رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ شهریور ۱۳۸۹
منوچهر متکی در گفت‌وگو با اشپيگل:

«با اعدام‌ها از جوانان شما هم حمايت می‌کنيم»

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در گفت‌وگو با مجله اشپيگل، چاپ آلمان، از وضعيت حقوق بشر در ايران دفاع کرد.

وزير امور خارجه ايران در اين گفت‌وگو در باره سنگسار سکينه محمدی آشتيانی، اعدام‌ها در ايران و مجازات معترضان به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، اظهارنظر کرد.


وی در اين گفت‌وگو در باره انتخابات بحث‌برانگيز اخير در ايران با تائيد نتايج آن و اين که «۲۵ ميليون نفر به محمود احمدی‌نژاد رای دادند» گفت: «غرب از قرار معلوم، نتيجه ديگری را انتظار داشت.»

وی تقلب در انتخابات را رد کرد و اظهار داشت: «اين قبيل اتهامات در ايران مورد تحقيق و رسيدگی قرار می‌گيرد و حتی در اين دوره نيز اتهامات وارده، به اصرار اپوزيسيون و همين طور رهبری، مورد بررسی قرار گرفت و بار ديگر آرا شمارش شد و از همان زمان، نتيجه انتخابات به طور قانونی الزام‌آور شد.»

متکی: کشور شما ميليون‌ها نفر را در جنگ ظالمانه به قتل رسانده است و حالا داريد در مورد حقوق بشر با من صحبت می‌کنيد؟

منوچهر متکی در مورد بازداشت گروهی از اصلاح‌طلبان و «اعتراف‌گيری» از معترضان به نتايج انتخابات گفت: «اين متهمان به اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند» و در پاسخ به اين سئوال که اين اعترافات «به زور» از متهمان گرفته شده اظهار داشت: «شما چطور می‌توانيد اين ادعا را ثابت کنيد؟ برعکس، اعترافات متهمان در فضايی باز و در حضور نمايندگان رسانه‌ها طرح و اتفاقا در مقابل شهود ديگر نيز تکرار شد.»

وی در همين رابطه افزود: «درباره اين پرونده‌ها به طور مشخص راجع به دستوراتی صحبت می‌کنيم که به متهمان داده شده است؛ ضمن آن‌که شماری از سرويس‌های خبری غرب نيز به عمد از اين افراد استفاده کرده‌اند.»

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگری از سخنان خود به سئوالاتی در باره حکم سنگسار سکينه محمدی آشتيانی پاسخ گفت.

وی اعتراضات جهانی نسبت به اين حکم را «بازی متقلبانه» سياستمداران و رسانه‌های اروپايی دانست.

منوچهر متکی در اين رابطه به خبرنگار اشپيگل گفت: «شما متعلق به کشوری هستيد که ميليون‌ها نفر را در يک جنگ ظالمانه به قتل رسانده است و حالا داريد در مورد حقوق بشر با من صحبت می‌کنيد؟»

متکی ضمن آن‌که مجازات سنگسار در ايران را «نادر» خواند، افزود: «در حال حاضر گروه‌های خاصی در حال ايجاد اين اتهامات‌اند و غرب بايد مراقب باشد و اجازه ندهد از سوی اين گروه‌ها و افرادی که خدشه وارد کردن به اعتبار ما را دنبال می‌کنند به اشتباه افتد.»

وی اضافه کرد: «ما به اطلاعات بيش‌تری در خصوص بازيگران پشت پرده اين بازی دست يافته‌ايم.»

منوچهر متکی مقايسه ايران با افغانستان در اين باره را بی‌مورد خواند و ضمن اشاره به «قربانيان ماموريت‌های نظامی» در افغانستان گفت «چرا به اين قربانيان اشاره نمی‌کنيد؟ شما نخست با اشاره به اين پرونده مرا به چالش می‌کشيد و بعد ما را با افغانستان مقايسه می‌کنيد؟»

متکی اعلام کرد که در مورد پرونده سکينه محمدی آشتيانی تا کنون «به عمد هيچ اقدامی در مورد اين حکم صورت نگرفته است» و «هنوز تصميم نهايی در مورد او گرفته نشده است.»

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با اشپيگل از بالا بودن تعداد اعدام‌ها در ايران دفاع کرد و آن را ناشی از موقعيت جغرافيايی ايران و رونق تجارت مواد مخدر در اين کشور دانست.

