رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ شهریور ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

راه حلی برای واردات بی‌رویه
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا طرح جدید وارداتی تولید داخلی را رونق می‌بخشد؟» در خصوص سیاست‌های واردات کالا به ایران است.

در این سرمقاله آمده‌است: «وزارت بازرگانی عزم خود را جزم کرده‌است تا با اجرای سیاست‌هایی که «مدیریت واردات» نامیده‌است، میزان واردات را به کشور محدود سازد.»

به نوشته این سرمقاله: «مدت‌ها است که تولیدکنندگان کشور از «واردات بی‌رویه» شکایت دارند و بارها خواستار اقداماتی از جانب دولت برای مهار این سیل ویرانگر شده‌اند. بنابراین، سیاست جدید وزارت بازرگانی قاعدتا باید آنها را خشنود سازد؛ اما تامل در این زمینه نیز بی‌فایده نیست که محدود کردن واردات از طریق «سهمیه‌گذاری» و ممنوع کردن واردات برخی کالاها چه پیامدهایی خواهد داشت؟»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «رونق‌گیری صنایع داخلی در نتیجه محدود شدن واردات، هنگامی تحقق خواهد یافت که اولا بنگاه‌های داخلی از چالش‌هایی که هم‌اکنون با آن دست به گریبانند (از جمله کمبود فلج‌کننده نقدینگی، دشواری وصول مطالبات و ده‌ها مشکل دیگر) رهایی یابند و ثانیا مداخلات و دستورالعمل‌های دولتی که قاعدتا گسترش خواهند یافت، فضای کسب‌وکار را نامساعدتر نسازد.»

این سرمقاله افزوده‌است: «راه‌حل، واقعی‌سازی نرخ ارز است که سال‌ها است از آن غفلت کرده‌ایم و از این بابت، تاوان سنگینی هم پرداخته‌ایم. لطمه وارد شده به تولید داخلی و گسترش بیکاری تنها دو نمونه از هزینه‌هایی است که با ارزان نگه‌داشتن مصنوعی نرخ ارز – یعنی پرداخت یارانه به صادرکنندگان خارجی - به اقتصاد کشور تحمیل شده‌است.»

متن کامل سرمقاله

حفظ نقش نظارتی مجلس
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «اندر حکایت نشست مشترک دولت و مجلس» به بررسی روابط دو قوه مجریه و مقننه پرداخته‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «رویه سابق نشست‌های مشترک دولت و مجلس نشان داده که این نشست‌ها فقط به سود اکثریت مجلس است و به اعضای فراکسیون خط امام مجلس فرصتی برای اعلا م نظر داده نمی‌شود. به همین دلیل اعضای فراکسیون خط امام در نشست اخیر شرکت نکرده‌اند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده‌است: «مباحث و نگرش‌ها و تحلیل محتوای کیفی گفته‌ها وسخنان نشان می‌دهد که جلساتی از این نوع بدون بسترسازی لازم به وفاق نخواهد انجامید، البته وحدت بین دولت و مجلس که هر دو یک چیز را بخواهند و یک چیز را تصویب کنند نه ممکن است و نه مفید.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «باید مجلس نقش نظارتی و کارشناسی خود را برای حفظ حقوق عامه بیش از گذشته ایفا و آن را متجلی سازد، اما بحث وفاق از نوع آگاهانه و توافقی امر مبارکی است که باید حاصل آید. وفاق اجتماعی به معنای پذیرش مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورها که حاصل آن نوعی همبستگی در بخش یا بخش‌هایی از جامعه باشد، بهترین بستر وحدت است و باید در همه ارکان جامعه از جمله در نشست‌های مشترک دولت و مجلس محور قرار گیرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه تهران امروز با عنوان «تنبيه اقتصادي فرانسه حداقل كار ممكن»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اشتباه عمدي»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «پيش فرض هاي گفتگو»

Share/Save/Bookmark