رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ شهریور ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

زوایای پنهان هدفمندکردن یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «ناهماهنگی برای هدفمندکردن یارانه‌ها» در مورد اخبار ضد و نقیض چگونگی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «روز گذشته سخنگوی طرح تحول اقتصادی با اعلام خبر تأخیر دربرداشت از مبالغ واریزی یارانه‌های نقدی مردم، پرده از ناهماهنگی جدیدی از اجرای طرحی برداشت که دولت‌مردان از آن به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی کشور نام می‌برند.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «به عقیده کارشناسان، بزرگ‌ترین نقطه قوت اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌های نقدی و تأمین مالی مردم قبل از شروع اجرای طرح عنوان شده است. این موضوع بدان معنی است که خیل کثیر مردم دارای درآمد متوسط و پائین، توانایی تحمل افزایش قیمت‌ها بعد از حذف یا کم رنگ شدن یارانه‌های کالاهای مصرفی خویش را ندارند و وظیفه اجرا کنندگان این طرح بایستی تأمین مابه‌التقاوت حذف یارانه‌ها قبل از هجمه گرانی‌ها باشد.»

نویسنده سرمقاله مردم سالاری افزوده است: «روز گذشته علاوه بر اطلاعیه کارگروه تحولات اقتصادی و اظهارات دکتر فرزین، سخنگوی این کارگروه مبنی بر عدم برداشت یارانه‌های نقدی تا زمان محاسبه دقیق قیمت حامل‌های انرژی در کشور (پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها)، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی نیز از واریز هر دو ما ه یک بار این یارانه‌ها به حساب‌های مردم خبر داد.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «این همه تنوع خبری در زمانی که کمتر از یک روز بیشتر به آغاز اجرای طرحی با گستردگی تمام زوایای اجتماعی و اقتصادی زندگی روزانه زندگی مردم نمانده خبر از وجود ناهماهنگی و شتاب‌زدگی و همچنین بلاتکلیفی در بین اجراکنندگان این طرح دارد. همین تنوع خبری در خصوص نحوه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها که اوج آن به روز گذشته بر می‌گردد صدای نمایندگان مردم در خانه ملت را نیز درآورد و حتی برخی نمایندگان اصولگرا که همواره طرفدار بی قید و شرط اغلب طرح‌های دولت هستند نیز به این اخبار واکنش نشان داده‌اند. امید است با توجه به این دغدغه‌ها شاهد شفاف سازی بهتر از سوی مسئولان در مورد زوایای پنهان اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها باشیم.»

متن کامل سرمقاله

دوستانی مانند ترکیه
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «علل مخالفت ترکیه با تحریم ایران» در مورد علل اعمال نکردن تحریم‌ها از سوی ترکیه علیه ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «سیاست‌های چند ماه گذشته ترکیه برخلاف انتظار غرب در راستای مخالفت با تحریم ایران بوده است. همراهی ترکیه در توافق تهران، رأی منفی به قطعنامه تحریم و رایزنی‌های اخیر مقامات ترکیه میان ایران و ترکیه از نمونه فعالیت‌های ترکیه در این زمینه بوده است. یکی از دلایل مخالفت ترکیه با تحریم ایران، اهمیت بازار ایران برای این کشور است.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «سهم واردات ما از ترکیه برای این کشور بسیار حیاتی بود و بازار ایران در رشد اقتصادی ترکیه بسیار موثر واقع شد. علاوه بر بازار ایران، موقعیت ممتاز جغرافیایی-سیاسی ایران در شرق ترکیه یا غرب آسیا برای ترکیه مهم است و توجه به نقش و اهمیت سیاسى ایران در این منطقه قطعاً در سیاست نگاه به شرق ترکیه جایگاه ویژه‌اى دارد.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده: «ترکیه داراى منابع انرژى فسیلى نیست و یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌هاى ترکیه واردات نفت و گاز است. در این زمینه نیز ترکیه از مشتریان جدى خرید سوخت از ایران بوده است. پروژه خط لوله گاز که از سال‌های ٦١-٦٠ شروع شد و در زمان نخست وزیری نجم‌الدین اربکان نهایى شد، از نمونه‌های این وابستگی به انرژی است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «رفتارهاى ترکیه در این موضوع به عنوان یک کشور دوست اهمیت دارد و اگر این رابطه، رابطه‌اى دوستانه باشد در شرایط کنونی، فشار کمترى متوجه ایران خواهد بود. در این راستا باید به دنبال دوستان بیشتری باشیم و با حفظ اصول از سیاست‌هایى که منجر به دور شدن بعضی کشور‌ها و دولت‌ها از ما شود، پرهیز کنیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «لزوم تجدیدنظر در‌برنامه درسی دانشگاه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «چرا ایران باید قدرتمند باشد؟»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «قهرمانانی كه هرگز نمی‌میرند»

Share/Save/Bookmark