رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مرداد ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

گفت‌وگوهای چندجانبه
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «اهداف مبهم نشست سه‌جانبه بیروت» به بررسی نشست سه‌جانبه لبنان، سوریه و عربستان پرداخته است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «نشست سه‌جانبه بیروت در حالی برگزار می‌شود كه منطقه آبستن تحولات ویژه‌ای است. ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودی، پس از سفر به دمشق به همراه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه وارد بیروت شد تا به همراه میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان، گفت‌وگوهای خود را آغاز كنند. صرف‌نظر از تعارفات دیپلماتیك و بیانیه‌های رسمی، باید دید نشست سه‌جانبه بیروت چه اهدافی را پیگیری می‌كند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «به نظر می‌رسد دست‌كم یكی از اهداف این نشست، عربیزه كردن مسأله لبنان، فلسطین و نوار غزه باشد. اگر این راهبرد با موفقیت اجرا شود، می‌تواند به معنی خارج ساختن سوریه از مدار اتحادیه ضدصهیونیستی ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان باشد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «نشست سه‌جانبه بیروت، از این جهت مهم به نظر می‌رسد كه احتمالا می‌تواند زمینه را برای ارائه گفت‌وگوهای چندجانبه فراهم سازد. آیا ملك عبدالله موفق خواهد شد دست بشار اسد، میشل سلیمان و دیگر بازیگران بلندپایه را بگیرد و به سفری پرسود به طائف ببرد؟ برای یافتن پاسخ باید منتظر تحولات آینده ماند، اما بر یك نكته تاكید باید كرد و آن اینكه بیش از ٧٠ سال از اسرائیلیزه كردن مسائل اعراب می‌گذرد و نمی‌توان یك شبه و با توافقی نه چندان مورد اعتماد، آن را ایرانیزه كرد.»

متن کامل سرمقاله

«تاریخی‌ترین تصمیم سیاسی»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «رازهای قطع‌نامه ٥٩٨» در خصوص پذیرش قطع‌نامه ٥٩٨ از سوی ایران در سال ١٣٦٧ است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در سال‌های پایانی جنگ، هم‌زمان دور جدیدی از حملات علیه ایران با سازماندهی و مداخله مستقیم قدرت‌هاى جهانى که نشان از استراتژی مشترک عراق و آمریکا برای فلج کردن ماشین جنگی ایران داشت، به وجود آمد. همزمان در شورای امنیت، قدرت‌های خارجی در پی تحمیل قطع‌نامه‌ای بودند که قطعاً مورد تایید ایران در آن مقطع نبود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «اگر چه آرمان‌های ما در جنگ با سرشت و سرنوشت واقعیت‌ها پیوند خورده بود، تصمیم سرنوشت‌سازپذیرش قطع‌نامه یکی از مهم‌ترین تصمیمات و شاید بتوان گفت تاریخی‌ترین تصمیم سیاسی و بین‌المللی نظام بود که ابتکار آن در دست حضرت امام بود. بیش از یک سال مسئولان سیاسى نظام درگیر بندهای قطع‌نامه شدند و چانه‌زنی‌های زیادی از جانب کارشناسان و نیروهای زبده بین‌المللی دستگاه دیپلماسى با سازمان ملل متحد انجام گرفت و چارچوپ قطع‌نامه از آن حالت نخستین خارج و با اجرای تدریجی قطع‌نامه که در درونش صد حکایت و ماجرا نهفته است، عملیاتی شد.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «قطع‌نامه ۵۹۸ بخش‌های مهمی دارد که نیازمند بررسی توجه و دقت و پیگری است. سئوالات فراوانی پیرامون استراتژی جمهوری اسلامی در قبال حقوق ملت ایران در قبال دولت عراق، مطرح است. سوالاتى از این قبیل که آیا نقد کردن مطالبات ایران در اولویت مناسبات ایران و عراق وجود دارد؟ آیا خسارات ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی ایران محلی از اعراب دارد؟ تکلیف جمهورى اسلامى با حضور منافقین درعراق چیست؟ و ده‌ها سئوال مقدر دیگر...»


متن کامل سرمقاله

دشمن‌تراشی نشود
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «واقعیت‌هائی درباره توطئه تحریم» در خصوص سیاست‌های ایران در قبال دور جدید تحریم‌ها است.

در این سرمقاله آمده است: «بعد از صدور قطع‌نامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل در ١٩ خرداد گذشته، دولت آمریكا نیز تحریم‌هایی را به تصویب مجلسین و امضاء رئیس‌جمهور این كشور رساند. دوشنبه هفته گذشته، حلقه دیگر این توطئه توسط دولت انگلیس شكل گرفت و آن‌چه قرار است توسط دولت كانادا صورت بگیرد، ادامه همین روند است كه به طور طبیعی سردمداران توطئه تحریم را نشان می‌دهد، آمریكا، انگلیس، كشورهای عمده اروپائی و كانادا.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«به‌كار گرفتن عقلانیت در عین هوشیاری و مقاومت، موجب می‌شود دشمن نتواند بهانه‌جویی كند. این هنر، مانع دشمن‌تراشی می‌شود و نظام جمهوری اسلامی را از وجود دوستان قدرتمند بهره‌مند می‌سازد. فلسفه دستگاه سیاست خارجی در هر كشور كه تحت عنوان وزارت امورخارجه فعالیت می‌كند همین است. همه مشكلات را با شعار و طرد كردن این و آن نمی‌توان حل كرد. نام این كار، ایجاد تنش است و مأموریت اصلی و جوهری دستگاه سیاست خارجی هر كشور و همه‌ی مسئولان اجرائی، تنش‌زدائی است.»

این سرمقاله افزوده: «ایستادگی در برابر قلدری‌ها را با دشمن تراشی و ایجاد تنش نباید اشتباه گرفت. حفاظت از نظام جمهوری اسلامی، به ایستادگی در برابر قلدری‌ها نیاز دارد ولی به ایجاد تنش نه تنها نیاز ندارد بلكه با پرهیز از آن است كه می‌توان به این هدف رسید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سایه پر رنگ حزب‌لله بر نشست چهارجانبه بیروت»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای‌قتصاد با عنوان «پیرامون هدیه نقدی به نوزادان»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «مشکلات اجتماعی راه حل سیاسی ندارد»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «تجدید نظر در دولت»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «چندپارگی در فرهنگ سیاسی و گیجی در رفتار سیاسی مردم؟»

Share/Save/Bookmark