حکم سنگين برای حسين درخشان

حکم دادگاه حسين درخشان، وبلاگ نويس زندانی امروز به وی ابلاغ شد. بنا بر اين حکم وی به ۱۹ سال و نيم حبس تعزيری محکوم شده است.

تارنمای کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به نقل از سايت مشرق نوشت: «اين حکم امروز از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی صادر شد.»


بر اساس اين گزارش حسين درخشان به جرم «همکاری با دولت‌های متخاصم، تبليغ عليه نظام اسلامی، تبليغ به نفع گروهک‌های ضد انقلاب، توهين به مقدسات و راه‌اندازی و مديريت سايت‌های مبتذل و مستهجن، به ۱۹ سال و نيم حبس تعزيری، پنج سال محروميت از عضويت در احزاب و فعاليت در رسانه‌ها و بازگرداندن وجوه اخذشده به مبلغ ۳۰ هزار و ۷۵۰ يورو، دو هزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگليس محکوم شد.»

در اين گزارش آمده است «حسين درخشان يا مهدوی وکيل وی می‌توانند به حکم صادره اعتراض کنند تا در دادگاه تجديدنظر مورد بررسی قرار گيرد.»

خانواده حسين درخشان از اين حکم سنگين در شوک به سر می‌برد

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در تارنمای خود نوشته «يک منبع نزديک به خانواده درخشان» به اين کمپين گفته است که نه خانواده و نه وکيل حسين درخشان در مورد صدور حکم، خبری نداشته و اين خبر را در وب‌سايت‌ها خوانده‌اند.

در همين حال يکی از نزديکان خانواده حسين درخشان به اين کمپين اعلام کرده است که اين حکم صحت دارد و خانواده از حکم ياد شده در شوک به سر می‌برد.

روز ۲۹ شهريورماه گذشته برخی گزارش‌ها از حکم اعدام برای حسين درخشان توسط دادستانی تهران خبر داده و نوشته بودند قاضی هنوز حکمی صادر نکرده است.

حسين درخشان در مهر ماه سال ۱۳۸۷ پس از بازگشت به ايران بازداشت شد.

وی افزون بر تابعيت ايران، شهروند کانادا نيز به شمار می‌رود و در مدت اقامت خود در خارج از ايران به اسرائيل نيز سفر کرده بود که گفته می‌شود، از جمله اتهام‌های وی «ارتباط با اسرائيل» است.

حسين درخشان در خارج از ايران ابتدا از زمره مخالفان دولت ايران بود اما به‌تدريج در وبلاگ خود به دفاع از دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت.

از هنگام بازداشت اين وبلاگ‌نويس اطلاعات اندکی در باره وضعيت وی و نيز محل نگهداریش منتشر شده است.

در اواخر سال گذشته عذری کيارش‌‌پور، مادر حسين درخشان نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران نوشت و در آن خواستار رسيدگی به وضعيت پسرش در زندان شد.

در اوايل سال گذشته نيز محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران از طريق رئيس وقت دفتر خود از سعيد مرتضوی، دادستان وقت تهران،‌ خواسته بود، حسين درخشان از «کليه آزادی‌ها و حقوق قانونی برای دفاع از اتهامات» وارد شده به خود بهره‌مند شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کاش منی که رگ هایم از جوشش خون پاک حلالزادگی در حال انفجار است، کمی از شرف و وجدان سارا شورد را داشتم و برای اثبات هویت جمعی ام به ایران قدم رنجه می فرمودم!

امیر رضا نیکو

-- بدون نام ، Sep 28, 2010 در ساعت 02:36 PM

قضات محترم ما يا حساب بلد نيستند، يا تا بحال زندان نبوده اند و در آمد ِ ما را با درآمد ِ خوشان اشتباه مي گيرند و در ضمن، گويا تا حال خودشان شلاق نخورده اند.

برا ي يك دختر غير مسلح و بي پشت و پناه ِ مدافع حقوق بشر 500-600 مليون تومان وثيقه فقط براي اجازه مرخصي از زندان، ان هم بعد از ماه ها انفرادي غير قانوني ( كدام قانون؟؟ لابد مال خودشان !!! پس فقط بگوئيم غير بشري ) تعيين مي كنند. پشت سرش بلافاصله براي او حكم مي دهند :: 6 سال زندان در تبعيد با 74 و سه چهارم ضربه شلاق ( با همين دقت الهي)‌ كه مي خواهند ( با دعاي هر شب شان به درگاه خدا) كه طرف مجبور به فرار از كشور شود و با يك تير ان ها سه نشان زده باشند ، هم ماه ها ازار در انفرادي براي ان قرباني كه ساديسم سپاهيان و مسئولان حكومت و قاضي محترم ارام بگيرد ، هم راحت شدن ِ بي درد سر از دست يك مبارز حقوق انساني و ازادي خواه كه اجبارا به خارج از ايران گريخته و بي اثر شده ، و هم به جيب زدن 500-600 مليون تومان كه هست و نيست پدر و مادر و خانواده قرباني بوده ، و ان ها را اخر عمرشان بيچاره و سرگردان و اواره كوچه و خيابان كردن .
واقعا بد معامله اي نيست، ما هم دور از جان ِ شما عده اي خر در كشور نفت خيزي در خاور ميانه گير بياوريم و برويم يك جمهوري اسلامي تاسيس كنيم.

در مورد اقاي درخشان ، به اين بدبخت كه براي خودشان كار مي كرد هم حالا پشت كرده اند و تقاص مي گيرند. حالا چرا 19 و نيم سال زندان ( باز با اين ترازوي دقيق الهي و اسلامي ) ، خوب قاضي غزيز، تو كه مي گغفتي ،‌يك باره به 3 هزار و 4 صد و 57 سال و ا2 روز و 14 ساعت (‌دقيقا تا ساعت 2 بعد از ظهر ) محكوم به حبس اش مي كردي كه طرف فكر نكند او را دست كم گرفته اي.

-- قاضي بلخ ، Sep 28, 2010 در ساعت 02:36 PM

نگران نباشید. این ها همه مقدمه چینی هستند که وقتی ایشون رو دوباره به خارج روانه می کنند، ایرونی های خارج تحویلش بگیرند.
......

-- آرمان ، Sep 29, 2010 در ساعت 02:36 PM

اخر اشتباه حسین درخشان که خودش را عقل کل می دانست این بود که باید بجای کانادا که عرضه دفاع از هیچ شهروندش را نداشته است ، باید تبعه امریکا و یا اسرائيل می شد . انوقت بهش دست نمی زدند وبا سلام و صلوات هم پس می فرستادنش.
من ادم خود خواه تر از درخشان ندیدم ، اخر در داخل کشور هم هیچ کسی از مقامات از احمدی نژاد حمایت نمی کند و همه با هم ضد هستند . انوقت کسی از خارج بره بگه من طرفدار شما هستم حتما بهش شک می کنن.
امیدواریم که حکم ایشان بدلیل نداشتن وکیل هر چه زودتر نقض شود و دادگاه عادلانه ای برای وی تشکیل شود.

-- سعید سلطانپور ، Sep 29, 2010 در ساعت 02:36 PM

Arman dirooz arteshi v mojahed bood, emrooz hossein derakhshan, farda mano to
rafsanjani ham tazeh hast !

-- بدون نام ، Sep 29, 2010 در ساعت 02:36 PM