وی محاکمه اين افراد در ايران را «عادلانه» توصيف کرد و بيش‌تر احکام اعدام را متوجه قاچاقچيان مواد مخدر خواند و گفت «به همين علت است که ما بايد موضعی سخت و قاطع در برابر اين جنايات داشته باشيم.»

منوچهر متکی در اين رابطه افزود: «با اين کار ما از جوانان و ملت شما نيز حمايت می‌کنيم. چون آلمان يکی از بازارهای هدف تجارت مواد مخدر است.»

متکی در اين باره که محکومان به اعدام در ايران، تنها دلالان مواد مخدر نيستند بلکه زندانيان سياسی را نيز شامل می‌شوند، گفت: «در ايران، هيچ کس به علل سياسی اعدام نشده است و شما هم مدرکی دال بر اثبات اين ادعا در اختيار نداريد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایا لازم است اصلن مصاحبه ای با این دروغگویان شود؟
و حال که میشود چرا خبرنگاری را در نظر نمیگیرند که شناخت بیشتری به فضای سیاسی و اجتماعی ایران داشته باشد؟
به عنوان مثال برای ثابت کردن اینکه اعدامهای سیاسی کافیست لیست دراز افرادی را که کم هم نیستند و به خاطر عقاید سیاسی خود یا به دار اویخته شده اند یا تیر باران شده اند به این (ها) ...نشان داد.
یا در مورد اعدام قاچاقچیان حتی با امارهای رسمی میتوان ثابت کرد که علی رغم این اعدامها تعداد معتادان و خصوصا جوانان در حال رشد است و بهای مواد مخدر کمتر شده!!
یا درمورد سنگسار ایا ج.ا بدون اعتراضات بین المللی عقب نشینی میکرد؟
به چالش کشیدن این افراد که استاد سفسطه و دروغگویی هستند خصوصن در خارج از کشور بسیار ساده است و مهم اما به شرطی که خبرنگاران با دست پر و امادگی قبلی این ار مهم را انجام دهند.

-- NAM ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

وقتی‌ رئیس جمهور به راحتی‌ دروغ میگه، این که دیگه چیزی نیست،اصلا نباید با این جلادان به گفتگو نشست، بیهودست

-- soheil ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

وقتی شرم و حیا نداشته باشی از این حرفها هم میزنی متکی یک روز همین حرفها را در دادگاهی که برای همکاری در جنایت علیه بشریت و دروغگویی تشکیل میشود جلویت خواهند گذشت

-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

منوچهر متکی در اين رابطه به خبرنگار اشپيگل گفت: «شما متعلق به کشوری هستيد که ميليون‌ها نفر را در يک جنگ ظالمانه به قتل رسانده است و حالا داريد در مورد حقوق بشر با من صحبت می‌کنيد؟
من هم میگویم که احمدی نژاد این کشتار را انکار میکند.

-- اشکان ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

آقای متکی، آلمان به اشتباه بودن آن کشتار اقرار دارد (بهایش را هم پرداخت کرده), ولی آیا شما هم به اشتباه بودن عمل سنگسار اذعان می کنید؟

-- مینوچهر ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

تو اگه راست میگی به وزارتخانه خودت سرو سامان بده.

به نوشته فرارو محمود احمدی نژاد با انتصاب چهارتن از نزدیکان خود به عنوان نماینده ویژه از همان ابتدا گمانه زنی ها در مورد تضعیف وزارت خارجه را قوت بخشید.
« الیاس نادران در افشاگری روز یک شنبه با اشاره به همین نکته از متکی پرسیده بود اختیاراتی که دائما از وزارت خارجه سلب می شود، به چه علت است. وی همچنین با بیان اینکه نمایندگانی که اخیرا از سوی احمدی نژاد منصوب شده اند "خزعبلاتی" تحویل می دهند که موضع نظام تلقی نمی شود، افزوده بود: "این نمایندگان انتصابی باید «بفهمند» که چگونه صحبت می کنند و باید آموزش دیده باشند." »

-- کاوه ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

دولت انها در زمانی مرتکب قتل ها می شد که توحش وصنعت با هم به شدت در گیر شدند تر س از عدم قدرت به نظر ناممکن دلیل نمی شود که از قدرت روحانیت سو استفاده بشود

