رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ شهریور ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

ضعف جامعه جهانی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «حکمرانی منطق زور بر جامعه جهانی» در مورد «ضعف‌های جامعه جهانی در برابر حقوق بین‌الملل» است.

در این سرمقاله آمده است: «بر اساس ماده شش معاهده ان‌پی‌تی دولت‌هایی که عضو این معاهده هستند باید امنیت فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را تامین کرده و در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با کشورهایی که سلاح هسته‌ای ندارند، همکاری کنند.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «کشورهای دیگر عضو معاهده ان‌پی‌تی که سلاح هسته‌ای دارند، باید ترتیباتی اتخاذ کنند تا تهدید برطرف شود و حمله‌ای صورت نگیرد. بنابراین تا آن‌جا که به حقوق بین‌الملل مربوط می‌شود، هم تهدید و هم توسل به زور علیه نیروگاه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خلاف حقوق بین‌الملل است و در صورتی که مقامات رسمی کشوری چنین تهدیداتی را متوجه کشور دیگری کنند، این موضوع قابل پیگیری در مراجع قضایی بین المللی است.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده: «توسل به زور علیه یک دولت بنا بر حقوق بین‌الملل یا باید بر اساس دفاع مشروع صورت بگیرد یا در چارچوب قطعنامه شورای امنیت. در خارج از این دو مورد هر نوع توسل به زوری ممنوع است اما چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد، متفاوت است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «بین آن‌چه که حقوق حکم می‌کند و آن‌چه در عمل انجام می‌شود، شکاف وجود دارد و یکی از ضعف‌های جامعه جهانی این است که تابع قوانین و حقوق بین‌الملل نیست و زور همچنان منطق غیرقانونی خود را به جامعه بشری دیکته می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

این ٤٠٠ کلمه
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «چرا این ٤٠٠ كلمه مهم است؟» به بررسی سند چشم‌انداز توسعه ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده‌است: «آن‌چه به نام سند چشم‌انداز بلندمدت جمهوری اسلامی از آن یاد می‌شود، متنی است حدود ٤٠٠ كلمه كه تقریبا یک صفحه می‌شود اما این ٤٠٠ كلمه برخلاف حجم كم و كوچكش، كار و وقت كارشناسی بسیار زیادی از قوای مختلف و خصوصا مسئولان بلندپایه نظام گرفته است. صدها ساعت كار دقیق كارشناسی و صدها جلد اسناد پشتیبان، توضیح دهنده همین ٤٠٠ كلمه است. این ٤٠٠ كلمه چكیده آمال، آرمان‌ها و آرزوهای یك ملت است كه در عالی‌ترین و بی‌سابقه‌ترین سطوح تصمیم‌گیری كشور مطرح و تایید شده است.»

این سرمقاله افزوده‌است: «سند چشم‌انداز، راهبرد توسعه بدون غرب‌گرایی و ابطال‌كننده گزاره‌های كلاسیك توسعه است كه نابرابری را لازمه رشد می‌دانند و مراحل نخستین توسعه را با افزایش نابرابری همسان می‌پندارند.»

سرمقاله‌نویس تهران امروز نوشته است: «تجربه تاریخی نشان داده اصلی‌ترین آفت اسناد كلان راهبردی، یا عدم باور مسئولان است یا مشاركت ناگرفتن نخبگان به عنوان گروه‌های مرجع اجتماعی. پس ضروری است همپایه اصل امكان‌پذیری در عین خطاپذیری، اراده جمعی و ملی و توسعه مشاركت نخبگان برای دستیابی بهتر و عالی‌ترین به اهداف چشم‌انداز در دستور كار قرار گیرد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «دغدغه مقام معظم رهبری درباره توجه ویژه دولت به سند چشم‌انداز و تكلیف دولت به ارائه گزارش عملكرد پنج‌ساله این سند مهم از سوی معظم‌له یك خواست عمومی است كه مردم و نخبگان چشم‌انتظار دریافت آن از سوی دولت هستند. زیرا همگان بر این باورند كه این ٤٠٠ كلمه می‌تواند چهره ایران را بسیار متحول كند و از یك كشور پیرو در زمینه توسعه به پیشرو در همه زمینه‌ها بدل سازد.،اگر و تنها اگر اراده دولت‌ها معطوف به تحقق تام و و تمام این سند قرار گیرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «اسرائیل در حلقه تنگ محاصره»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چند نکته پیرامون آمار اقتصادی»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «نقد مشفقانه»

Share/Save/Bookmark