رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹
زهرا رهنورد:

«سخنان جنتی وهن شورای نگهبان است»

زهرا رهنورد سخنان اخیر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ایران را باعث «حیرت و وهن شورای نگهبان» دانسته و گفته که کشور به دست کسانی افتاده که «مرغ پخته هم به حرف‌های‌شان می‌خندد.»

به گزارش تارنمای کلمه، همسر میرحسین موسوی یکی از رهبران مخالفان دولت، در دیدار با ایثارگران و جانبازان جنگ ایران و عراق گفته که «سخنان آقای جنتی موجب حیرت و وهن شورای نگهبان در ذهن هر آدم عاقل و وطن پرستی است. انسان با خود می‌گوید خدایا سرنوشت این ملت و این انتخابات تاکنون در دست چه کسانی بوده است؟ آنانی که حتی مرغ پخته هم به حرف‌های‌شان می‌خندد.»


تارنمای کلمه به زمان این دیدار اشاره‌ای نکرده است.

احمد جنتی، سه شنبه پنج مرداد ٨٩ در مسجد جمکران قم گفته بود که سندی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا یک میلیارد دلار از طریق «افراد سعودی» به «سران فتنه» داده است.

دبیر شورای نگهبان افزوده بود: «سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، (به رهبران مخالفان دولت) گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا ٥٠ میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم.»

حامیان حکومت ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که از رهبران مخالفان دولت هستند، «سران فتنه» می‌خوانند.

مهدی کروبی، یکی دیگر از رهبران مخالفان دولت نیز هفت مرداد در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، او را «شریک دزدان رای مردم» خواند.

کروبی در واکنش به سخنان جنتی: «هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید و گرنه دروغ‌گویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزنی و با هر روشی که ممکن باشد، جار خواهم زد

کروبی در واکنش به سخنان جنتی گفت که: «هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید و گرنه دروغ‌گویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزنی و با هر روشی که ممکن باشد، جار خواهم زد.»

جبهه مشارکت ایران نیز هشت مرداد با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به سخنان اخیر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، او را دارای «مصونیت آهنینی» خوانده که سبب شده تا به شکایت‌هایی که از او می‌شود، رسیدگی نشود.

جبهه مشارکت افزوده که احمد جنتی با «همین اندازه فهم و درایت، صحت انتخاباتی را که تقلب و تخلف در آن موج می‌زد، تأیید کرده است.»

مخالفان دولت می‌گویند که محمود احمدی‌نژاد در جریان انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨ با «تقلب و آرای مهندسی شده» رئیس جمهور ایران شده است. شورای نگهبان اما اعتراض مخالفان را رد می‌کند.

رهنورد همچنین در این دیدار گفته که جنبش سبز، «جنبش متکثری است و متعلق به همه انسان های آزادی‌خواه و همه ملت ایران است.»

او افزوده که حکومت ایران، فرصت عیدهای مذهبی را برای «جلب رضایت مردم» از دست داده است.

رهنورد با این حال پیشنهاد داده که حکومت ایران از روزهای باقی‌مانده ماه شعبان برای «برگزاری انتخابات آزاد بدون نظارت استصوابی، حذف نظارت استصوابی، آزادی مطبوعات، آزادی بدون قید و شرط زندانیان سیاسی» استفاده کند تا باعث شود که «مردم مزه اعیاد را بچشند.»

او افزوده که آزادی بدون قید و شرط زندانیان با آزاد شدن زنان و زندانیان گمنام آغاز شود.

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ در ایران و اعتراض مخالفان دولت به نتیجه آن، به گفته مقامات نیروی انتظامی دست‌کم چهار هزار نفر از شهروندان در روزهای آغازین اعتراضات بازداشت شدند.

همسر موسوی همچنین «اتهام کم‌کاری» دولت میرحسین موسوی در زمان جنگ هشت ساله را هولناک توصیف کرده و آن را باعث «دل‌شکستگی خانواده‌های شهدا و دشمن‌ شادی بیگانگان» دانسته است.

تیرماه گذشته محسن رفیق دوست، وزیر وقت سپاه در زمان نخست‌وزیری موسوی به خبرگزاری فارس گفت که دولت میرحسین موسوی انگیزه‌ای برای جنگیدن نداشت و بیش‌تر به فکر اداره کشور بود.

میرحسین موسوی آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ بود.

موسوی، چهارم مرداد در واکنش به صحبت‌های رفیق دوست که گفته بود اگر دولت اداره جنگ را به نظامیان داده بود وضع خیلی بهتر می‌شد، گفت: «اگر شما دولت را در اختیار می‌گرفتید بر سر کشور همان می‌آوردید که در طول مدیریت خود بر سر بیت‌المال و اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید.»

اشاره او به ماجرای «اختلاس» محسن رفیق دوست از بیناد مستضعفان است. رفیق دوست متهم است که در زمان تصدی خود بر این بنیاد از دارائی‌های آن در جهت منافع شخصی خود استفاده کرده است.

میرحسین موسوی همچنین با بیان این‌که تاکنون تمایلی به سخن گفتن درباره جزئیات جنگ نداشته است، گفته که در آینده ناگفته‌هایی از جنگ را بیان خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم رهنورد، ما ابداً از گفته ها و اراجیف جنتی تعجب نکردیم! ٣١ سال است که گردانندگان و پایه گذران نظام اسلامی در دروغ و نیرنگ و خود فریبی و عوام فریبی زندگی می کنند.
کوروش،

-- Kourosh ، Aug 1, 2010 در ساعت 09:15 AM

حزب جمهوری اسلامی سرکردهء راستگرایان تمامی خواه می خواستند جنگ ادامه یابد تا بنی صدر و روشنفکران را از میدان بدر کنند. این آدمکشان پلید کشور و مردمش را دسیسه قدرت خود کرده اند .چه توافق دزدکی با قدرت های خارجی چه کشتارصد ها هزارایرانی با عدام یا ترور در داخل یا خارج مرز ها در پیروی از کینه ورزی و نابخردی خمینی و دستیارانش. تنها راه خروج راستگویی و مردمسالاریست. راز ها را مردمسالاری از طریق قانون هدایت خواهد کرد.
در این جریانات موسوی هر کاری که کرده مسئول و پاسخگوست چون بقیه حکومتگران و حقوق بگیران. قانون از کجا آورده ای را بخاطر می آورید‌؟

-- irani ، Aug 2, 2010 در ساعت 09:15 AM