-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

این گونه حرف زدن مسئولین با این منطق پیش دبستانی واقعا باعث سرافکندگی اساسی ماست.
حکومت نازی هفتاد سال پیش سرنگون شد!!حکومت دموکراتیک فعلی که مسئول اعمال آن موقع نیست.مگر کسی اشتباهات شاه ایران را به پای جمهوری اسلامی می گذارد؟
آقایان فکر می کنند اگر دروغ هایشان را با وقاحت تکرار کنند افکار عمومی قانع می شود.
رای 25 میلیونی به احمدی نژاد و ...من اگر جای آن ها بودم اصلا مصاحبه نمی کردم ,چون با تک تک این مصاحبه ها اسناد حماقت خود را قطور تر می کنند و گاو پیشانی سفید تاریخ خواهند شد.

-- مریم از تهران ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

با این حرف هایی که این آقایان می زنند.... جدا اروپا را تحریک می کنند که در جنگ احتمالی علیه ایران شرکت مستقیم داشته باشد ..... ضمنا فکر کنم خیالشان خیلی راحت است ... چون از دشمن درست کردن هیچ ترسی ندارند....

-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

شما راهی دیگری ندارید لطفا" ایران باید حداقل دو گروه اصیل باشد که هست سبز ورنگی دیگر مانند قرمز یا ایرانی وروحانی +3یا ایراحنییت

-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

نباید اجازه دهند متکی به کشوری سفر کند. چرا باید با مصاحبه کنید!!؟؟

مگر نمی بینید او مثل حالوها حرف می زند!؟ مگر نمی بینید قیافه اش مثل احمقهاست!؟

-- محمد ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

ااشکان جون این بیچاره هول شد اومد انتقاد رو مثل روش احمدی نژاد به خود طرف بر گردونه از دهانش پرید بیرون ، حالا احمدی نژاد دعواش میکنه .این طایفه روششون این شده که هر کی چیزی گفت با پر رویی به جای جواب بگن خودت چی ؟ این اشپیگل هم خجالت نمیکشه با کی ها مصاحبه میکنه! حالا اینا از جوون های آلمانی هم حمایت میکنند. سر جدت اگر عرضه داری ازجوون های کشور خودت حمایت کن اونا حامی از تو با عرضه تر دارن !

-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

جنابان رادیو زمانه شما واژه کثافت را که در مورد این وزیر اوباش به کار برده بودم حذف کردید. ایا صفت دیگر یا زیباتری برای افرادی این چنینی که دستشون چنان اغشته به خون است و ایران عزیز ما را به گروگان گرفته اند سراغ دارید. بنده موافق با حذف فحاشی هستم اما کمی فکر کنید و به زبانهای دیگر هم بنگرید / واژه کثافت فحش نیست یک صفت برای ناپاکان دزد و جنایتکار و دروغگو هست و بسیار هم رایج!!!

-- NAM ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

از این طرف باید به یک دادگاه بین الملی شکایت کرد. حداقل در ده مورد که در این متن آمده می توان او را به صلابه کشید.

-- بدون نام ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

منوچهر متکی در اين رابطه به خبرنگار اشپيگل گفت: «شما متعلق به کشوری هستيد که ميليون‌ها نفر را در يک جنگ ظالمانه به قتل رسانده است و حالا داريد در مورد حقوق بشر با من صحبت می‌کنيد؟»
ای ... متکی توی جنگ که حلوا پخش نمی کنند. به قول اشکان اونها خسارت دادند . وزیر امور خارجه ما رو باش تو رو خدا اون از احمدی نزادش این هم از متکی اش . یکی شون دروغ می گه حالا هر کدومشون دروغ می گن قباحت داره

-- یک خاتون ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM

حالا می فهميداينها تا چه حددروغگو هستند و چگونه راجع به جان جوانان بي احساس هستند؟.....آيا ميشود به آنها اعتمادکرد؟...فرض کنيم حتي بخشي از اعدام شدگان درفروش مواد مخدر دست داشته اندآيا اعدام مشکل بيکاري وروي آوردن اينها به اين کاررا حل ميکند؟.چرا افراد که ترافيک عمده مواد مخدرراانجام ميدهند دستگير نمي کنيد تا آنرا براي هميشه متوقف کنيد؟.آيا سنگسار کارانسانی است ؟!

-- ali ، Aug 31, 2010 در ساعت 01:09 PM