رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نفوذ ایران در خارج از مرزها
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «میدان گسترده مقابله» در خصوص حمله احتمالی آمریکا به ایران و گسترده شدن منطقه جنگ در خارج از مرزهای ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «تهدید نظامی، حربه‌ای است كه این روزها آمریكا و رژیم صهیونیستی با توسل به آن درصدد ایجاد جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. مقامات آمریكائی، گاهی با به زبان آوردن این جمله كه گزینه حمله نظامی به ایران هم اكنون روی میز اوباما قرار دارد و گاهی با توصیه به صهیونیست‌ها كه تا دیر نشده به نیروگاه اتمی بوشهر حمله كنید و سخنانی از این قبیل تلاش می‌كنند مسئولان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهند و ملت ایران را نیز دچار تزلزل و نگرانی كنند تا از حق قانونی خود در زمینه انرژی هسته‌ای كوتاه بیایند. با اشاره به همین تهدیدها، رهبر معظم انقلاب در بیانات روز چهارشنبه خود در جمع كارگزاران نظام فرمودند: بعید است آن‌ها این حماقت را انجام دهند، اما همه بدانند اگر این تهدید عملی شود میدان مقابله ملت ایران فقط منطقه ما نخواهد بود بلكه این مقابله میدان گسترده‌ای خواهد داشت.»

سرمقاله افزوده: «مقامات آمریكائی حداقل به دو دلیل برای مقابله با ایران،‌ به سراغ گزینه نظامی نخواهند رفت. یكی همین واقعیت كه در بیان رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده و دیگری تجربه شكست خورده‌ای كه از لشكركشی به افغانستان و عراق دارند.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «آمریكائی‌‌ها می‌دانند كه ایران با عراق و افغانستان تفاوت‌های اساسی دارد. وسعت، پیشرفت، امكانات، تجربه، انسجام ملی، پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نفوذی كه این نظام در منطقه و جهان دارد، ایران را در شرایطی قرار داده است كه مقامات آمریكائی به خود اجازه تعرض به این كشور را نمی‌دهند...اطلاعاتی كه آمریكائی‌ها از نفوذ ایران در خارج از مرزها دارند و امكاناتی كه بالقوه در اختیار ایران است و می‌تواند در زمان نیاز به فعلیت در آید و علیه هر كشوری كه به ایران تعرض كند فعال شود، تا امروز مقامات واشنگتن را از عملی ساختن تهدید نظامی علیه ایران بازداشته است. مردم و دولت‌مردان ایرانی نیز با تجربه ٣٢ ساله‌ای كه از رویاروئی با دشمنان خود در صحنه‌های مختلف دارند، از شیوه‌های خاص خود برای مقابله با این دشمنان استفاده خواهند كرد و باز هم آمریكا و متحدانش را به ناكامی خواهند كشاند. در این میدان گسترده مقابله، آمریكا به چنان باتلاقی فرو خواهد رفت كه دیگر قدرت خارج شدن از آن را نخواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

«چرخه سوخت، محور استقلال»
سرمقاله امروز روزنامه ایران با عنوان «افتتاح نیروگاه بوشهر، ایستادگی مقتدرانه مردم و مسئولان» می‌گوید در اختیار داشتن تکنولوژی سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی، اصلی‌ترین محور استقلال ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «افتتاح نیرگاه اتمی بوشهر، پیروزی بزرگ ملت ایران درمقابل جریان یك‌جانبه‌گرایانه و تبعیض‌آمیز جهانی است. بررسی تاریخ پر فراز و نشیب ساخت این نیروگاه هسته‌ای نشانگر مظلومیت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی و البته ایستادگی مقتدرانه مردم و مسئولین برای صیانت از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با پایمردی ملی و تلاش متخصصان و مسئولان امروز در بسیاری از عرصه‌های علمی و فناوری خصوصاً تكنولوژی هسته‌ای در وضعیت ممتازی قرار دارد و برنامه تولید ٢٠ هزارمگاوات برق هسته‌ای را در دستور كار خود دارد و با در دست داشتن تكنولوژی غنی‌سازی اورانیوم برای مصارف صلح‌جویانه، توان تهیه سوخت این نیروگاه‌ها را دارد.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «صرف داشتن نیروگاه، یك كشور را به استقلال تأمین انرژی هسته‌ای نائل نمی‌كند بلكه اتفاقاً دارا بودن تكنولوژی چرخه سوخت و غنی‌سازی اصلی‌ترین محور استقلال می‌باشد و این كه آمریكا و چند كشور دارای بمب اتم و تكنولوژی غنی‌سازی سوخت در‌آینده با چه قیمتی اعم از قیمت مادی و یا معنوی این سوخت را در اختیار كشورها قرار بدهند منحصراً به تصمیم این تعداد محدود از كشورها باز خواهد گشت و ما می‌توانیم این حدیث مفصل را از ماجرای اعطای سوخت به رآكتور آموزشی، درمانی تهران بخوانیم و دنیای غیر عادلانه‌تر آینده را تصور كنیم.»

متن کامل سرمقاله

تمكین به قانون
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «الزامات وحدت» به بررسی سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در خصوص وحدت پرداخته است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«سخنان روز چهارشنبه مقام معظم رهبری در جمع كارگزاران نظام و دعوت به وحدت و همدلی و نیز غیرشرعی دانستن برخورد تعمدی در اقدامات وحدت‌شكنانه این سوال اساسی را پیش آورده است كه رمز وحدت و دوری از اقدامات وحدت‌شكنانه چیست؟ آن‌چه مسلم است سخنان مقام معظم رهبری یك فراز مهم تاریخی است كه حاوی نكات مهمی در ترسیم جغرافیای سیاسی كشور و استراتژی برای چگونگی پیشبرد امور در حال و آینده محسوب می‌شود.»

این سرمقاله افزوده: «رجوع و تمكین به قانون یكی از رموز اصلی حفظ وحدت در جامعه و بین مردم و مسئولان و نیز در داخل كارگزاران نظام به حساب می‌آید. ناگفته پیداست در شرایطی كه بین مسئولان درباره چگونگی اداره كشور اختلاف نظری پیش می‌آید، این اختلاف نظر نه تنها مضر نیست بلكه اگر در مجرای واقعی خود قرار بگیرد ‌ای بسا دارای ثمرات فراوانی باشد. منتها تبدیل اختلاف سلایق به فرصت‌های ناب برای كشور یك شرط اساسی دارد كه آن شرط هم چیزی نیست جز بررسی اختلاف سلایق در سایه سار قانون.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «این یك آفت برای وحدت است كه هر یك از قوا خود را جزیره‌ای مستقل از دیگری قلمداد كند. قطعا آن‌چه در قانون تحت عنوان تفكیك قوا آمده است به منزله جزیره‌ای پنداشتن قوا نیست بلكه تفكیك قوا برای ساده كردن اداره امور و پیشبرد بهینه حركت كشور در دل قانون اساسی طراحی شده است و در نهایت قوای سه گانه و سایر مراكز رسمی كشور نه تنها ناچار از همكاری بلكه مكلف به انجام تعامل برای بهبود امور كشور هستند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «کار از کجا خراب شد؟»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مسائل اساسی امروز ما»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «فهرست آدرس‌های غلط»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «پیروی از رهبر و کارنامه جذب حداکثری و دفع حداقلی»

Share/Save/Bookmark